1929 Husqvarna model 30

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 576
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: 1929 Husqvarna model 30

Inlägg av ESGEE »

Finns många i vårat land med mängder, just nu har ju Sajab nån slags ensamrätt på alla dessa dödsbon. Av alla man känner i det hela har bara en jag vet som scorat ett dödsbo som är under 55år. Men att auktionsbolag dominerar i hela, med halva värden med i för svenska kronan är skit.

Man hoppas man känner tillräckligt med folk så man kan vinna nåt, Många i plus 75års gänget ska tunna ut, hittills har jag bara haft lite sånt 2 gånger på 5år, så växer ej på träd. Man har ju varit samma i 35år, därför får man köpa massa i rätt för så till 35år senare. När hoj sidan är för urspårad får man roa sig med pre 1937 hotrods istället, sen när 20tals bil sidan spårar kör man hoj race osv, men man börjar ju inse att man ej blir 100 :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
Mixter
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 dec 2022, 05:16
Ort: Småland

Re: 1929 Husqvarna model 30

Inlägg av Mixter »

HSE skrev: 31 dec 2023, 16:40 Din samling väcker minnen från för en 40 år sedan, ett original bodde då i utkanten av Kungälv, Huset var omålat och dolt bakom träd så det syntes inte fast det låg så nära en större väg. Jag fick kontakt med honom då han hade ett gammalt bilvrak stående som jag tipsade en kompis om och vi skulle faktist få hämta den gamla Forden. Men när vi var där och försökte rädda vraket visade det sig var för rostigt för att gå att rädda så vi fick ge upp iden. Men vi fick i alla fall tagit en tjuvtitt i hans uthus och där fanns ett flertal gamla MC ramar och motorer :shock: Jag försökte köpa en med J.A.P. motor, vill minnas det var en svensk ram, men han sålde inget! Hans gamla HD var i bättre skick så den försökte jag inte ens att bjuda på.

En 10 år senare dog han och vad som hände med allt vet jag inte, uthuset är borta och huset målat och lyser fint när träden framför ar borta. Hoppas att dödsboet eller nya ägarna inte bara såg skrot och körde det till tippen som jag såg i ett annat fall strax efteråt, när ett helt lass gamla moped delar och ramar tippades på återvinnings centralen :(
Det är inte helt omöjligt att det hamnar på skroten.
Jag bytte bostad för 25 år sen och hade då en massa bråte som jag körde till kontainern, det var på den tiden då dom fans lite varstans för almänt skräp.
Då låg det en fin 118 cc under 2 st järngrindar och ett halv bohag över dom.
Lyckades fiska upp cylinder och framhjul.
Ångrat och tänker på det än i dag att ja inte la 2 timmar på att plocka ur kontainern.
Men hade en inte så förstående fru på den tiden så jag hade nog fått sova i bilen om så hade varit, :roll:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
HSE
Inlägg: 5540
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 1929 Husqvarna model 30

Inlägg av HSE »

Vid närmare tanke så var det snarare 50 år sedan :) Och idag när jag närmar mig 80 så har jag också börjat tunna ut min samlingen. Den dagen kommer ju när barnen måste sälja av/rensa upp, så bättre att jag drygar ut pensionen än att det blir panik städat den dagen... Även om jag blir 100 som jag siktar på hinner jag inte med att fixa alla två hjulningar jag har i förråden.

På tal om att försöka rädda en MC så glömmer jag aldrig när jag tippade ett lass lera på Skarviks tippen1966, en annan lastbil bredvid tippade ett lass och där låg plötsligt en fin Viktoria 250 och glänste :shock: Jag hoppade ut för att rädda den upp på mitt flak men då kom det en stor Catepiller och bara malde ned allt framför sig :( Sved ordentlig i mitt hjärta men inget att göra.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 576
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: 1929 Husqvarna model 30

Inlägg av ESGEE »

Ja vi ska alla gå den vägen. Har börjat tunna ut samlingen, 3st hojar en del 98cc försvann 2023. Problemet nu är väl att man ej får särskilt bra för dem.
Finns ju en del som går ur tid när dödsboet bara för ingen förstår och mängder av åtråvärda delar rakt till metall återvinning
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
Mixter
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 dec 2022, 05:16
Ort: Småland

Re: 1929 Husqvarna model 30

Inlägg av Mixter »

Tyvärr så har många dödsbo gått till så vi var och hämtade det som kunde räddas då svärfar blev till jordgubbe.
Han hade en del saker kan man säga, fick ju köra med Caddyn halvöppen och släp efter.
Mycket viste man ju inte vad det vad och vems då delar var på olika ställen och lador.
Men Okelboferrarin kom med samt allt som såg ut att ha ett värde.
Tyvärr hamnade både husbil och allt däri på skroten.
Mycket verktyg som inte fick plats och en resa till var inte aktuellt. (90 mil)
Hans intresse var bilar. :(
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 576
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: 1929 Husqvarna model 30

Inlägg av ESGEE »

Kom och tänka på en polare för 40år sen ringde -fan min morbror har blivit jordgubbe, vi måste rensa radhuset på ett dygn. Han var 4år äldre än mig så hade ju bil dvs en van, fy fan vad moped och lättviktare, vi körde 3 fulla vaner och ändå lämna massa. Blev en riktig hög på farsans tomt. Han tog 2 moppar typ 50tal som satt ihop resten var denna jätte hög var mitt problem, farsan dömde ej hårt efter jag övertygat om den fina affären och han drog jätte- byggpress över högen.
2v senare hade jag byggt 7st körbara moppar vilket jag sålde alla efter racat dem lite och andra i plugget var avis att man hade massa moppar sen blev man moppe dealer och tjäna bra på det :D Farsan var fan imponerad ändå.

