Dubbelt F50
Postat: 08 nov 2023, 15:52
Hej,
Länkar först och främst till min andra projekttråd, där finns lite bakgrund till dessa projekt. viewtopic.php?t=5899
Kortfattat så var tanken först att bygga en moped av ett raketsport-objekt, men saker hände längs vägen som resulterade i att jag gjorde i ordning 2st F50:or istället. Så kan det gå.
Den första F50:n köpte jag i delar för ca 10 år sedan. Det saknades mycket delar: sadel, fotpinnar, styre, lampor, elsystem, sidokåpa, sidostöd mm.
Planen från början var att bygga en bastard med zundappmotor. Efter inköpet blev dock projektet stående i många år, och när jag sedan återupptog det igen så tyckte jag det kändes fel att "förstöra" en -76:a, trots att den var ganska välpatinerad. Köpte en 4-växlad fläktkyld motor. Att det blev fläktkylt var mest för att jag alltid tyckt att det är en snygg motor.
Provade först med en K50-gaffel för att se om det funkade och kändes bättre än F50-gaffeln.
Byggde upp en limpa av isolering från biltema och några lager tunna skumgummiark. Motorn var dock i stort behov av en rejäl service, så den plockades ner.
Passade på att plasta blocken så kanalerna matchar. Motorn fick sig lite välbehövliga nya delar invändigt och en NTS 41mm cylinder + original kyrkport. Fick tag på sidokåpa till den sidan som saknade. Hade från början tänkt lacka den i rätt färg, men tycker på något sätt att det är lite charmigt nr det syns att det är ett hopplock. Det får vara så tillsvidare. Avgassystemet är 32mm, kapat och svetsat för att passa. Originalgaffeln åkte på tillsammans med ett par feta och grova däck, nu börjar det arta sig! Finns ju inget passande fäste till F50 att köpa nytt, och jag är totalt talanglös med svetsen. Så det här fick duga. Man får inte titta så nära bara. Tillverkade ett nytt övre motorfäste så det passade med "fel" cylinder. Begagnade kedjeskydd till F50 ligger inte riktigt i min budget, så det fick bli ett nytt till E-type. Fortsättning i följande inlägg.
Länkar först och främst till min andra projekttråd, där finns lite bakgrund till dessa projekt. viewtopic.php?t=5899
Kortfattat så var tanken först att bygga en moped av ett raketsport-objekt, men saker hände längs vägen som resulterade i att jag gjorde i ordning 2st F50:or istället. Så kan det gå.
Den första F50:n köpte jag i delar för ca 10 år sedan. Det saknades mycket delar: sadel, fotpinnar, styre, lampor, elsystem, sidokåpa, sidostöd mm.
Planen från början var att bygga en bastard med zundappmotor. Efter inköpet blev dock projektet stående i många år, och när jag sedan återupptog det igen så tyckte jag det kändes fel att "förstöra" en -76:a, trots att den var ganska välpatinerad. Köpte en 4-växlad fläktkyld motor. Att det blev fläktkylt var mest för att jag alltid tyckt att det är en snygg motor.
Provade först med en K50-gaffel för att se om det funkade och kändes bättre än F50-gaffeln.
Byggde upp en limpa av isolering från biltema och några lager tunna skumgummiark. Motorn var dock i stort behov av en rejäl service, så den plockades ner.
Passade på att plasta blocken så kanalerna matchar. Motorn fick sig lite välbehövliga nya delar invändigt och en NTS 41mm cylinder + original kyrkport. Fick tag på sidokåpa till den sidan som saknade. Hade från början tänkt lacka den i rätt färg, men tycker på något sätt att det är lite charmigt nr det syns att det är ett hopplock. Det får vara så tillsvidare. Avgassystemet är 32mm, kapat och svetsat för att passa. Originalgaffeln åkte på tillsammans med ett par feta och grova däck, nu börjar det arta sig! Finns ju inget passande fäste till F50 att köpa nytt, och jag är totalt talanglös med svetsen. Så det här fick duga. Man får inte titta så nära bara. Tillverkade ett nytt övre motorfäste så det passade med "fel" cylinder. Begagnade kedjeskydd till F50 ligger inte riktigt i min budget, så det fick bli ett nytt till E-type. Fortsättning i följande inlägg.