Moped dör på halvgas

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
filip_herrlin
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 feb 2023, 15:40

Moped dör på halvgas

Inlägg av filip_herrlin »

Hej! Min Sachs speedjet RS50 dör lite då och då på halvgas. Jag har rengjort förgasaren och kollat efter tjuvluft kring förgasaren och avgasröret, men inte hittat något. När jag kör med trottelnålen inställd på mitten går det inte alls att köra, och mopeden dör när jag gasar och kommit upp i ca 20 km/h. När jag ökade bränslemängden genom att flytta på clipset på nålen till högsta inställningen går den bättre, men med ett svart och lite sotigt tändstift. Fullgasen nu är väldigt bra, men den hackar till som om den skulle dö när jag ligger på ca halvgas, för att sedan "ta sig vidare" och öka i varvtal om jag gasar mer. Jag kan också släppa gasen, men fortsätter jag hålla på samma ställe (ca 1/2 gas) dör motorn efter några sekunder. Här är lite delar och inställningar jag har:
Blandskruv: ca 3,5 varv ut
Tomgångsskruv: ca 2,5 varv ut
Förgasare: 16P-6F 1K19 1 (Japan, TK)
Huvudmunstycke: 68
Lågfartsmunstycke: 40
Nålmunstycke: 80
Tändstift: BPR7HS (NGK R)

Hoppas man kan få hjälp, börjar bli galen på den här moppen hate-wall.gif
Användarens profilbild
Mixter
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 dec 2022, 05:16
Ort: Småland

Re: Moped dör på halvgas

Inlägg av Mixter »

filip_herrlin skrev: 14 apr 2023, 13:28 Hej! Min Sachs speedjet RS50 dör lite då och då på halvgas. Jag har rengjort förgasaren och kollat efter tjuvluft kring förgasaren och avgasröret, men inte hittat något. När jag kör med trottelnålen inställd på mitten går det inte alls att köra, och mopeden dör när jag gasar och kommit upp i ca 20 km/h. När jag ökade bränslemängden genom att flytta på clipset på nålen till högsta inställningen går den bättre, men med ett svart och lite sotigt tändstift. Fullgasen nu är väldigt bra, men den hackar till som om den skulle dö när jag ligger på ca halvgas, för att sedan "ta sig vidare" och öka i varvtal om jag gasar mer. Jag kan också släppa gasen, men fortsätter jag hålla på samma ställe (ca 1/2 gas) dör motorn efter några sekunder. Här är lite delar och inställningar jag har:
Blandskruv: ca 3,5 varv ut
Tomgångsskruv: ca 2,5 varv ut
Förgasare: 16P-6F 1K19 1 (Japan, TK)
Huvudmunstycke: 68
Lågfartsmunstycke: 40
Nålmunstycke: 80
Tändstift: BPR7HS (NGK R)

Hoppas man kan få hjälp, börjar bli galen på den här moppen hate-wall.gif
Min gjorde något liknande men har en 60 cc på som jag portat för ca 7000 rpm
När jag kollade så var expansionskamarn för kort 248mm
Har en Jamacol med krök inbyggd, så det blir till å porta mer eller byta till en vanlig pipa.
Kan det va nått sånt?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
filip_herrlin
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 feb 2023, 15:40

Re: Moped dör på halvgas

Inlägg av filip_herrlin »

Känns som att det inte borde vara något sådant, då mopeden fungerat bra innan, for att sedan långsamt blivit sämre och sämre. Jag rengjorde förgasaren vilket gjorde att den gick bättre på lägre varv, men nu med att den "kvävs", att den snabbt tappar varv när man ligger pa 1/2-3/4 gas. Ska testa att testa moppen på alla inställningar på trottelnålen för att kolla om det spelar någon roll, men återkommer:) Tack iaf for svar slider_thankyou.gif

Edit: det jag menar är att jag bara ändrat på förgasaren och täppt igen tjuvluft vid avgasporten, vilket får det att kännas som att problemet borde vara kring förgasaren :)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Moped dör på halvgas

Inlägg av Micke S »

Har förgasaren automatchoke? Funderar på om den krånglar i så fall...
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
filip_herrlin
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 feb 2023, 15:40

Re: Moped dör på halvgas

Inlägg av filip_herrlin »

Det har den. Vad skulle man isåfall göra? Är det att plocka isär den??
Användarens profilbild
Mixter
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 dec 2022, 05:16
Ort: Småland

Re: Moped dör på halvgas

Inlägg av Mixter »

Är det bara problem när den är kall, eller även när du kört en längre sträcka?
har du inte ändrat något så håller jag med Micke!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
filip_herrlin
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 feb 2023, 15:40

Re: Moped dör på halvgas

Inlägg av filip_herrlin »

Mixter skrev: 19 apr 2023, 23:56 Är det bara problem när den är kall, eller även när du kört en längre sträcka?
har du inte ändrat något så håller jag med Micke!
Sorry för sent svar men det blir nåt fel när jag ska skicka. Iaf är det både när den är kall och varm, men mycket värre när den är kall. Typ första minuten kan jag inte gasa alls utan att moppen dör..
Användarens profilbild
Mixter
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 dec 2022, 05:16
Ort: Småland