Sen alla verktyg, verktygsbord mm bara åkte i container för hans päron bara vill få det gjort för sålt radhuset, rök mycket gamla 98 den dagen.
Har grejer kvar än ifrån det vilket är lustigt ändå, man hade ej vett att fota den högen med särskilt Husqvarna man hade, fota för 40år sen var ej saken då. Det underbara men det glada 80talet när 95% av svenska folket skulle slänga ut allt pre 80talet.
Tur att man ej var som alla andra, fanns ej många hårdrockare heller som man var haha :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
umekille
Inlägg: 1514
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: 1929 Husqvarna model 30

Inlägg av umekille »

Hört talas om en ensling som hade en grusgrop full med bilar från 30talet
och tidigare.
Det sägs då han börja se ficklampor där på kvällar o nätter blev stött.
_ingen ska ta mina saker Tog lastbilen och en hjullastare körde sand och fyllde
över det hela...bara fyllde inte bulta...sen har naturen tagit över och de som visste
var stället var är sen länge borta och naturen har hjälpt till gömma det med växtlighet.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 576
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: 1929 Husqvarna model 30

Inlägg av ESGEE »

Kan ändå vara värt att gräva lite sen :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
HSE
Inlägg: 5540
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 1929 Husqvarna model 30

Inlägg av HSE »

En god vän till mig berättade att han grävde ned en HD , som man brukade i ett hörn utanför trädgården på femtiotalets början. Det var för 40 år sedan och han dog sedan, hans hus och uthus var då rivna så så hitta stället hade blivit svårt, fast jag visste var det låg innan grävmaskinen raserade allt.

Annars hade det varit en intressant skattjakt.Den grävdes ju ned för att motorn var sliten och drack olja, men det borde bevara den bättre, väl inoljad. Men vägen dit är ju spärrad och ett sprängämnes förråd var byggt där huset stod när jag tog mig förbi bommen på en MC för många år sedan, hur det ser ut nu vet jag inte.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: 1929 Husqvarna model 30

Inlägg av Lolalola »

Jag ser att ni pratar om nergrävda hojar och grejor som gått till skrot.
För bara ett par år sen åkte ungefär 40 m³ blandade moped och mc-delar till fragmentering. Det var mycket engelskt, mest Triumph, en hel del italienskt. Allt från Gilera till Guzzi, och mängder med Puch och Zündapp. Allt från mopedgrejor till 250 dubbelkolv, KS100 och KS125. Japanskt också, och då faktiskt en del till H1.

Crossgrejorna i samma container har jag sämre koll på, men det verkade vara Honda Elsinore och mycket Husqvarna från samma tid. Plus enorma mängder Trial och 50cc-cross. Ja och så några Lambrettor och en Vespa. Resten var svårt att härleda. Särskilt som man inte hade röntgensyn eller större möjlighet att ösa ur containern. Men det var mycket kugghjul och smågrejor också. Så det blev en nästan homogen massa i containern och omöjligt att fiska fram nåt som låg en bit ner. Säkert ett 50-tal spräckta motorer och en och annan som satt ihop. Cylindrar, inkråm, topplock och blockhalvor om vartannat. Förmodligen ett hundratal förgasare. Kanske delar från nåt stationärt. Enorma mängder kolvar. Som topping hade man lagt mer vanligt rostigt skrot som legat utomhus.
Flakachassin och gocartar och sånt där.

Jag har några bilder på eländet, men för att skona er nattsömn lägger jag inte upp dem. :(
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 576
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: 1929 Husqvarna model 30

Inlägg av ESGEE »

Är som sagt om man varit som är nu vilka fynd och allt man kunde ha haft :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: 1929 Husqvarna model 30

Inlägg av Lolalola »

Ja fast det här var 2022... :cry2:
HSE
Inlägg: 5540
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 1929 Husqvarna model 30

Inlägg av HSE »

Och man får inte plocka ur skrot bingarna, jag har lidit kval åtskilliga gånger av den anledningen :(
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 576
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: 1929 Husqvarna model 30

Inlägg av ESGEE »

Lolalola skrev: 20 jan 2024, 18:30 Ja fast det här var 2022... :cry2:
2022 gör det hela ännu värre...
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: 1929 Husqvarna model 30

Inlägg av Lolalola »

HSE skrev: 20 jan 2024, 19:06 Och man får inte plocka ur skrot bingarna, jag har lidit kval åtskilliga gånger av den anledningen :(
Fast just i det här specialfallet gick det bra. Det var bara det rent praktiska som ställde till det. :)
Skriv svar