Snubbla på en Nyman

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Snubbla på en Nyman

Inlägg av ESGEE »

Hade egentligen inte kollat efter en gubb moppe, då man alltid sitter och letar saker på Tradera. Både hittar och inte köper, men så skrollar man igenom fordon på kul, ser en gammal gubbis moppe, lägger bara ett bud mest för skoj(var ej uppe i stora pengar direkt) för man tänkte sån kommer Gubbmaffian hugga på, men vinner den för strunt pengar, lätt chockad va fan är ju över 50mil dit, dvs en dag i bil.
Nymans Automoped SGs vunnen Tradera.png
Ja hela söndagen ifrån tidigt gick för det, 110mil blev det, det känns idag.
Vet nada om Nymans Autoped, vet att de tidiga var röda sen grå eller nåt, min är ju svart och målad så för väldigt länge sen. Man får väl googla satan ur det hela och hur man ska lista ut årsmodell eller om någon kan delge. Annars är har ej gått på länge, men ser kul ut :D
Senast redigerad av ESGEE den 19 jun 2023, 09:19, redigerad totalt 1 gånger.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Snubbla på en Nyman autoped

Inlägg av Lolalola »

En sån där har jag funderat på att bygga Boardtracker av. Om man ändrar det övre röret och svetsar ihop en tank borde det bli rätt bra med alla skärmar och grejor bortplockade. :D
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Snubbla på en Nyman autoped

Inlägg av ESGEE »

Ja det är ju en dam cykel med motor, 2 rör så nästan Indian ram stylie :D
Sen är det som 98a och 00-10tal dvs ända broms i pedalerna...
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Snubbla på en Nyman autoped

Inlägg av ESGEE »

Gör en kvalificerad gissning på 1954-1955, inte hittat nåt ramnummer på den.
Nymans Automoped SGs andra sidan.png
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Snubbla på en Nyman autoped

Inlägg av ESGEE »

Efter stått i ladan och väntat, fick man efter varit lite less på mina hojar som ej ville till Custom bike show i Norrtälje(av 5 så kallade körbara bara nä) att idag ska jag åka gubbmoppe. Ur med gammal soppa kolla olja inte illa och putsa lite, lite startgas nu ska den igång och cykla.
Givetvis inte ett liv och och var bara cykla in den i ladan igen, fast övertygad att denna ska igång, blött på stift dvs får soppa, och kolla gnista osv nu nada', jag killgissar fort att Chapion L-90 sedan ny säkert inte ville vara med.
20230606_SG behöver nytt chapion L-90.png
Ja Champion L-90 var ju inget som var lätt att hitta, googla satan ur ersättning stift, Bosch var inte lätta heller, NGK B5HS ska funka, först var man frestad av B6HS som man har med det hade nog inte varit bra för maskin, handla på Mopedrenovering har det innan helgen, så till helgen ska den gå :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Snubbla på en Nyman autoped

Inlägg av HSE »

Kollat/putsat brytar spetsarna ? Annars är det stor risk att tändspolen gått härdan...
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Snubbla på en Nyman autoped

Inlägg av Lolalola »

Men kollade du inte gnistan med ett annat stift bara? Du behöver ju inte köra med det utan bara kolla så det gnistrar.
Nyligen stannade min AX100/AS3 och det var faktiskt stiftet. Eller möjligen tändhatten, men jag bytte båda och kollade med nåt gammalt stift till Volvo B23. Jag vågade inte skruva i det och provstarta (det är ju CDI och skit) utan beställde ett nytt. Det visade sig att det var ett "vanligt" stift men det som satt i från fabrik var ett jättekonstigt LG utan några som helst märkningar. :D
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Snubbla på en Nyman autoped

Inlägg av ESGEE »

Jag prova med annat stift, var ej super gnista så kan vara annat roligt, men nytt stift behövdes med ändå. Får fortsätta i helgen med det hela.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Snubbla på en Nyman autoped

Inlägg av ESGEE »

Fick man nya stift och idag satte man ingång. Byta stift och bort med kåpor för hålla koll, in med soppa och lite startgas, och glad i hågen cykla på en dåre. Bara ett litet host av startgas, tank och kran läkte även. Slut för det är bra komp i Nv, tillbaka till ladan varför inget händer.
20230610_ESGEE felsöker NV gaseri.jpg
Efter snabbt hittar man problemet efter tagit av stift, snus torr dvs får ej soppa, snabbkoll av gasare samt bort med igengrodd luftfilter , och sen på det hela ingen men bara host host. Dvs tillbaka i ladan och gå igenom allt på riktigt, när jag tar upp trottel bara kolla att gashandtag gör sitt men nä helt död. Lätt konsterna att ny gashantag, wire och kanske ny gasare som håller tätt, blev inte bara och bara...
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 962
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Snubbla på en Nyman autoped

Inlägg av SS440-80 »

Det är tur att de flesta delarna till NV är billiga och finns i mångfald. Det enda som är dyrt och svårt att få tag på är kolvar och brytarspetsar.
Även främre remskivorna kan vara lite besvärliga att hitta. Men du har ju kedjedrift, och Puchdrev passar rätt på.

Rösebäckens Cykel & Motor har mycket delar.

Min son har en NV 40cc som gick dåligt. Funkade bara med brytaravstånd på 0,20, som är ca hälften av vad det ska vara. Problemet var att bakelitklacken på brytarspetsen var så nedsliten att om man ställde brytavståndet efter rekommendation, så blev abriss hel fel (magnetiseringstiden)
Men med nya brytarspetsar så blev allt lika bra som nytt.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Snubbla på en Nyman autoped

Inlägg av ESGEE »

Tackar lite info, kan nada om NV Autoped, hade ju hoppas på inte för mycket jobb men denna behöver nog mycket kärlek :D
20230610_ESGEES NV ram nummer.jpg
Efter rengöring ser man ramnummer bättre, blir och handla lite saker.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Snubbla på en Nyman autoped

Inlägg av ESGEE »

Då skulle man ge sig på Autoped igen, bort med gasare för felsöka varför den ej får soppa.
20230611_ESGEE drog av trasig gasare.jpg
När jag drog isär under för kolla hur det ser ut ramlar saker ut samt gammal äckel bensin dvs stått i 3år no way. Nu brottas jag av renovera detta lik eller köpa nån Bing 12mm ny.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 962
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Snubbla på en Nyman autoped

Inlägg av SS440-80 »

Du har ingen nytta på en 12mm förgasare. Insugsröret är ju som ett sugrör till en Festis.

Fixa till originalförgasaren, då blir det bra.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Snubbla på en Nyman autoped

Inlägg av ESGEE »

Tyvärr har flottör fäste och själv flottören bara förstört. att köpa ny är nog billigare än få till. Sugröret är ej 10mm utan 11ish mm. Har mätt det hela med skytmått mer än gång. sugröret är närmare 12 än 10mm.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Snubbla på en Nyman autoped

Inlägg av HSE »

Jag kan titta på mina hyllor om du vill.
Skriv svar