Re: Moped dör på halvgas

Inlägg av Mixter »

filip_herrlin skrev: 21 apr 2023, 10:52
Mixter skrev: 19 apr 2023, 23:56 Är det bara problem när den är kall, eller även när du kört en längre sträcka?
har du inte ändrat något så håller jag med Micke!
Sorry för sent svar men det blir nåt fel när jag ska skicka. Iaf är det både när den är kall och varm, men mycket värre när den är kall. Typ första minuten kan jag inte gasa alls utan att moppen dör..
Låter absolut som bränslebrist.
Jag skulle kolla om bränslekranen släpper igenom tillräckligt först, sen flotörnål osv.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
filip_herrlin
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 feb 2023, 15:40

Re: Moped dör på halvgas

Inlägg av filip_herrlin »

Mixter skrev: 21 apr 2023, 11:28
filip_herrlin skrev: 21 apr 2023, 10:52
Mixter skrev: 19 apr 2023, 23:56 Är det bara problem när den är kall, eller även när du kört en längre sträcka?
har du inte ändrat något så håller jag med Micke!
Sorry för sent svar men det blir nåt fel när jag ska skicka. Iaf är det både när den är kall och varm, men mycket värre när den är kall. Typ första minuten kan jag inte gasa alls utan att moppen dör..
Låter absolut som bränslebrist.
Jag skulle kolla om bränslekranen släpper igenom tillräckligt först, sen flotörnål osv.
Men moppen funkar ganska bra på fullgas, o dör inte alls då. Jag tänker att den behöver mer bränsle om jag ligger på fullgas än 3/4-gas, right? Kan det fortfarande vara bränslebrist då?
filip_herrlin
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 feb 2023, 15:40

Re: Moped dör på halvgas

Inlägg av filip_herrlin »

Jag testade idag lite olika saker. Följande kom jag fram till:
1. Trottelnålen borde vara på den näst bränslerikaste inställningen. Mer och stiftet blir svart och sotigt, mindre och det blir vitt/grått.
2. De första 10-15 sekunderna kan man inte gasa utan att motorn dör. Man måste långsamt gasa upp och testa sig fram för att tillslut komma upp i varv. Då går det mycket bättre.
3. Motorn går bättre varm än kall.
4. Det känns som att moppen, när den är varm och sedan avstängd, går bättre när den fått stå i nån minut. Kan kanske vara nåt problem med bränsletillförseln?
5. Den går oftast bra på tomgång. När motorn är varm och man startar den har den däremot väldigt låg tomgång, men det blir bra efter att man gasar ett litet tag. Kanske något problem med bränslekranen, som är av vacuumtyp eller nåt sånt tror jag det heter. Är iaf en slang som är kopplad till förgasaren som, när man säger på den, det kommer bränsle ur.
6. Fullgas är oftast bra. Direkt efter man har startat den och kommer upp på fullgas, om inte motorn dör dvs, går den bra. Efter ett tag går den inte lika jämnt, men fortfarande tillräckligt för att den ska hålla sig kvar i 45 km/h.
7. Har ett ljudklipp på hur den låter när den hackar till på gaspådrag. Ska se om jag lyckas skicka de också ;)
[youtube]https://youtu.be/vRKfJUWkPu4[/youtube]
Det är 3 klipp i samma, där samma problem händer alla gångerna
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 774
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: Moped dör på halvgas

Inlägg av ilo55cc »

Sitter det inte reedventil på en sån där? Kanske börjar bli dålig.
filip_herrlin
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 feb 2023, 15:40

Re: Moped dör på halvgas

Inlägg av filip_herrlin »

ilo55cc skrev: 27 apr 2023, 20:28 Sitter det inte reedventil på en sån där? Kanske börjar bli dålig.
Jag har faktiskt ingen aning. Men från vad jag nu sökt upp borde det finnas. Ska man byta hela eller räcker det med att köpa o byta själva "läpparna"?
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 774
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: Moped dör på halvgas

Inlägg av ilo55cc »

Beror väl lite på, men ska du bara ha en vanlig standard kan du nog lika gärna köpa en hel ventil. Lösa blad kostar mer.
filip_herrlin
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 feb 2023, 15:40

Re: Moped dör på halvgas

Inlägg av filip_herrlin »

ilo55cc skrev: 28 apr 2023, 15:55 Beror väl lite på, men ska du bara ha en vanlig standard kan du nog lika gärna köpa en hel ventil. Lösa blad kostar mer.
Ska kolla på de ikväll. Tänkte lägga undan ett par timmar o skruva isär o se. Hur ser den ut om den behövs bytas?
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 774
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: Moped dör på halvgas

Inlägg av ilo55cc »

Du får kolla om bladen är hela och att den är någorlunda tät. Om du håller upp ventilen mot en lampa så kan du se om bladen sluter tätt. Lite ljus kan smita igenom.
Skriv svar