Apollo 8037 en stummis det med väl?

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av umekille »

sätt inte fettnipplar på framgaffeln...funkar på sommaren men tvärstum
vid minusgrader :wink:
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

umekille skrev: 19 jan 2024, 13:35 sätt inte fettnipplar på framgaffeln...funkar på sommaren men tvärstum
vid minusgrader :wink:
Osäker på om jag kommer att köra på vintern, men man vet ju aldrig. Gick det bra när man var i tonåren, går det väl bra nu. :D Är det för att fettet kan frysa?

Var i garaget igår kväll och försökte få bort bakskärmen och gick bet på spårskruven längst fram/nedåt, med de enkla verktyg jag hade med mig. Varför kom någon på att använda en spårskruv just där? Jag frös och hunden frös och jag måste verkligen få in chassit i värmen. Ta bort tanken och bära hem bara. Dumt att jag inte tänkte på att göra det innan jag tog hem hjulen och kunde rulla ekipaget, men det var en julgran i vägen på bästa mekplatsen då. hate-wall.gif
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av ESGEE »

Hårda meck förhållanden :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

ESGEE skrev: 19 jan 2024, 17:41 Hårda meck förhållanden :D
Ja, inte hade jag räknat med en sån här bister vinter. För all del är det trevligt, men inte att skruva i kylan. När jag köpte moppen var jag snabb att fixa tanken och slå soppa i den för att hålla rosten borta. På söndag när det blir lite varmare tas tanken väck och ramen med gaffel in i värmen, så får det mesta göras klart här istället. Ser fram emot lite trevligare skruvande än i buren och att fixa det där jädra stödet som envisas med att fällas åt fel håll. :D
IMG_2117.jpg
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av umekille »

Spårskruv var det ends som användes förr torx o phillips kryss är ganska nya påfund...kolla en gammal träskruvask
...eg så kunde dom skruva förr utan dagens hjälpmedel.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av ESGEE »

Många såna stöd som blir frammodell, oavsett på moppe eller 98a...
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

umekille skrev: 20 jan 2024, 08:23 Spårskruv var det ends som användes förr torx o phillips kryss är ganska nya påfund...kolla en gammal träskruvask
...eg så kunde dom skruva förr utan dagens hjälpmedel.
Jo och rätt verktyg gör största delen av jobbet. Mina favoriter är en hylsnyckelsats med 1/4" fattning och en Snap-on bitsmejsel med spärr.
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

ESGEE skrev: 20 jan 2024, 13:44 Många såna stöd som blir frammodell, oavsett på moppe eller 98a...
En lärdom är att drygt 100kg gubbe ska fälla in stödet innan han försöker kicka igång motorn. :lol:

Jag antar att det är stödet som blivit slitet? Det borde ju gå att bygga upp med en svets i så fall, men där är gränsen passerad för min hobbyverkstad. Har sett att det finns nya stöd också, vilket inte förvånar om det är ett vanligt problem.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av ESGEE »

Är ju som sagt vanligt, man kan svetsa om det finns rätt material annars är nog ny investering som är bäst :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Lite kreativitet och framgång! Vände stödet 180 grader + ny fjäder och det blir helt ok. Fjädern ska sitta åt det här hållet vad jag sett, men har ingen aning om varför det blivit vänt nån gång i tiden och ett hål i ramen fanns där för fjädern. Nåväl, nu finns det nya ytor att slita på. :D
Bilagor
IMG_2129.jpg
IMG_2130.jpg
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av ESGEE »

Blev lyckat ändå :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Temporärt installerade hjul för att få till ett fint stilleben och de snurrar fint. Ville se hur det blir, men tänker gå igenom bottenlänkarna på framgaffeln ändå. Styret har kommit in i hemmaverkstaden för att kolla reglagen. Låt se om gashandtaget funkar för att öppna en 17mm kyrkport helt, annars har jag en kopia att sno från påhängaren i bakgrunden. Ska ju tillfälligt köra tvåpet handväxlat också, så ett handtag för det kommer att behövas.
IMG_2146.jpg
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Har ett arrangemang för att motionera kopplingen med jämna mellanrum, så den inte klibbar ihop och dra runt motorn lite. Perfekt för att testa om det gamla gashandtaget från Magura öppnar en 17mm kyrkport och det gick finfint. Hålet i sträckaren på trottellocket var för litet, men det går att ordna senare. Blir en ny vajer ändå och tar det då. Check på att ett annat gashandtag inte behövs. :D
IMG_2154.jpg
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Härligt att få börja fundera över och meka elsystem. :D

Omkopplaren som satt på klenisen är i bra skick och jag gjorde en mockup för att testa. Gul är matning, svart dödare, brun tuta, vit halvljus och svartgul helljus. Allt fungerar när jag mäter och visst ska man dra spaken bakåt för att stänga av lyset, mitten för halv och längst framåt för hel? Iaf som jag minns det från förr och baklyset får en egen grå kabel direkt från en parasitspole i motorn. Blir det rätt?
Bilagor
IMG_2158.jpg
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av ESGEE »

På min gamla flinta jag för många år sen, slog man på framåt och av emot dig. Vet ej om det är samma som en sen 50tal eller tidig 1960 Husqvarna vette fåglarna :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Skriv svar