Moped blivit långsam (cross/sm) Rieju mrt 2020

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
John SS
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 maj 2023, 09:32

Moped blivit långsam (cross/sm) Rieju mrt 2020

Inlägg av John SS »

Hej, på senare tid har moppen börjat gå mycket långsamt. Rieju mrt 2020 euro4.

I tron om att det inte skulle vara något problem att tanka E10 i moppen så började den efter ett tag bli väldigt varm samt dog på tomgång. Återgick därefter till att tanka E5 då det blev som vanligt igen men nu efter en lång period har den blivit allt slöare. Maxar plan mark 41 km/h istället för 51 km/h som den gjorde tidigare.

Jag har har också märkt att när jag sotat ur röret att pluggen som jag aldrig sett tidigare ser ut att vara ihoptryck. Se bild.
Pluggen
Pluggen
Någon som vet vad som behövs göras? Något igensatt isf vad ska man börja?

Tacksam för svar! Skulle vara till stor hjälp! Mvh John
Tillotson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Moped blivit långsam (cross/sm) Rieju mrt 2020

Inlägg av Tillotson »

De där mopparna har nån sorts avgasrening och katalysator, de är dessutom väldigt snålt bestyckade i förgasaren som gör att de går alldeles för magert, det gör att minsta lilla förändring i avgasflödet till exempel gör att de överhettar och tappar effekt, en arbetskamrat till mig fick lämna in en likadan moppe till verkstad pga samma symptom som fick bestycka om förgasaren så att den gick bättre. Om jag var du så skulle jag riva bort strypningarna i avgassystemet och bestycka om förgasaren så att motorn får gå som det är menat, dvs bättre avgasflöde och fetare bränsleblandning. Det här forumet riktar sig till folk som har veteranmopeder som inte har avgasrening och annat skit som stryper, jag rekommenderar att du kollar upp andra forum som riktar sig till folk som har moderna mopeder, jag har för mig att det finns ett forum som heter twostroke där det finns mycket tips och råd om din Rieju, lycka till.
Skriv svar