Verkar 529-ramen reko?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
kelegris007_2
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 okt 2022, 09:06

Verkar 529-ramen reko?

Inlägg av kelegris007_2 »

Hej,

Det är väl snart dags att starta min Zundapp 529 projekttråd. Håller på att rensa en ram, och eftersom jag inte har hållit på med 529:an innan är jag inte helt säker på om ramen är ok. Vissa ”linjer” verkar lite suspekta, men det kanske ska vara så. Ni som vet bättre, verkar denna någorlunda ok?
39C21D28-41B8-49E3-B19C-8EE87289EE70.jpeg
kelegris007_2
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 okt 2022, 09:06

Re: Verkar 529-ramen reko?

Inlägg av kelegris007_2 »

Svingaxeln bjuder i alla fall på rejält motstånd! Den hade blivit ett med svingen, så att säga. Fick borra ur den på sidorna för att få loss svingen, och sedan banka ut den resterande delen. Nu återstår bara motorfästena... sitter som berget. Har ni nåt bra tips om hur man får loss dem utan att böja dem?

När det gäller baksvingen, det sitter ju bussningar i ramen som man kan byta, men själva hålen i svingen - hur gör man om det är glapp där?
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Verkar 529-ramen reko?

Inlägg av Lolalola »

Motorfästena sitter väl påtryckta på ramen med en gummibussning? Om inget annat funkar så kan du nog elda upp gummit och få loss dem på det viset.
Lagringarna i svingen har jag för mig är gängade. Fast därifrån till att få loss dem utan att göra skada på själva svingen är nog ganska långt.
Nu vet jag ju inte hur högt du satt ribban på din renovering, men om det inte är hysteriskt glapp eller motorfästena sitter snett så låt grejorna sitta kvar. Lagringarna i svingen kan du ju i värsta fall borra ut mitten på och ersätta det bortborrade med en rörbit i rätt dimension.
Ramen är nog ok. Min erfarenhet säger att man inte skall titta alltför noga på mopedramar och att Zündapp inte är något undantag. :D
Men jag håller med om att den ser lite svullen ut på ena sidan. Fast om det verkligen är svullet så syns det med största säkerhet inte när den kommer på rätt köl.
kelegris007_2
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 okt 2022, 09:06

Re: Verkar 529-ramen reko?

Inlägg av kelegris007_2 »

Tack för tipsen! Ska kolla hur svingen verkar med svingaxeln, förhoppningsvis är den hyfsat reko. Ett av motorfästena vill jag ha bort för det är fullagat/fulsvetsat, jag provar att applicera lite värme.
Skriv svar