köpa på nätet vad tycker ni?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
umekille
Inlägg: 1514
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

köpa på nätet vad tycker ni?

Inlägg av umekille »

Läser man inte det finstilta utan bara klickar fast en vara och sen när man får priset
är det ett helt annat då firman kör momsfritt pris på hemsidan fast den är ängnad för
till största delen privatpersoner utan momsavdrag. Får det vara så? :?
aussiebob
Inlägg: 63
Blev medlem: 11 sep 2019, 15:33
Ort: Sollentuna

Re: köpa på nätet vad tycker ni?

Inlägg av aussiebob »

Priser gällande försäljning till privatpersoner skall anges inklusive moms.
HSE
Inlägg: 5540
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: köpa på nätet vad tycker ni?

Inlägg av HSE »

Jag har också gått på det där en gång :( Blev dyrare än hos konkurrenten jag också kollade på. Så jag kollar nogare efter det...
Användarens profilbild
Petrolhead
Inlägg: 155
Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
Ort: Hökarängen... Stockholm...
Kontakt:

Re: köpa på nätet vad tycker ni?

Inlägg av Petrolhead »

På de vanligaste säljsidorna brukar det vara ink moms som förval men det finna typ alltid en knapp för visa med eller utan moms, men kan vara lätta att missa om man inte kollar. Bifogar en bild från den största sidan i SV.
2023-08-21 09-46-17.jpg
2023-08-21 09-46-17.jpg (36.37 KiB) Visad 546 gånger
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: köpa på nätet vad tycker ni?

Inlägg av Patrik »

Har klarat mig ifrån det än så länge.
Brukar ha för vana att kolla att momsen är med i priset.

/ P
Skåning
Inlägg: 258
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: köpa på nätet vad tycker ni?

Inlägg av Skåning »

Jo, företag registrerade i Sverige som främst riktar sig till konsument / privatpersoner ska tydligt ange om priset är inkl eller ex moms och rent generellt vara inkl.moms OM det är en momspliktig försäljning.
Sen har vi alla de där företagen med "Svensk hemsida" men reg. i ett annat land, som verkar så billiga i början men har ett slutpris eller t.o.m dyrare innan varan är hemma. Men som vanligt, är det "billigt" så finns det alltid en anledning till att kolla en gång extra varför...

Auktioner har också lite andra regler ang moms och ev tillkommande avgifter, dock ska alltid info om det finnas.
Andreas.
umekille
Inlägg: 1514
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: köpa på nätet vad tycker ni?

Inlägg av umekille »

Mopedrenoveringar skickar från utlandet?
Skåning
Inlägg: 258
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: köpa på nätet vad tycker ni?

Inlägg av Skåning »

Tror jag inte, Norttälje är väldigt mycket Sverige även för mig som skåning. :D

Det företaget tycker jag förövrigt är BRA (även) på att visa om priset är inkl eller ex moms. Tydlig textrad överst på sidan -se Petrolhead´s inlägg, som anger vilket och startar som förvalt med "Inkl.moms pris" precis som det ska/bör vara. Sak samma när önskade varor lagts i varukorgen, då syns priset inkl moms på varje art.rad och endast i summeringen under totalt belopp står hur del av summan som avser momsen.

Kanske jag som handlar för sällan och från för få web.butiker som privatperson för att stött på dessa problem gällande momsangivelser och tillägg.
Andreas.
umekille
Inlägg: 1514
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: köpa på nätet vad tycker ni?

Inlägg av umekille »

specad moms förekommer från flera företag även till privatpersoner...
på räkningen...likadant på feltema...de visar priset utan moms i sin
beskrivning...

Beställde från en firma som heter classicvolvoparts...den låg inte alls i sverige
som jag fått uppgift om.
Beställde från Usa...fick lösa ut paketet då deras frakt inte innefattade postmords
från landsgränsen.
Skriv svar