Hastighetsmätare Jawa 210

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
BerraBrus
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 sep 2023, 16:52

Hastighetsmätare Jawa 210

Inlägg av BerraBrus »

Har en Jawa 210 från 70-talet, där hastighetsmätaren slutat fungera. Innan den "dog" helt kunde jag hoppa till med framhjulet så gick den igång igen. Men nu vägrar den. Kollade vajern och enligt mina amatörögon verkar den för kort? För jag in den fyrkantiga delen i bott vid framnavet så finns det knappt nån vajer kvar som ska in i mätaren på lyktan. Kan en vajer bli kortare med tiden?
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Hastighetsmätare Jawa 210

Inlägg av Takko »

En vajer brukar aldrig bli kortare. Har du på något vis fått sträckan längre mellan mätare och och nav? Bytt dämpare, dragit vajern annorlunda? Annars är det inte rimligt att vajern blir kortare.
mvh
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Hastighetsmätare Jawa 210

Inlägg av HSE »

Om inte en ända gått av och sitter kvar i drivningen eller hastighets mätaren.
BerraBrus
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 sep 2023, 16:52

Re: Hastighetsmätare Jawa 210

Inlägg av BerraBrus »

Båda ändarna finns kvar och kabelhöljet sitter som det brukar göra. Vet inte hur det ser ut där vajern går in nere vid navet? Kan nåt ha hänt där?
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Hastighetsmätare Jawa 210

Inlägg av Takko »

Ligger något i det om en bit har gått av. Har du jämfört vajern med en ny? Kan inte navet på Jawa så vet inte hur den är fixerad där. Men det finns kanske längre vajer att testa med :-)
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Hastighetsmätare Jawa 210

Inlägg av umekille »

sätt in en spik som går in i hastighetsmätarens hål---koppla en sladdlös borrmaskin och
kör den så ser du om mätaren snurrar med.
Skriv svar