Sida 1 av 1
Gängpaj inspektionslucka sachs
Postat: 22 jun 2023, 16:23
av ChristofferJ
Goddag.
Har gängpaj i en av skruvarna till inspektionsluckan på min Sachs compact.
Har använt siliconpasta vilket limmar fast och tätar luckan ordentligt, den läcker inget och det ser bra ut.
Kommer köra denna säsongen såhär men tänkte eventuellt fixa det under vintern.
Går det att borra nya gängor? Vad göra för att laga?
Vet att godset är tunnt där.
Finns inget att göra köper jag eventuellt en ny kopplingskåpa.
Mvh Christoffer
Re: Gängpaj inspektionslucka sachs
Postat: 22 jun 2023, 17:34
av Micke S
Det går nog att använda s.k. blindnitmuttrar och behålla den vanliga dimensionen på skruvarna.
Nu minns jag inte vilken gänga det är där men om det är M6 går det nog att gänga direkt för M7*1. Eller gänga för M6 om det är M5 innan.
Re: Gängpaj inspektionslucka sachs
Postat: 26 jun 2023, 16:53
av Skåning
M5 spårskruv med kullerförsänkt skalle har jag för mig att där ska sitta. Vilket gör att skallen blir lite stor sett till försänkningarna i luckan om det annars klart lättaste alternativet "att bara gå upp en dimension till M6" väljs.
Lösa insattsgänger av typen "Helicoil" fungerar säkert utmärkt där.
Typ
https://www.proffsmagasinet.se/maskiner ... gILs_D_BwE
Re: Gängpaj inspektionslucka sachs
Postat: 26 jun 2023, 20:19
av HUSQVARNA SPORT
Den kåpan fins på lager om de behövs.
Re: Gängpaj inspektionslucka sachs
Postat: 27 jun 2023, 07:23
av umekille
borra upp och insatsgänga?
Bara ett tips men det kanske inte fungerar?
Glassig Sommar Moppefreaks!!
Re: Gängpaj inspektionslucka sachs
Postat: 27 jun 2023, 18:27
av ChristofferJ
Tack hörrni! Snabba svar.
Jag ser hur jag gör till höst/vintern. Går säkert att laga som ni säger alternativt köpa ny kåpa. Det funkar bra som det gör nu så kommer köra på denna säsongen. Den läcker inte olja från motorn i övrigt vad jag sett så har inget behov av att kolla oljenivån egentligen, bytte olja för en månad sedan dessutom.
Trevlig sommar!
Re: Gängpaj inspektionslucka sachs
Postat: 29 jun 2023, 07:02
av Mixter
Inspektionsluckan behöver du egentligen inte lossa alls, endast om man vill snabbt justera kopplingen.
Dena lucka är inte till för nivå eller byte av lådans olja, men det går lite lättare att fylla på oljan där.
Nivåpluggen är under snett bakom denna inspektionslucka.
Det ska vara max 2 dl olja i den inte mer då får man andra problem som ex läckande olja vid dragbulten till växlarna, slirande koppling.
Påfyllningen görs vid hastighetsmätardrivningen på motorn.
Här finns en bra beskrivning:
https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... lad-sachs/