"Kungens" nya kläder!!

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

"Kungens" nya kläder!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Byggde för några år sedan en "kul-moped" en 1259 Monark..
7.jpg
Tja det vart inget jättemärkligt.
Ett snabbprojekt en storlek större nav för bättre bromsar lite grövre ekrar för tålighet o lite grövre däck.
Ny klädsel på sadeln. Styre och styrstam som ersattes med stabilare överfall och ett skönare Cuppini styre.
Sen vart det en lagomtrimmad 4xl fläktkyld motor, med de vanliga kokusan 60cc cylinder en 32mm avgassystem förgasare en kyrkport.
Slutsumman vart det en riktigt trevlig moped, tålig lättkörd och behövde inte vara rädd om den..
8.jpg
Nu fyllde min Dotter 15 och hon ville ha en crossmoped, Absolut ingen skoter. Så sagt och gjort fick köpt en sådan..
(Ja sen vart det en Epa också en modell äkta epa alltså en kortad och stum Duett)
kun8.jpg
Men då inte jag riktigt litar på moderna mopeder så tänkte jag lika bra att hon får en "hederlig" moped åxå valet stog mellan en
skoter-compact eller kungen.... Hon valde själv kungen... Sagt och gjort som den far man ändå är bort med 4vxl dit med 2 växlad handväxel..
dit med en original cylinder drevning förgasare fick dock inte hittat ett original avgassystem utan fick bli 28mm och open flow..
Testkörde den och går ypperligt skönt. Lättstartad skrammelfri bra tomgång och bara lättkörd..
Piggare än jag trott med 100kg gubbe så tuffar den på runt 35km..

Så visade snabbt hur handväxeln fungerade vart flödarn satt och hur bensinkran fungerade.. Å iväg for hon...
1h senare hemma och skitglad! Hon älskade kungen. Vart själv förvånad över det! Men efter tänkt lite så de klart den är väl minst 50kg lättare att hantera! Hon slipper traggla sig genom en massa onödiga växlar och själv kört crossmopeden och den har mer mc än mopedkänsla. Å 30 mopeder inbjuder mer friheter i form av att kunna gena lite cykelvägar ovanpå det..

Så förstår henne till fullo och tror många 15åringar skulle göra det samma om de fått testat köra en "riktigt" moped framför dagens mopeder..
Kungen fortfarande i sin "nya" 30-verison en riktig "Kul-moppe" och får åter stå för äkta 15års upplevelser en gång till..
kun9.jpg
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 962
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: "Kungens" nya kläder!!

Inlägg av SS440-80 »

Samma med min yngsta dotter som fyller 15 i höst, hon vill inte ha en plastvespa eller stor crossmoped. Hon vill ha en "riktig" moped, som alla andra ungdomar här på byn.
Så problemet är nu bara vilken modell det ska vara. Har några Mustanger (cobra, 617, 618) men hon tycker att Cobran är hårdtryckt i kopplingen (förstärkt) och 617 o 618 är lite gubbiga. Så man kanske får lätta på lädret och köpa en äldre Yamaha eller Suzuki, eller i värsta fall en Puch.... jaja, är ett halvår kvar :roll: :?:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: "Kungens" nya kläder!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Tja min Dotter ville ju ha en cross-moped!! Även om jag tror det berodde mest på att hon inte jämfört ordentligt innan...
Å visst har hon kört lite allt möjligt hittills under sin uppväxt från minibikes till crossar som 4hjulingar och annat.
Men inte samma sak som att köra dem i trafik.. Sen att hon ogillade skotrar tror jag beror på hennes halvbror
hade en och den gjorde inte annat än krånglade... (vilket å andra sidan säkert berodde på ständigt skruvande mixtrande och ändrande..)

Nu gör inte det inköpet så mycket Rasmus älskar ju cross-mopeden och han snart där åxå men hittills får han nöja sig med köra på ängen
och lite mindre utflykter när pappa åker jämte... I övrigt varför inte en Mamba till dottern om du föredrar zundapp motorer trevlig smidig moped..
Måste ju inte ha styvare fjädrar i kopplingen om man kör original..
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 962
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: "Kungens" nya kläder!!

Inlägg av SS440-80 »

Är inte jätteinsnöad på Zündapp, men det har ju blivit några budget-Zündapps garaget... Nä, behövs inte styv koppling för original, men Cobran är liksom min. Det är den enda av mopederna som har ett överdrivet trim, annars så är de i stort sett original allihopa.
Nu är de flesta gamla trampmopeder, och det är ju inte coolt enligt dottern även om jag tycker att de är hur fräna som helst.

Däremot så har jag en liten idé om att fixa till en MCB 1239 (kusinen till Compakten) och montera dit en Victoria EM50-motor.
Visst en sådan modell skulle inte ha ett TSV- eller VoV-nummer, men jag är säker på att ingen skulle bry sig så länge den är original i motor och utväxling så att den ligger på ca 30km/tim i hastighet.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: "Kungens" nya kläder!!

Inlägg av Peter Holbrant »

1239an är hur fräck som helst!! Skulle vilja ha en om bara min rygg fortfarande pallade med odämpade mopeder...
Fick nu en egen ide bygga en fjädrad sådan har en compactram jag ännu inte gjort något av skulle kunna donera lite från den... men å andra sidan har ju ingen 1239a heller nekat de jag råkat på just på grund av stummisar..
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: "Kungens" nya kläder!!

Inlägg av Lolalola »

Min telning ville ha crossmoppe, men kom till insikt nåt år senare och började beskriva nåt som i mina öron lät som Fs1 eller K50. Kanske som Casal...
Men jag lyckades leda in honom på Montanaspåret, och den körde han med tills han fick körkort. Sen "köpte" jag den billigt av honom, mest för att det var min motor som satt där, och det är faktiskt den motorn som jag har satt i Monarpeden nu.

Jag hittade en bild på den. En 2x4 mils midnattstur in till Liseberg i december är respekt. :worship:

combinette 66 001.JPG
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: "Kungens" nya kläder!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Jupp tror de är lite svårt veta vad man vill ha innan man provat... Nu hyfsat övertygad hon ändå mest kommer köra epan...
men nu har hon valmöjligheten sen då det är växelvis boende inte fel ha en moped på varje ställe heller.
Så kan hon ta epan mellan och om hon vill åka moped finns de en på vardera boende.. Vet i alla fall att hon kört en hel del mil
i denna veckan då jag råkade på henne med epan på Willys igår så passade på kolla oljan och de behövdes en halvliter...
Skriv svar