Forsar bensin ur förgasare

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
yamavonha
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 jun 2023, 13:41

Forsar bensin ur förgasare

Inlägg av yamavonha »

Hej! Jag har en Yamaha dt50r från 2008 som de har börjar forsa bensin ur. Det började med att tomgången slutade att fungera så jag plockade ur och rengjorde förgasarn. Sen när jag hade sätt ihop mopeden så började det forsa bensin ur ”restslangen” från flottörhuset under förgasarn och tomgången funkade inte. Jag tog av bensintanken och hällde på bensin (lite lugnt) bara genom slangen och då funka mopeden perfekt, bra tomgång och det forsade ingen bensin men när jag satte på tanken igen så kom problemen tillbaka. Någon som vet vad detta kan bero på? Uppskattar all hjälp.
Tack / Filip
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Forsar bensin ur förgasare

Inlägg av SS440-80 »

Det låter som att nålventilen som flottören trycker upp i sitt säte inte håller tätt. Antingen så är det ett skräp där, eller också är det en nålventil med spets av gummi som blivit dåligt.
Det tredje alternativet, vilket mycket väl kan ha inträffat, är att en av flottörens mässingsbehållare har fått punktering och tar in bensin. Då har du enbart en halv flottörfunktion, och det kan vara så att den stackars ensamma hela inte orkar att lyfta flottörnålen tillräckligt med hela bensintankens bensinvikt som trycker på. Ta ur flottören och känn på den om den är olika tung på höger o vänster sida. Ruska på den, man brukar kunna höras om det skvalpar i den.
Berätta hur det gått. Alltid bra med återkoppling, det kan hjälpa någon annan.
yamavonha
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 jun 2023, 13:41

Re: Forsar bensin ur förgasare

Inlägg av yamavonha »

Tack för svar, ska prova👍
Skriv svar