Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av Lolalola »

kg70 skrev: 10 apr 2023, 09:39 Där åkte jag förbi vid något tillfälle. Jag vill minnas att jag såg en Saab 99 i botten på en rejäl hög med cyklar :)

Det kan säkert stämma. Sen har jag för mig att han gillade DAF eller Volvo 66 också. Borta i huset inne i skogen stod det mest Bullmercor och Fenpeugeoter. :D
Mumkas
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av Mumkas »

Kan väl dela vad som passerade mina klåfingriga händer i slutet av 70- och början av 80-talet. :)

Första moppen köptes i lådor för 200kr när jag var 13 och var en Fram King Clipper som storebrorsan byggde ihop för att den skulle likna en Comet. Han jackade kolven också. :D Sen blev det en till Fram King Clipper i fint originalskick som till min stora glädje visade sig ha pluggen dragen. Efter det och med en hel hög av delar till Fram King byggde jag en Fram King Comet, som också den blev fin lackad i lila metallic och diverse dekaler från Hobbex.
Nu var inte det här märket särskilt poppis bland polarna, så nästa moppe blev en Compact 1252, fin den med i bärnsten. Tror det var en 1975 då den hade svinglås men gamla baklyset. Efter den blev det en KS50 1974 arizona gold som var helt orörd när jag köpte den, men givetvis skulle bakskärmen kapas för att få till lite stuk. Det måste varit 1981 för året efter var det RD125 som gällde.
Parallellt med Zundappen passerade också en Crescent Saxoped som jag i efterhand förstår var en 1128, då den hade treväxlad handväxel. Givetvis skulle det modifieras där med och en tvåväxlad hand åkte bara för att kunna dreva mer och med en 60cc köpt över disk i Norrköping. Det blev nog den roligaste moppen jag körde som grabb.

Kan konstatera att det passerade många moppar under några få år och ligger ibland lite sömnlös över allt man sågade i och byggde om, men nu har jag iaf en Sachsmotor som vi får se vad den kommer att bo i. Det blir inget strikt originalbygge det är ett som är säkert, men bågfilen kommer att hållas borta. :D
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av Lolalola »

Mest av allt kan du ligga sömnlös och tänka på den arizonaguldiga bakskärmen du sågade av. :D
Mumkas
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av Mumkas »

Lolalola skrev: 14 apr 2023, 17:31 Mest av allt kan du ligga sömnlös och tänka på den arizonaguldiga bakskärmen du sågade av. :D
Jag vet och det är den ena saken som kan hålla mig sömnlös... Började ändå få lite mer koll på att behålla saker original under tiden och den såldes till en kompis som åkte dit för vässet, men det grymma ödet min 1128 mötte är min andra mara. Alla Fram King däremot hoppas jag passerat genom mina händer i ett bättre skick. :oops: Så gjorde också min RD125 -76 som blev bättre under tiden. Man lär sig så småningom :D
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av Patrik »

De flesta i mina trakter körde Dakota, sedan var det en del Zündapp å några FS1.

En enda Zündapp CX50 fanns det och sedan började några fler DT dyka upp så småningom om.

Själv så körde jag en Montana som på bilden nedan.

Köpte den utav en herre utan körkort som bytt till en ny Monza 4vxl.
Puch Montana
Puch Montana
/Patrik
Takko
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av Takko »

De flesta åkte e-type o compact mitten på 70. Gilera kom också, gröna och var lätt trimmade och 4 växlade röda kom 76. Själv åkte jag compact med 5,5 cylinder mm. Varvade med 7,5 nån gång men varvade så skruvar lossnade. Roliga tider, tror om jag inte minns galet att alla körde trimmat. Kan inte komma ihåg nån otrimmad maskin. Samhället där jag bodde blev snabbt kallat lilla chicago av farbror blå pga alla trimmade moppar. Många jakter blev det 😂
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av SS440-80 »

Lilla Chicago... Är du Hälleforsare?
Takko
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av Takko »

Nej, ett litet samhälle utanför Vetlanda. Kvillsfors heter orten och fick smeknamnet pga alla trimmade moppar. Fanns inget brottsligt för övrigt. Men Vetlandapolisen var och jagade moppar titt som tätt. Lugnade ner sig lite efter vår kull fått körkort då polisen började använda ett par enduros att jaga med och då blev det svårare på stigar och skogsvägar runt orten.
Skriv svar