Baotian classic börjar gå ryckigt vid viss hastighet

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Skateboardkillen
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 jun 2023, 19:38

Baotian classic börjar gå ryckigt vid viss hastighet

Inlägg av Skateboardkillen »

Hej! Satte nyligen på 72cc på min baotian classic från 2016.
Allting gick bra och den går väl helt ok.
Mitt problem är att när jag kommer upp runt 60km/h så börjar motorn att rycka. Har prövat att justera ventiler samt luftskruv för att förbättra blandningen men inget av det hjälpte. Jag märker även när jag gasar att mopeden börjar att gasa, slutar ett tag för att efter en stund fortsätta gasa. Jag uppskattar alla svar och försöker lämna mina spec nedanför.

Original förgasare
98 munstycke
Luftskruv 2 varv ut från botten

0.08mm både ut och in på ventilerna.

Kompletterar gärna med mer information ifall det behövs. Uppskattar alla svar och för de som orkar lägga sin tid på att besvara mina problem.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 961
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Baotian classic börjar gå ryckigt vid viss hastighet

Inlägg av SS440-80 »

Raketsport är ett veteranmoppeforum, så de flesta är kunniga på gamla 2-taktsmopeder. Men säkert så är det någon här som meckar lite modern EU-moppe också, så något bra förslag får du nog. Eller iallafall motfrågor som kan få dig in på rätt spår gällande din Baotian.

Spontant så skulle jag vilja tro att bestyckningen i förgasaren inte är korrekt efter bytet till större cylinder. Starkare häst vill ha mera mat...
Alternativt om det är så att det finns en varvtalsspärr på moppen? Nu när du har mera resurser att köra fort, men använder samma variatorbetyckning, så kanske motorn övervarvar när du passerar 60km/tim?
Senast redigerad av SS440-80 den 24 jun 2023, 12:01, redigerad totalt 1 gånger.
Tillotson
Inlägg: 59
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Baotian classic börjar gå ryckigt vid viss hastighet

Inlägg av Tillotson »

Jag har för mig att Baotian har en givare vid variatorn som funkar som ett varvtal/hastighetsstopp, kolla upp om det är den som spökar.
AndersL
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 jul 2023, 11:05

Re: Baotian classic börjar gå ryckigt vid viss hastighet

Inlägg av AndersL »

Sonen har haft en Baotian och den hade precis som Tillotson säger en givare vid bakre variatorn som klipper tändningen när bakhjulet snurrar för fort.
Men det borde hända vid 45 och inte 60 såvida inte nåt annat är modifierat, typ storlek på hjulen t.ex.

Det kidsen brugar göra är att klippa "den rosa kabeln" som kommer från den givaren & då finns ingen hastighetsbegränsning längre.
Skriv svar