saxoped 1138 (Hermes)?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
nennemino
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 jul 2023, 15:16

saxoped 1138 (Hermes)?

Inlägg av nennemino »

Hej!

Jag sökte igenom min morfars källare sist jag var i finland och fann till min förvånan en moppe. Efter lite googling så har jag och min pappa kommit fram till att denna moppe i fråga är en saxoped 1138 då nyckeln ska vara på höger sida istället för fram som 1136 hade. Men vi har stött lite frågetecken och undrar om någon här har någon aning:

1. Moppeden har en dekal på bakskärmen där det står "Hermes" och vad jag kan hitta så är det bara 1136 som hade denna dekal. Har denna dekal någon betydelse?

2. Enl brikan med specifikationer så är det en 1.5 hästarsmotor vilket jag antar har med att det var andra regler i finland än i sverige. Jag funderar därmed vad skillnaden mellan denna motor och den svenska varianten är?

Om någon har något annat intressant att berätta om denna moped så är jag givetvist mycket intresserad att läsa då detta är mitt första "riktiga" projekt som jag tar mig an på typ egen hand. Bilder kan givetvist bifogas på förfrågan!
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: saxoped 1138 (Hermes)?

Inlägg av HSE »

Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 961
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: saxoped 1138 (Hermes)?

Inlägg av SS440-80 »

Kul med fina fynd 👍

Hermes var ett cykel/mopedmärke ägt av Crescent/Nymanverken, så enda skillnaden mellan Crescent och din Hermes är just namnet.

Som du säger så hade motorn mera effekt i Finland, och skillnaden ligger nog i strypning i insuget och eventuellt att finska motorn hade en något större förgasare.
Jag kan inte svära på det, men ta loss förgasaren och mät insugshålet i cylindern, och berätta gärna villket nummer förgasaren så är det lätt för Sachsexperterna att berätta skillnaderna mot svensk Saxoped.
Bilder är också trevligt.
nennemino
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 jul 2023, 15:16

Re: saxoped 1138 (Hermes)?

Inlägg av nennemino »

SS440-80 skrev: 31 jul 2023, 21:49 Kul med fina fynd 👍

Hermes var ett cykel/mopedmärke ägt av Crescent/Nymanverken, så enda skillnaden mellan Crescent och din Hermes är just namnet.

Som du säger så hade motorn mera effekt i Finland, och skillnaden ligger nog i strypning i insuget och eventuellt att finska motorn hade en något större förgasare.
Jag kan inte svära på det, men ta loss förgasaren och mät insugshålet i cylindern, och berätta gärna villket nummer förgasaren så är det lätt för Sachsexperterna att berätta skillnaderna mot svensk Saxoped.
Bilder är också trevligt.
Efter mycket blod så har jag äntligen fått lös förgasaren och eftersom att innehållet min verktygslåda är något bristande så kan jag tyvärr inte mäta insuget. Sen så är det så mycket smuts på den så det var en kamp att få lös den så några siffror på självaste förgasaren är svårt att se. Dock så bifogar jag lite bilder på mopeden, motorbrickan, brickan under sadeln samt monteringsnummret.

https://drive.google.com/file/d/1QwV5Qi ... drive_link - Bricka under sadel.
https://drive.google.com/file/d/1QoCPRF ... drive_link - Moped
https://drive.google.com/file/d/1R97dfR ... drive_link - Monteringsnummer
https://drive.google.com/file/d/1QyYU3h ... drive_link - Motorbrick

EDIT:

Jag kan ju även meddela att motorn är helt stum. Så om någon har något tips på hur man skulle kunna få lös kolven så hade det uppskattats. sen om någon har en liknande bing förgasare har något tips på hur man få bort saken som sitter åvenför trottlen så är även det intressant.
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: saxoped 1138 (Hermes)?

Inlägg av umekille »

rostlösare på spray..eller ett gammalt knep...coke!
Nä blanda aceton och hyudralolja och häll o loppet.
det drar genom den minsta springan
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: saxoped 1138 (Hermes)?

Inlägg av HSE »

Värm cylindern utanpå så rost lösare tränger igenom bättre. Jag brukar ta Dieselolja och blada i en skvätt vanlig olja och fylla cylindern med det och låta stå en vecka. Sedan beror det på i vilket läge kolven fastnat, längs ned är värst för då rinner blandningen ut genom portarna. Då får man ta av topplocket och mata på med en dos varje dag. En sådan motor hängde jat upp i cylindern efter några dagar och värmde på på cylindern med gaslåga, pan så släppte den och motorn ramlade ned på pallen jag hade ställ under, då blir man glad :D
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: saxoped 1138 (Hermes)?

