Efter att min lastbil inte gick igenom besiktningen för att framrutan var " försedda med film" vilket dom ej var men om man mäter ljusgenomsläpp så var det lite för lite för att dessa innehåller Silver vilket gör att solens strålar ej kommer ut , samma typ energislag.
Det får vara ner till 70% på sidorutor samt 75% på framglas.
Om man nu bara mäter ljusgenomsläpp så skulle kanalplast vara ok vilket kan ligga på 80%
Detta är ju tydligen godkänt enligt reglerna??
Är det felaktigt sätt att mäta på vad tycker ni,?
Tonade rutor
Tonade rutor
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Tonade rutor
Åk till en annan besiktning som är rediga i huvudet. Sitter det ingen film på rutan är det ju helt fel att sätta en anmärkning på det!
Re: Tonade rutor
Vilka dumheter! Och att ens kontrollera ljusgenomsläpp på glas utan solfilm...
Måste ha varit någon nyanställd som plikttroget följer paragrafboken slaviskt.
Måste ha varit någon nyanställd som plikttroget följer paragrafboken slaviskt.
Re: Tonade rutor
Ja åkt till annan så kanske det går bättre
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Tonade rutor
Den är besiktigad flera gånger innan.
Nu var det ju Stationschefen som inte gav sig där.
Men han mätte inte utan bara uppskattade.
Ska etsa in nr på rutan så dom kan kolla det om dom vill nästa gång.
Rutan är härdad och godkänd som bilruta, tveksamt med ljusgenomsläppet dock.
Men den gick igenom utan rutor, finns ingen lag på att man måste ha det tydligen.
Och blir en annan nästa gång.
Nu var det ju Stationschefen som inte gav sig där.
Men han mätte inte utan bara uppskattade.
Ska etsa in nr på rutan så dom kan kolla det om dom vill nästa gång.
Rutan är härdad och godkänd som bilruta, tveksamt med ljusgenomsläppet dock.
Men den gick igenom utan rutor, finns ingen lag på att man måste ha det tydligen.
Och blir en annan nästa gång.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Tonade rutor
Är det en original framruta till svensksåld bil eller eftermarknads eller kanske något helt annat som passats in och sitter där nu?
Med en helt org. (utan betydande skador) ska det självklart inte vara några problem, är den "mörk" så kan det finnas dispens inskrivit för den modellen. Varit med om att vissa yrkesfordon från den tiden haft ganska mörka rutor och reagerat över om det verkligen varit lagligt, men alla har varit org. så det har bevisligen funkat då de modellerna reggades in.
Kan inte F4-serien så bra, mer imponerad över att det ännu rullar sådana i skick. Smålastarna har ju inte direkt varken varit Volvos mest populära eller bästa LB rent teknikmässigt, särskilt inte de minsta av de och många har körts slut i förtid av väldigt ointresserade "ratthållare"...
Att släcka en anmärkning på annan station utan åtgärd kan vara svårt det med, de är ju upplysta exakt om vad som är fel / har varit. Skulle de anse att det är ok / helt rätt UTAN åtgärd så kan det vara läge (om man säkert vet att man har rätt) att ta upp det med ansvariga på första stationen ang felbedömning från deras sida. Alltid svårt med bedömningssaker, där "dagsform och vilja" hos besiktningsteknikern mer avgör utfallet...
Med en helt org. (utan betydande skador) ska det självklart inte vara några problem, är den "mörk" så kan det finnas dispens inskrivit för den modellen. Varit med om att vissa yrkesfordon från den tiden haft ganska mörka rutor och reagerat över om det verkligen varit lagligt, men alla har varit org. så det har bevisligen funkat då de modellerna reggades in.
Kan inte F4-serien så bra, mer imponerad över att det ännu rullar sådana i skick. Smålastarna har ju inte direkt varken varit Volvos mest populära eller bästa LB rent teknikmässigt, särskilt inte de minsta av de och många har körts slut i förtid av väldigt ointresserade "ratthållare"...
Att släcka en anmärkning på annan station utan åtgärd kan vara svårt det med, de är ju upplysta exakt om vad som är fel / har varit. Skulle de anse att det är ok / helt rätt UTAN åtgärd så kan det vara läge (om man säkert vet att man har rätt) att ta upp det med ansvariga på första stationen ang felbedömning från deras sida. Alltid svårt med bedömningssaker, där "dagsform och vilja" hos besiktningsteknikern mer avgör utfallet...
Andreas.