Byte av chokevajer

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
komakino
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 nov 2023, 01:34

Byte av chokevajer

Inlägg av komakino »

Hej på er! Ny medlem här :) Ber om ursäkt för lite nybörjarfråga.

Jag har tagit in min moped (Zundapp CS50) för diverse vinterunderhåll, bland annat så gick min chokevajer av, den såg lite trådad och svag ut så det var ju en tidsfråga.
jag har köpt en ny vajer jag ska byta ut med men jag får lite huvudbry när det kommer till handtaget. Se den bifogade bilden.

Vad heter den lilla biten där som har en gänga på insidan? Och hur får jag loss den?

Jag antar att jag kommer behöva trä nippeln och chokevajern för att fästa den i den på något sätt, men jag skulle behöva få ut den, ta bort delar av gamla vajern som sitter kvar och montera på den nya.
Bilagor
photo_2023-11-21_01-36-00.jpg
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Byte av chokevajer

Inlägg av HSE »

Svårt att se på bilden men jag antar att det sitter en vanlig skruv nippel där. Den skall ju bara vara att trycka ut, problemet är att vajer biten som jag antar sitter kvar hindrar det så den måste bort först... Utan att se det hela i verkligen är det svårt att ge exakta råd! Men baserat på erfarenhet så antingen får du lossa skruven i nippeln och försöka få tag i änden på vajer stumpen eller så får du borra ur nippeln, då brukar det gå att lösa problemet.
komakino
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 nov 2023, 01:34

Re: Byte av chokevajer

Inlägg av komakino »

Man ska aldrig börja pilla med sånt här för sent på kvällen! Självklart är det ju den gamla vajerns nippel som sitter kvar när vajertråden gick av! Men jesus så dum man får vara.
Skriv svar