"Kungens" nya kläder!!
Postat: 06 maj 2023, 14:02
Byggde för några år sedan en "kul-moped" en 1259 Monark..
Ett snabbprojekt en storlek större nav för bättre bromsar lite grövre ekrar för tålighet o lite grövre däck.
Ny klädsel på sadeln. Styre och styrstam som ersattes med stabilare överfall och ett skönare Cuppini styre.
Sen vart det en lagomtrimmad 4xl fläktkyld motor, med de vanliga kokusan 60cc cylinder en 32mm avgassystem förgasare en kyrkport.
Slutsumman vart det en riktigt trevlig moped, tålig lättkörd och behövde inte vara rädd om den.. Nu fyllde min Dotter 15 och hon ville ha en crossmoped, Absolut ingen skoter. Så sagt och gjort fick köpt en sådan..
(Ja sen vart det en Epa också en modell äkta epa alltså en kortad och stum Duett) Men då inte jag riktigt litar på moderna mopeder så tänkte jag lika bra att hon får en "hederlig" moped åxå valet stog mellan en
skoter-compact eller kungen.... Hon valde själv kungen... Sagt och gjort som den far man ändå är bort med 4vxl dit med 2 växlad handväxel..
dit med en original cylinder drevning förgasare fick dock inte hittat ett original avgassystem utan fick bli 28mm och open flow..
Testkörde den och går ypperligt skönt. Lättstartad skrammelfri bra tomgång och bara lättkörd..
Piggare än jag trott med 100kg gubbe så tuffar den på runt 35km..
Så visade snabbt hur handväxeln fungerade vart flödarn satt och hur bensinkran fungerade.. Å iväg for hon...
1h senare hemma och skitglad! Hon älskade kungen. Vart själv förvånad över det! Men efter tänkt lite så de klart den är väl minst 50kg lättare att hantera! Hon slipper traggla sig genom en massa onödiga växlar och själv kört crossmopeden och den har mer mc än mopedkänsla. Å 30 mopeder inbjuder mer friheter i form av att kunna gena lite cykelvägar ovanpå det..
Så förstår henne till fullo och tror många 15åringar skulle göra det samma om de fått testat köra en "riktigt" moped framför dagens mopeder..
Kungen fortfarande i sin "nya" 30-verison en riktig "Kul-moppe" och får åter stå för äkta 15års upplevelser en gång till..
Tja det vart inget jättemärkligt. Ett snabbprojekt en storlek större nav för bättre bromsar lite grövre ekrar för tålighet o lite grövre däck.
Ny klädsel på sadeln. Styre och styrstam som ersattes med stabilare överfall och ett skönare Cuppini styre.
Sen vart det en lagomtrimmad 4xl fläktkyld motor, med de vanliga kokusan 60cc cylinder en 32mm avgassystem förgasare en kyrkport.
Slutsumman vart det en riktigt trevlig moped, tålig lättkörd och behövde inte vara rädd om den.. Nu fyllde min Dotter 15 och hon ville ha en crossmoped, Absolut ingen skoter. Så sagt och gjort fick köpt en sådan..
(Ja sen vart det en Epa också en modell äkta epa alltså en kortad och stum Duett) Men då inte jag riktigt litar på moderna mopeder så tänkte jag lika bra att hon får en "hederlig" moped åxå valet stog mellan en
skoter-compact eller kungen.... Hon valde själv kungen... Sagt och gjort som den far man ändå är bort med 4vxl dit med 2 växlad handväxel..
dit med en original cylinder drevning förgasare fick dock inte hittat ett original avgassystem utan fick bli 28mm och open flow..
Testkörde den och går ypperligt skönt. Lättstartad skrammelfri bra tomgång och bara lättkörd..
Piggare än jag trott med 100kg gubbe så tuffar den på runt 35km..
Så visade snabbt hur handväxeln fungerade vart flödarn satt och hur bensinkran fungerade.. Å iväg for hon...
1h senare hemma och skitglad! Hon älskade kungen. Vart själv förvånad över det! Men efter tänkt lite så de klart den är väl minst 50kg lättare att hantera! Hon slipper traggla sig genom en massa onödiga växlar och själv kört crossmopeden och den har mer mc än mopedkänsla. Å 30 mopeder inbjuder mer friheter i form av att kunna gena lite cykelvägar ovanpå det..
Så förstår henne till fullo och tror många 15åringar skulle göra det samma om de fått testat köra en "riktigt" moped framför dagens mopeder..
Kungen fortfarande i sin "nya" 30-verison en riktig "Kul-moppe" och får åter stå för äkta 15års upplevelser en gång till..