Så, förra sommaren dök det upp en Nevada på marketplace bara några mil hemifrån. Bör tilläggas att jag bor i total obygd, och är inte bortskämd med objekt närmare än en dagstripp. Hursom var den ett totalt vrak. Saknade fälgar, hade nån hemsk plastig silverfärg, och gott om spår av ungdomssynder. Så jag gjorde det enda rimliga och hämtade hem den.
Väl hemma så blev den ståendes större delen av sommaren pga andra projekt, men började samla på mig lite prylar. Framåt höstkanten så gjorde jag en insats. Letade fram en pipa som egentligen byggdes till min Dakota för över 20 år sen. Horribel passform på n50, men det fick gå ändå. Slipade bort silverfärgen, lappade ihop dynan med kvalitetsgaffa från Biltema, bytte vajrar, smörjde och allt sånt. Åkte nåt varv runt byn, konstaterade att den gick horribelt dåligt, och sen åkte den in i lagårn igen.
Blir lite rörigt under hösten och förvintern, men glasblästrade lite kåpor, byggde insug, och anpassade pipan för sitt nya hem, byggde ny ljuddämpare, borrade en cylinder, och matchportade lite. Sen blev det för kallt i lagårn och jag la ner för vintern.
Puch Nevada-vraket
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 08 aug 2023, 19:46
Re: Puch Nevada-vraket
Framåt våren så blev det en provtur med nya cylindern och lite bättre injusterad än ifjol. Den gick bra. Så pass bra att originalkopplingen slirade. Och veven glappade en par tiondelar axiellt. Så jag gjorde det enda korrekta i det läget och smällde ihop en fyrväxlad motor med treskivig koppling.
Så nu är motorkonceptet: 4vxl, 40mm cylinder med lite lagom portning på känn, 17 bing, och en abnormt lång pipa. Registret är brett, och den är inte alltför tokdrevad. Kör mest på grusvägar så har hellre lite dragkraft än toppfart. Toppar runt 75 i dagsläget och går riktigt fint. Har utöver lite däckbyten och allmän setup mest bara kört i sommar.
Sådär är aktuell status på den. Gaffeln ska gås igenom i vinter har jag tänkt, men har i övrigt inga direkta planer för den.
Så nu är motorkonceptet: 4vxl, 40mm cylinder med lite lagom portning på känn, 17 bing, och en abnormt lång pipa. Registret är brett, och den är inte alltför tokdrevad. Kör mest på grusvägar så har hellre lite dragkraft än toppfart. Toppar runt 75 i dagsläget och går riktigt fint. Har utöver lite däckbyten och allmän setup mest bara kört i sommar.
Sådär är aktuell status på den. Gaffeln ska gås igenom i vinter har jag tänkt, men har i övrigt inga direkta planer för den.
Re: Puch Nevada-vraket
Kul med ett projekt som faktiskt inte är superextremt, utan bara tar moppen tillbaka till livet.
Visst kan du få den otroligt fin framöver, men den är helt okej och motorn verkar ju att funka fint
Visst kan du få den otroligt fin framöver, men den är helt okej och motorn verkar ju att funka fint
Re: Puch Nevada-vraket
Den där pipan kommer inte att göra nån nytta, slutkonan borde vara vid fotpinnen ungefär för att rätt resonans ska uppnås, vet av egen erfarenhet.
Re: Puch Nevada-vraket
Snygga hjul det där.