Inlägg av umekille »

om man värmer tillräckligt så ett äkta stearinljus smälter så
är det ett knep få loss bultar som är gängade in i materiel...'
stearinet kryper in överallt och gör att bulten lossnar smidigt
kanske oxå fungerar på fast kolv.
nennemino
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 jul 2023, 15:16

Re: saxoped 1138 (Hermes)?

Inlägg av nennemino »

umekille skrev: 01 aug 2023, 16:40 Nä blanda aceton och hyudralolja och häll o loppet.
Var fan hittar du 100% aceton?
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: saxoped 1138 (Hermes)?

Inlägg av umekille »

nennemino skrev: 01 aug 2023, 20:07
umekille skrev: 01 aug 2023, 16:40 Nä blanda aceton och hyudralolja och häll o loppet.
Var fan hittar du 100% aceton?
Biltema https://www.biltema.se/bygg/farg/rengor ... eBEALw_wcB
nennemino
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 jul 2023, 15:16

Re: saxoped 1138 (Hermes)?

Inlägg av nennemino »

umekille skrev: 01 aug 2023, 20:19
nennemino skrev: 01 aug 2023, 20:07
umekille skrev: 01 aug 2023, 16:40 Nä blanda aceton och hyudralolja och häll o loppet.
Var fan hittar du 100% aceton?
Biltema https://www.biltema.se/bygg/farg/rengor ... eBEALw_wcB
Jag måste ha missat acetonet när jag var på biltema... lagomt bitter nu.
Monarspeed
Inlägg: 30
Blev medlem: 31 jan 2023, 00:21

Re: saxoped 1138 (Hermes)?

Inlägg av Monarspeed »

Grattis till en härlig Saxoped!
Med den senaste kolven jag fick loss inledde jag förstås med smörj- & värmeterapi ungefär som ovan, men det räckte inte. Nästa steg mot friheten blev ommha en enkel mejsellhammare/tryckluftsmelsel. Kapade bort spetsen på en av mejslarna och svetsade dit en rund metallplatta istället, typ 30 mm i diameter. Som mellanlägg mot kolven en bit trä. Tog en bit från ett havererat spadskaft. Det är ju både runt & hårt. Sen var det bara att gasa på
Ger bättre kontroll än hammare eller slägga och i mitt fall räckte kraften till.
Det är aldrig för sent att ge upp!
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 961
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: saxoped 1138 (Hermes)?

Inlägg av SS440-80 »

Det är inte alltid smörj & värme funkar...

Hade en Victoria MS50 som kolvringarna rostat fast i cylinderloppet på. Och efter veckor med värme, rostlösning, diesel och knack med träkubb på kolven så satt den fortfarande tvärfast.

Så jag gängade ur cylinderpinnbultarna och lyckades med milt men distinkt våld och mycket krångel med transmissionen få isär motorhalvorna, så att vevaxeln och cylindern kom loss från blocket.
Riggade upp cylindern i en hydraulpress och fick pressa riktigt läskigt hårt (nästan 10 ton) innan kolven släppte taget och med ångestskrik sakta kröp ur cylindern.
Bild

Det som var förvånande var att cylindern efter en rengöring invändigt så visade det sig att cylinderloppet var superfint. Helt slätt, inga rostgropar eller vändkanter alls thumb_up
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: saxoped 1138 (Hermes)?

Inlägg av HSE »

Jag hade också en sådan, pressen är oslagbar till jobbet men inte alla har en sådan i verkstan :) Bild på min cylinder och kolv efter pressen.
8E8BFF87-F098-4E5F-A0F7-5D19AA21DC6B.jpeg
nennemino
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 jul 2023, 15:16

Re: saxoped 1138 (Hermes)?

Inlägg av nennemino »

Tack alla, speciellt ni som med hjälp av en bra berättelse ger mig hopp och tro att denna kolv kommer att släppa. Mina framgångar hittils är:

1. fått lös tanken. Det är alltid kul att skruva efter någon annan. Min morfar måste ha svettsat en mutter till en skruv som håller tanken på plats. Tänker försöka hålla det "använda" skicket så inga "bondelösningar" kommer att gå hem.

2. fått upp pakethållaren. finns original sachs verktyg och en pedal. svincoolt

3. förgasarn... den är helt stum, jag får inte av locket över trottlen. Den har fått bada i bensin under natten i hopp om att få trottlen att röra sig.

4. fick av toppen efter mycket om och men (som sagt tidigare så är detta mitt första "egna" projekt så jag tar allting jätte långsamt med många pauser)
om det finns någon med samma motor och som har en ritning på den så skulle det vara hjälpsamt. Motormodellen vad jag förstår är: sachs 50/2T--129

Dehär är hittils rätt kul!
Tack för alla svar! :D
Skriv svar