Speedfight 2 effektökning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
cotsmach11970
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 okt 2023, 14:47

Speedfight 2 effektökning

Inlägg av cotsmach11970 »

Jag har en äldre Peugeot Speedfight 2 (luftkyld 2005)som pendlarmoppe nästan året runt.Jag har c:a 1,5 mil till och från jobbet
Tycker att den tappat lite ork,och det enda som är gjort är avtagen bakdel på variatorn(främre) och annan cdi box
Jag har kört med den ungefär 800 mil sedan jag skaffade den(den har gått c:a 1600mil totalt)
Den gör c:a 65 på mätaren, och det räcker egentligen för mig,men tycker den har tappat lite ork på senare tid,och funderar om jag ska köpa annan
ljudämpare eller nåt?
Jag bytte igår variatorvikterna samtidigt då drivremmen byttes pga att den slitits ut och "ludd"från remmen fastnat i startmotordrevet!!!
Skulle vilja få lite tips på om nåt som kan göra den lite starkare utan större ingrepp
Tillotson
Inlägg: 59
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Speedfight 2 effektökning

Inlägg av Tillotson »

Om avgasröret har "blindtarmen" kvar så kan du börja med att ta bort den, då brukar de gå i ca 70 på mätaren men det verkar ju som att du har fått en effektsänkning av nån anledning och det är aldrig bra att bara trimma motorn för att kompensera för det, det kan ju vara så att motorn har tappat lite i kompression och då är det nog dags att byta kolvringar, det kan ju ha fastnat nåt skräp i nåt munstycke också så att motorn går lite för magert, då blir motorn lite slöare.
Skåning
Inlägg: 258
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Speedfight 2 effektökning

Inlägg av Skåning »

Ganska (för)ny moped för de flesta av oss här att ha någon direkt kunskap om. Efter 1600 mil kan det vara mycket som är slitet på en mopesmotor och säkert har det successivt tappats lite effekt. Även om kanske inget är direkt sönder, bara slitet idag.
Rent generellt kan dålig komp, svag / felaktig tändning, felaktig bränsletillförsel, luftläckage och sotpåbyggnad vara lämpliga saker att felsöka efter.
Andreas.
cotsmach11970
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 okt 2023, 14:47

Re: Speedfight 2 effektökning

Inlägg av cotsmach11970 »

Uppdatering Speedfight 2:

I samband med byte drivrem bytte jag även rullarna till variatorn! Det som satt var helt säkert originalrullarna från när moppen var ny,och nu satte jag dit 7grams rullar istället för 8-9 grammare som var delvis nedslitna med kraftiga kanter. Troligtvis sitter det 10 grammare i från början
Det gjorde att moppen blev mkt starkare men jag tappade c:a 5 km/h i toppfart på rak o plan väg,men det känns som den varvar lite mindre!
Så detta gjorde susen för mig,men ska prova att byta till glidande rullar istället för rullande i vår!
Skriv svar