Sida 1 av 1

The Beast, Till Salu!

Postat: 12 mar 2023, 19:22
av ZVEZDA M50
Hej!
John Dodd's The Beast är på auktion nu...
https://www.carandclassic.com/auctions/ ... ast-8bEqL4

Re: The Beast, Till Salu!

Postat: 12 mar 2023, 20:32
av umekille
Undrar om det inte blir denna mannen som köper den.
Bild

Re: The Beast, Till Salu!

Postat: 13 mar 2023, 07:25
av ESGEE
Inte den vackraste bilen direkt, någon rik afrikan lär köpa denna. 650000kr för det, jösses

Re: The Beast, Till Salu!

Postat: 13 mar 2023, 18:04
av umekille

Re: The Beast, Till Salu!

Postat: 13 mar 2023, 22:27
av ESGEE
Rolig motor, men det är det ända för mig :D

Re: The Beast, Till Salu!

Postat: 14 mar 2023, 06:24
av HSE
I sista videon hävdas det att det är en RR Merlin flygmotor, i själva verket är det väl en stridsvagns motor. RR Meteor, naturligt då flygmotorns kompressor är avsedd för hög höjd och i vägen i en bil som inte lämnar marken. Småsak men rätt skall vara rätt. Flygmotorn har dessutom fler hästar..https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Meteor.

Re: The Beast, Till Salu!

Postat: 14 mar 2023, 08:24
av ZVEZDA M50
Hej!

Angående motorn i The Beast...

Kollar man på den så ser man att det med största sannolikhet är en Merlin, det tydligaste tecknet är tändmagneterna.
Att kompressorn och förgasare skulle vara i vägen, har lösts genom att ta bort kompressorn och original förgasare.
Hur det är gjort med förgasare, tja det finns några enstaka bilder som visar något som ser ut som en stor "vanlig fyrports förgasare".
Det syns att insugsarrangemanget är Merlin.
Hade man fått plats så hade det gått fint med att använda kompressorn, den används ju i flygplanen vid take off.

Hur hög effekt producerar motorn, det vet väl ingen. (förmodligen mindre än de flesta tror)
En Meteor Mk4B/2 lämnar 650 hk vid 2400 RPM om jag minns rätt.
Meteor har CR 7:1 Merlin har CR 6:1.
Kamaxeltiderna är givetvs "mildare" för Meteor.
Eftersom en Merlin är designad att kunna jobba med lite högre varvtal, så kanske man kan tillgodogöra sig fördelarna av kamaxeltiderna?

Hur som helst, en bil med en säregen och speciell historia!

Re: The Beast, Till Salu!

Postat: 14 mar 2023, 10:26
av HSE
The Meteor (originally 600 bhp) was not superseded until 1962, when it was developing over 800 bhp.

Re: The Beast, Till Salu!

Postat: 16 mar 2023, 18:05
av ZVEZDA M50
Hej!

För den intresserade...

Meteormotorn hade från 550 bhp upp till 810 bhp.
MkIII och MkIV hade 550, från Mk IVA och uppåt 600.
MkIVB/2 650 bhp
Slutligen Mk XII producerad under beteckningen M120 har 810 bhp.

De Meteormotorer vi ser i dag är i princip alla Mk4B varianter, alltså 600-650 bhp.
Tidigare motorer är grymt sällsynta lika så M120.

Mig veterligen upphörde nyproduktion 1964 och reservdelsförsörjningen fortgick under väldigt många år.
En motor som är intressant och överkomlig i pris, även om de börjat stiga i pris nuförtiden.
Till skillnad mot en Merlin eller Griffon som har prislappar i en helt annan dimension.

Re: The Beast, Till Salu!

Postat: 19 mar 2023, 12:50
av ESGEE
Såldes denna eller är det öppet ändå?

Re: The Beast, Till Salu!

Postat: 23 mar 2023, 06:32
av ZVEZDA M50
Hej!

Slutbudet blev £ 72500,reservationspriset uppnått, så ja den såldes.
Auktionen förlängdes några gånger då det kom bud i sista sekund.
Jag trodde att slutbudet skulle bli något högre, men hur värderar man en sådan bil/skapelse?

Re: The Beast, Till Salu!

Postat: 24 mar 2023, 06:24
av Patrik
En "skaplig klump".
IMG_20230324_062302.jpg
/ Patrik