Apollo 8037 en stummis det med väl?

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Skåning
Inlägg: 258
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Skåning »

Mumkas skrev: 31 jan 2024, 20:38 Härligt att få börja fundera över och meka elsystem. :D
Brukar vara i en fas där man känner att allt det stora mekaniska är färdigt. :D
..visst ska man dra spaken bakåt för att stänga av lyset, mitten för halv och längst framåt för hel?
Ja, mellan Hel / Halv är det bara att skjuta spaken lite lätt, för att stänga av är det ett litet hack uppåt också. Så att inte allt ljuse råkar slås av när man bländar av.
ESGEE skrev: 05 feb 2024, 16:58 På min gamla flinta jag för många år sen, slog man på framåt och av emot dig. Vet ej om det är samma som en sen 50tal eller tidig 1960 Husqvarna vette fåglarna :D
Beror ju på åt vilken sida / håll man har omkopplaren på! :mrgreen: Men normalt JA (när spaken är åt vänster).
Andreas.
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Ska jag vara ärlig finns det en del större mekaniskt kvar att göra, men var så sugen på lite finskruvande. :D Har gaffeln kvar att byta till gummin från Rubber Mek och bultar från Simtus till bottenlänkarna, men suger på den karamellen lite.

Istället blev det att börja pilla med framlyset där det bara fanns ett tomt hus kvar och en ganska rutten tuta. Lyktan har 100mm öppning och osäker på om en 8037 ska ha det, eller 80mm? Det är ingen originalrenovering ändå och bigger is better, samt den fanns där tänker jag. Våren kommer snabbare än man tror och det blev att köpa en nyproducerad insats och en ny tuta för att spara lite tid, så det går raskare framåt.
IMG_2167.jpg
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Bra finmekande ikväll, men nu går det för fort och svårt att smita undan från framgaffeln längre. :D

Framlyktan blev en blandning av nytt och gammalt och är klar. Tycker att lysen är en stor del av själen i alla fordon så det känns extra bra att ha den klar. Mäter 0,5 ohm från kablarna genom lampan till fästet, så hoppas det inte blir något spänningsfall. Samma mätvärde med multimetern med mätkablarna direkt ihop och då det är nog närmare noll resistans.

Tar gärna emot tips hur och i vilken ordning man monterar bottenlänkarna i gaffeln med nya gummin och bultar etc. Går det att göra med gaffeln i ramen, eller bättre på bänk?
IMG_2168.jpg
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av umekille »

kan finnas gula insatser "Sealed Beam" i din storlek tufft med gult framlyse ju.
bara söka...nya dakotan med större lyes blev kanon med gult...men din är mindre
så...Bild
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

umekille skrev: 08 feb 2024, 12:01kan finnas gula insatser "Sealed Beam" i din storlek tufft med gult framlyse ju.
Ja, visst är det snyggt med gult lyse! Jag gjorde ett försök med transparent gul folie, men det blev inte bra. Rättare sagt så är väl jag inte nån fena på att foliera. :D
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av umekille »

En gul glödlampa kanske en diodtyp som lyser gult på reflektorn...men det är ju coolare
ha hela strålkastaren gul.
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

umekille skrev: 09 feb 2024, 14:58En gul glödlampa kanske en diodtyp som lyser gult på reflektorn...men det är ju coolare
ha hela strålkastaren gul.
Ja det är ju det som är hela grejen tycker jag, men det får bli en framtida uppgradering. Har folie kvar och kan göra ett försök till när jag inte är så ivrig (läs lördagskväll efter några glas öl). :D

Behöver man ens ha halvljuset på dagtid på veteraner, det ska ju finnas och fungera vet jag i alla fall? Sökte lite på nätet och hittade följande intressanta information från Transportstyrelsen. Gul folie kan ju anses som stenskottsskydd tycker jag. Inte för att jag kommer ligga sömnlös över att vara olaglig för det blir bra med väss ändå.

"6§ Strålkastare, lyktor eller reflexanordningar får inte i efterhand förses med färgskikt, oavsett färg. Detsamma gäller glödlampor till strålkastare och
lyktor.
Stenskottsskydd är dock tillåtet förutsatt att mopedens lyktor framåt inte får en annan färg än vit eller gul när skyddet är monterat och att skyddet inte
påtagligt försämrar lyktans eller strålkastarens ljus."
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Snabbt och enkelt mekande i buren ikväll i -5 och nästa arbete står på bänken för att byta gummin och bultar i bottenlänkarna. Tack för att den neg bakåt med gaffeln borta, men säkrade ändå med framhjulet på tvären om stödet får för sig att vika sig framåt igen. Tanken är full med soppa så inte bra om den välter. Ja, då är det väl slut på finmekande och till att bröta lite? :roll:
IMG_2173.jpg
IMG_2171.jpg
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 572
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av ESGEE »

Hårda meck tillfällen :D Nära att gaffel åker på igen?
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

ESGEE skrev: 10 feb 2024, 12:23 Hårda meck tillfällen :D Nära att gaffel åker på igen?
Haha nej, den står kvar likadant på bänken som när jag lämnade den igår. :D

Börjar väl riva lite smått idag, men ärligt talat är jag lite bekymrad över hur det ska gå att få dit bottenlänkarna sen med nya dämp- och returgummin. Det lär bli rejält med spänn att få ihop tänker jag. Har sen bara nya bultar och får se hur bussningarna ser ut när jag får isär. :? Någon tidigare ägare ser ut att ha smörjt flitigt och i allmänhet tagit hand om moppen, så hopp finns. Sen har den ju stått varmt inomhus i ca 40 år.
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Ett litet framsteg igen, men låter länkarna med bultar dra i WD40 över natten innan jag river. Det blir morgondagens dont. :D
IMG_2175.jpg
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Det går bra nu! :D
IMG_2178.jpg
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Takko »

Kul, du är flitig. Själv så ligger mitt projekt med raketen nere för tillfället men skall igång snart igen när tiden finns. men man blir sugen när man följer ditt projekt. den kommer att bli fin.............
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 572
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av ESGEE »

Håller med föregående inlägg, mitt E-type projekt och NV får vila till i vår :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av HSE »

Lika illa här, lusten att skruva på mina projekt är låg i kylan...
Skriv svar