Crescent Raket

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Crescent Raket

Inlägg av Takko »

Varit i lite andra trådar o spretat men eftersom projekt skall ligga här så lägger jag upp det här :oops:

Som sagt en Raket-61 som inhandlades i somras. Nu har jag börjat slakta och rengöra och renovera allt mekaniskt. Har kommit en liten bit och nu börjar det dyka upp lite smått o gott. Styrlager, det finns en komplett sats på mopedrenovering men tycker infon är lite knapp. Någon som vet om den passar? Står inga mått eller om den passar till 1149. Får väl ringa dom eller plocka ihop det del för del annars.

Om det finns intresse så lägger jag upp några bilder efter hand.
Objektet
Objektet
IMG_1204.jpeg
[attachment
Bilagor
Resized_20230721_105458.jpeg
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Crescent Raket

Inlägg av Takko »

Efter grovrengöring och gnuggande så blir det fint med en lätt patina kvar. Skall inte lackas om utan helt original.
Bilagor
IMG_1240.jpeg
IMG_1241.jpeg
umekille
Inlägg: 1514
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Crescent Raket

Inlägg av umekille »

:scooter: slider_score.gif :scooter:
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 962
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Crescent Raket

Inlägg av SS440-80 »

:thumb: :thumb: :thumb:
Användarens profilbild
Mixter
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 dec 2022, 05:16
Ort: Småland

Re: Crescent Raket

Inlägg av Mixter »

Takko skrev: 06 nov 2023, 20:25 Efter grovrengöring och gnuggande så blir det fint med en lätt patina kvar. Skall inte lackas om utan helt original.
Jag tror köpte den satsen till min golden vilka mått behöver du?
Har nog det gamla kvar så jag kan nog mäta
Bilagor
20230310_095944.jpg
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Crescent Raket

Inlägg av Takko »

Skall mäta upp det i kväll. På Mopedfantasterna hade dom inget men finns lager så jag får mäta dom annars så får jag sätta dit lösa kulor men hade tänkt att slippa det. Banorna ser fina ut men skall kolla det ordentligt i kväll. Jag återkommer med mått :-)
mvh
Mats
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Crescent Raket

Inlägg av Takko »

Har kollat upp lagren i kväll. Om inte skjutmåttet lurar mig är det 3/16” kulor (4,8 mm ca) och vore kanon om någon kan bekräfta det. Finns en sats 5 mm till Puch men tror det blir tight. Finns ju 3/16” kulor att köpa på flera ställen. Inga färdiga satser eller ringar med kulor i. Får nog plocka ihop det själv. Men vore kanon om någon gjort det och kan bekräfta 🤔
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Crescent Raket

Inlägg av Takko »

Mixter skrev: 07 nov 2023, 13:52
Takko skrev: 06 nov 2023, 20:25 Efter grovrengöring och gnuggande så blir det fint med en lätt patina kvar. Skall inte lackas om utan helt original.
Jag tror köpte den satsen till min golden vilka mått behöver du?
Har nog det gamla kvar så jag kan nog mäta
Verkar som det inte skulle passa, utvändigt mått på ringen är svårt att mäta men ca 37 men inget som stämmer. Ringde mopedrenovering och det finns inget till Raket i färdiga ringar med kulor mm. De nämnde att plocka ihop det med nya kulor för det finns att få tag på. Kulan tror jag är 3/16 som jag skrev i förra inlägget. Mitt skjutmått 😂 men skulle vara skönt om någon visste 🤔
IMG_1433.jpeg
Användarens profilbild
Mixter
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 dec 2022, 05:16
Ort: Småland

Re: Crescent Raket

Inlägg av Mixter »

Hm passar inte hela satsen då,?
Jag bytte allt vad har du för stolpe ?
Bilagor
Mitt köp från dom
Mitt köp från dom
Nedre banans innerdiameter
Nedre banans innerdiameter
Gängans innerdiameter
Gängans innerdiameter
Hålet i ramen
Hålet i ramen
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Crescent Raket

Inlägg av Takko »

1 tum, 25 mm är stolpen.
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Crescent Raket

Inlägg av Takko »

Takko skrev: 07 nov 2023, 21:08 1 tum, 25 mm är stolpen. Kanske funkar, får mäta in mig lite mer imorgon efter jobbet. Tack för bilder o tips 👍🏻😊
Användarens profilbild
Mixter
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 dec 2022, 05:16
Ort: Småland

Re: Crescent Raket

Inlägg av Mixter »

Takko skrev: 07 nov 2023, 21:10
Takko skrev: 07 nov 2023, 21:08 1 tum, 25 mm är stolpen. Kanske funkar, får mäta in mig lite mer imorgon efter jobbet. Tack för bilder o tips 👍🏻😊
Var ju bara tvungen o mäta :D nedre lagret på stolpen va 25.8, har för mig att det var en liten avsats där det satt.
Och kulorna var 4.76
Skulle tro att det passar... Men jag kan ha fel...det har hänt. :roll:
Bilagor
Kulorna
Kulorna
Nedre lagret på stolpen
Nedre lagret på stolpen
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Crescent Raket

Inlägg av Takko »

Mixter skrev: 07 nov 2023, 22:20
Takko skrev: 07 nov 2023, 21:10
Takko skrev: 07 nov 2023, 21:08 1 tum, 25 mm är stolpen. Kanske funkar, får mäta in mig lite mer imorgon efter jobbet. Tack för bilder o tips 👍🏻😊
Var ju bara tvungen o mäta :D nedre lagret på stolpen va 25.8, har för mig att det var en liten avsats där det satt.
Och kulorna var 4.76
Skulle tro att det passar... Men jag kan ha fel...det har hänt. :roll:
Är det en avsats med annan dia under nedre lagerbanan så kan det ju stämma. Får försöka ta bort den i morgon kväll. Låter ju som ett bra spår. thumb_up
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Crescent Raket

Inlägg av Takko »

Verkar inte vara någon avsats utan måttet 1” nere vid undre lagerbanan. Så går nog på lagerkulor till att börja med. En bussning som är 3 tiondelar blir tunt att svarva.
IMG_1434.png
Användarens profilbild
Mixter
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 dec 2022, 05:16
Ort: Småland

Re: Crescent Raket

Inlägg av Mixter »

Har du knackat bort och mätt?
Passar övre och dom i ramen så kan du kanske byta det andra, förövrigt såg dina lager helt ok ut tyckte jag.
Har du tvättat och synat dom.
Vad var anledningen till att du vill byta?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Skriv svar