Byta pinnbult förgasare - pilot fm 50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Grispitten
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 jul 2023, 11:35

Byta pinnbult förgasare - pilot fm 50

Inlägg av Grispitten »

Funderar på att byta förgasare på min pilot fm50, original pallas med tillhörande insugsrör på 8 mm stryper originalcylindern så till den grad att man blir orolig för om smörjningsföreskrifterna verkligen tillgodoses, därtill finns det en del att hämta mot originalcylinderns mer generösa tysk-borrning.

För att genomföra detta behöver jag montera längre pinnbult (m5) till bing 15 förgasaren, original är tyvärr en cm för korta för att den nya förgasaren med tillhörande distanser ska passa utan att ta i motorblocket. Hade tänkt byta till vanlig gängstång. Innan jag skrider till verket vill jag dock konsultera forumet för att säkerställa att jag agerar enligt sunt förnuft, och försäkra mig om att det inte är något special med just pilot fm50. Bultarna har nog suttit i aluminiumcylindern sedan -58 och jag vill inte att de ska gå av. Jag har börjat smörja, och hade tänkt värma en del innan jag börjar dra loss dem. Några andra medskick från expertpanelen?

/pitten
Grispitten
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 jul 2023, 11:35

Re: Byta pinnbult förgasare - pilot fm 50

Inlägg av Grispitten »

1179035A-7729-429F-9E21-7144CEE43298.jpeg
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Byta pinnbult förgasare - pilot fm 50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Smörjningen är nog inget problem, men annan förgasare för att få lite mer drag...det är en annan sak!
Angående demontering av pinnskruvarna, jag VET inte, vi får avvakta någon men genuin erfarenhet.
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Byta pinnbult förgasare - pilot fm 50

Inlägg av HSE »

Gängstång skulle jag inte använda, föredrar bättre stål kvalitet på pinnskruv även till förgasare. Beträffande få loss de gamla så har jag blandad erfaren het, ibland går det fint, ibland vägrar de släppa vad man än gör och går av i värsta fall.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 961
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Byta pinnbult förgasare - pilot fm 50

Inlägg av SS440-80 »

Pinnbultar för förgasare brukar inte vara något problem. Det är oftast mycket värre med pinnbultar på avgassidan.

Skruva på två muttrar hela vägen in tills gängorna nästan är slut på skruven, dra fast muttrarna mot varandra och börja sedan skruva utåt på den inre av muttrarna. Du kommer märka direkt att pinnskruven kommer med snällt och lydigt.
Skulle den vara vrång och motsträvig så kan testa med att värma på cylindern där skruven går in. Förhoppningsvis expanderar cylindergodset lite fortare än din skruv, och det släpper.

Men som sagt, jag tror inte att du får några problem att få ut dem.
Skåning
Inlägg: 258
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Byta pinnbult förgasare - pilot fm 50

Inlägg av Skåning »

Brukar inte heller (lite beroende på applicering) vara någon direkt förespråkare av att göra pinnbult av vanlig gängstång. Dels för att de oftast brukar vara av väldigt dålig kvalitet men främst för utformningen med helgängat (avsaknad av en ogängad "midja" med lite större diameter) viket gör att de måste gängas ner i botten för att de någorlunda ska sitta fast, istället för att ligga an mot hålet/yttre gängan.

-Ser på bilden att det sitter helgängade pinnbultar där idag, så då kan du nog fortsätta med det också. Men välj gärna en gängstång av 8.8 kvalitet.

Vad som även kan hjälpa till för att få lös de gamla om de rostat/oxiderat fast är att knacka på de. Gör som SS440-80 nämnde med att skruva på 2 st muttrar och spänn de emot varandra. Men låt den översta muttern sitta så långt ut att den har typ "ett gängvarv" fritt utanför pinnbulten, då stukas inte gängorna i samband med att man knackar på de i skruvens riktning. Efteråt skruva av den yttre muttern, KASTA den och ersätt med en ny oskadd som spänns ihopa en bit ner som nyckelgrepp. När pinnbulten (förhoppningsvis) börjat röra på sig så växla riktning (lösna - spänn åt) om det skulle gå tungt, annars är risken stor att gängorna skär ihopa.

Kem (rostolja), värme, slag (vibrationer) och KÄNSLA (-och gärna lite tur..), är den bästa kombinationen för att få lös "omöjliga" bultförband. :D
Andreas.
Skriv svar