Tradera.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Tradera.

Inlägg av HSE »

Bestämde mig till slut för att sälja min Zundapp 125cc motor på Tradera och lade in den på moped delar. Men efter några timmar flyttade Tradera annonsen till MC delar i stället :shock: Rätt i teorin då det är en mc motor men jag tror att kundgruppen lättare hittar den på Zundapp motor sidorna på moped delar. Finns ju inte ens Zundapp som märkesval på mc sidorna. Hur som helst visste jag inte att Tradera flyttar annonser efter vad de tycker passar bäst...
aussiebob
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 sep 2019, 15:33
Ort: Sollentuna

Re: Tradera.

Inlägg av aussiebob »

Va glad att de bara flyttade, om man enligt dem inte följer reglerna kan de helt sonikt plocka bort annonsen.

Om du lägger i Zundapp som sökord hittas den även om du tycker den ligger fel.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Tradera.

Inlägg av umekille »

Knepigt...då vissa andra får annonsera hur de vill(men de drar ju in pengar till tradyra i avfgifter)
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tradera.

Inlägg av HSE »

Ja, när jag lade in min annons fanns det andra Zundapp 125cc motordelar där som ex en vevaxel. Så de delarna fick vara kvar där :?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tradera.

Inlägg av HSE »

Traderas nya påfund. Frugan budade hem något för 130 kr på tradera idag men när det skulle betalas så krävdes plötsligt bank-id som hon inte har! Stod att man skulle kontakt kundtjänst om man saknade bank id vilket hon gjorde, enda svaret där var att nu krävs det bank id så ni får göra upp med köparen direkt om betalningen. Jag förstår inte vitsen med att krångla till betalningen av småbelopp :shock: Och bank id vill man ju inte lämna ut till höger och vänster heller.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Tradera.

Inlägg av Lolalola »

Ja bank-ID vid betalning var nåt nytt. :shock:
Användarens profilbild
SG2
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 nov 2022, 15:55

Re: Tradera.

Inlägg av SG2 »

Bankid har jag aldrig behövt göra för betala
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Tradera.

Inlägg av Lolalola »

Nu har jag med råkat ut för det. Eller jag och jag, men en bekant ropade in en grej med sitt frus konto och kunde inte betala förrän hon kom hem från jobbet. Vi funderade på om han kunde ringa henne och be henne logga in med sitt bank-ID där hon var, men eftersom vi inte visste hur det skulle se ut framöver fick det vänta.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tradera.

Inlägg av HSE »

Ja, det är något konstigt med det, jag har ju låtit frugan använda mitt konto sedan dess och då är det inget snack om Bankide så varför det krävs ibland får jag inte kläm på. Suporten hos Tradera gav ingen förklaring heller, bara att det krävs...
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Tradera.

Inlägg av Coolvette »

Jag har minst 500 köp på Tradera, ropar in vinylskivor till samlingen, varje vecka.
Har aldrig krävts på bank-id vid betalning så det är inte någon ny regel.

Det beror kanske på att jag har ett Paypal-konto kopplat till min profil, har man inte det ställs kanske andra krav?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tradera.

Inlägg av HSE »

Här är vad T själva skriver:
BankID är en e-legitimation som du använder för att styrka din identitet på Internet, exempelvis på banken, hos Försäkringskassan, och nu även på Tradera. Bank ID är Sveriges i särklass största e-legitimation och utfärdas av 12 banker och blir allt mer vanlig. BankID är ett sätt för oss och andra webbplatser att verifiera att det är just du som kopplar upp dig mot sajten. När du verifierar dig klickar du upp din applikation på din dator, telefon eller surfplatta och därefter fyller du i din sexsiffriga säkerhetskod.
Hur skaffar jag BankID?
BankID beställer du direkt hos din Internetbank. När du beställer BankID behöver du också installera BankID säkerhetsprogram om du inte redan har det installerat.
Hur du går tillväga för att beställa BankID skiljer sig åt mellan olika banker. Hos en del banker har du möjlighet att logga in på din Internetbank och beställa ditt BankID direkt. Medan andra banker kräver ett personligt besök på bankkontoret där du legitimerar dig med godkänd ID-handling. För att ta reda på vad som gäller för dig, kontakta den bank du använder dig av.
Varför behöver jag verifiera mig med BankID på Tradera?
För oss är säkerheten på Tradera väldigt viktig. När du handlar på Tradera ska du känna dig trygg i att du har rätt förutsättningar för att genomföra en lyckad affär. BankID är ett enkelt och smidigt sätt att verifiera att det är just du som kopplar upp dig mot vår sajt.
Hur verifierar jag mig med Bank ID på Tradera?
När du verifierar dig med BankID på Tradera kommer Bank ID-symbolen att dyka upp på din skärm. Du klickar på ”fortsätt” och startar upp BankID-app på mobilen eller datorn. Hos din BankID-app kommer du fylla i din sexsiffriga säkerhetskod och intyga att du legitimerar dig mot Tradera. När du fyllt i uppgifterna kommer du bli meddelad både på Tradera och på din applikation att verifieringen är klar.
Användarens profilbild
Mixter
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 dec 2022, 05:16
Ort: Småland

Re: Tradera.

Inlägg av Mixter »

Som jag förstår så är det vid större belopp.
Bdhövde inte det för några hundra men för mopeden jag köpte.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Användarens profilbild
Mixter
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 dec 2022, 05:16
Ort: Småland

Re: Tradera.

Inlägg av Mixter »

Coolvette skrev: 26 apr 2023, 21:12 Jag har minst 500 köp på Tradera, ropar in vinylskivor till samlingen, varje vecka.
Har aldrig krävts på bank-id vid betalning så det är inte någon ny regel.

Det beror kanske på att jag har ett Paypal-konto kopplat till min profil, har man inte det ställs kanske andra krav?
Jag hörde att vinylskivorna har gått om CD skivorna i försäljning 😀
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Tradera.

Inlägg av umekille »

Vinylskivor är svårsålda på tradera
Orsaken är postnords fraktpriser.
Beror på hur köparen resonerar också
Köp billigt med möjlighet sälja vidare
med vinst.
Köp oavsett pris för man vill ha just det
auktionsobjektet.
Sälja mynt o frimärken är också en svår
buissnes.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Tradera.

Inlägg av Coolvette »

umekille skrev: 27 apr 2023, 14:43 Vinylskivor är svårsålda på tradera
Orsaken är postnords fraktpriser.
Den uppfattningen delar jag inte.
Vinylskivor säljs i stor omfattning på Tradera, jag är både köpare och säljare.
Postnords fraktkostnader är lägre än Schenker och man kan skicka spårbart med båda.
Det går att göra fynd på Tradera men det blir ofta huggsexa om vissa skivor och artister så fynden är inte särskilt många.
När jag hittar en skiva som jag är intresserad av kollar jag alltid om säljaren har fler intressanta skivor som man kan få med i samma leverans och då får man frakten fördelad på fler skivor.
Skriv svar