Crescent 1200 Continental / Morini Franco motor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Marcus Karlsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jul 2023, 13:19

Crescent 1200 Continental / Morini Franco motor.

Inlägg av Marcus Karlsson »

Hej.
Ja det är så att jag köpte mig en gammal Crescent 1200 Continental, från 1976 verkar det som. Det sitter en Franco Morini Gyromatic automatmotor på den.Den startade upp och man kunde köra lite med den. Men något kändes lite mysko då den inte gick när båda lufthålen i luftburken var öppna. Den dog direkt när jag drog ut pappret som tidigare ägare hade satt i ena hålet. Jag tog isär förgasare och gjorde rent och då gick den bra med luftfilter av och kändes pigg. Toppade 36 km/h med lite fyrtakt på full gas dock. Det gick bra att köra men när man kört en stund så den blev varm och kom ner på lågvarv så stannade den. Sen gick det inte starta igen. Kollade gnistan då men upplevde att den var svagare. Sen när den kallnat kunde man starta igen.Har köpt nytt stift och den gick lika på båda. Men nu försvann gnistan i stort sett helt när jag skulle prova den idag igen. Misstänker att gamla tändspolen har gett upp ? (Bara en amatörgissning från mig). Jag kom åt brytarspets genom svänghjulet och kunde putsa med fint sandpapper. Men som sagt. Nu gnistrar det bara till någon enda gång när man kickar och håller stiftet mot topplocket. Jag har inte meckat moped sedan jag var 15 år och nu är jag 49 år så man har glömt en del. Men nu till min fråga. Är det typ standardprylar i tändsystemet på Morinimotorer ? Så man kan köpa reservdelar enkelt, eller är det special till detta italienska fullblod ? 🙂
Tacksam för all info jag kan få så jag kan få igång moppen igen. Det var ju jättekul att få köra igen även om det blev kortvarigt.

Mvh Marcus Karlsson / Hammarö
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Crescent 1200 Continental / Morini Franco motor.

Inlägg av Lolalola »

Det finns nån FB-grupp som heter "Italienska 50 Kubikare" om ingen här vet. :thumb:
Skriv svar