Apollo 8037 en stummis det med väl?

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Pausade lite från mekandet med stummisen och tog istället en tugga av den treväxlade som följde med. :D
IMG_2207.jpg
Motorn är i mycket bra skick och inte ofta man ser en cylle med pluggen kvar. Blir fyrväxlat av den och åker i stummisen som en senare uppgradering. Eller återmontering kanske man ska säga, då den suttit där i minst de 40 år moppen har stått. Motorn är från 74 så använd i 10 år max.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 572
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av ESGEE »

Har maskin gnista och allt? Eller är det klassikern byta ringar, gasare och stift och slå igång?
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

ESGEE skrev: 04 mar 2024, 08:18 Har maskin gnista och allt? Eller är det klassikern byta ringar, gasare och stift och slå igång?
Kommer att riva den och byta till fyrväxlad låda och Jasilvev (kanske 44mm slag). Under tiden kommer jag att köra med min renoverade tvåväxlade och flyttar sen över gotterna S4, FP-topp och FP-koppling till den här motorn.
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Gnista finns och det hade säkert varit rätt enkelt att få den här att puffa till, men mellankåpan är tyvärr paj. :( Hoppad kedja en gång i tiden kanske? Tur den här motorn inte ska användas för säsongen 2024 iaf.
IMG_2209.jpg
Bilagor
IMG_2211.jpg
Användarens profilbild
Mixter
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 dec 2022, 05:16
Ort: Småland

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mixter »

Sällsynt med oskruvade sachsmotorer.
:D
Blir fint med lite nya grejor i din motor jag satte I en 44 vev + vevstake från Sundapp i mitt bygge filade till en GS cylinder och satte på en 21 mm delotto.
Fick bra snurr på den 8,5 hk på bakhjulet.
Fins i någon av mina trådar
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Säkert för att Sachs är så roliga att skruva med! Såpass att jag behöver övertyga mig själv att återgå till skruvandet med moppen. :D

Den är inte helt oskruvad, men ett jättebra objekt. Synd bara att mellankåpan är kass och hyllan under drevet på blockhalvan är borta, men just det går ju att leva med.
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Äntligen! Bakstänkan är borta och hemma för lite fix. Segraren i striden syns knappt i bild, men en vinkelmejsel med kort blad och fick köpa en ny då jag inte hittade min gamla. Förloraren är spårskruven som ligger på sadeln och som jag ritualmördade i en skog på Lidingö. Nu ska inte mer isär av chassit, bara ihop hoppas jag. :D
IMG_2214.jpg
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 572
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av ESGEE »

När spårskruvar/bult osv inte vill är en rondell eller huggmejsel ett bra alternativ så länge man ej förstör nåt :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

ESGEE skrev: 09 mar 2024, 12:38 När spårskruvar/bult osv inte vill är en rondell eller huggmejsel ett bra alternativ så länge man ej förstör nåt :D
Enig och det hade blivit nästa steg om inte vinkelmejseln funkat. Kommer behövas rondell för få bort baklyset märker jag. Vilket gjorde att skärmen ligger kvar här hemma som den var och jag har pillat med växelmekanismen till den fotväxlade istället. Mycket roligare, men vi får väl se vad jag tycker den dagen man ska få den att växla fint med fyrväxlad låda. :D
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Monarspeed skrev: 29 feb 2024, 01:22 Drar du in kopplingshandtaget lär du se att klacken på segmentet sitter antingen på mitten eller mot ena sidan. Den variant du inte har är den du behöver. Hör ju inte till vanligheterna att hitta lösa segment, men är ju egentligen bara det du behöver. Kikade på ett snarlikt handtag och där satt klacken mot sidan.
Pytteliten framgång i helgen, men fick tag på ett handtag där låsklacken sitter uppåt och nu funkar spärren i växelhandtaget. Kopia, men en temporär lösning då det ändå blir fotväxlat senare. Stör lite med ena utan kula och inte den andra, men det blir två kulor sen. :lol:
IMG_2219.jpg
Monarspeed
Inlägg: 30
Blev medlem: 31 jan 2023, 00:21

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Monarspeed »

Kul att det i alla fall löste sig med funktionen :D
Det är aldrig för sent att ge upp!
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av umekille »

I dess tider är det inte många som har kulor dela med sig av :lol:
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

umekille skrev: 11 mar 2024, 13:20 I dess tider är det inte många som har kulor dela med sig av :lol:
:lol:
Jag hade hoppats på att det skulle gå att flytta segmentet till mitt Magura med kula, men kopian har segmentet nitat. Det går säkert att lösa men inte värt att åbäka sig för något tillfälligt. Såg förövrigt att det numera finns nya kopior på de här äldre växelhandtagen, men glad att jag ropade hem det här. Mycket av det nytillverkade är så dåligt gjort och går inte att använda rakt av. Har köpt en del grejor dock som varit riktigt ok.
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Fortfarande fast vid den fotväxlade motorn. Mellankåpan är rejält paj och fick hem en ny kopia som jag tror blir sämre. Hela mekanismen går trögt i den och mycket lättare i den gamla. Vad tycker ni, bu eller bä för att använda den här med sprickan? Jag tänker bä då jag tror det går att justera växlarna bättre, särskilt då det blir fyra växlar. Tills jag hittar en annan riktig kåpa från Sachs om det finns någon som har en hel till salu?
IMG_2226.jpg
IMG_2227.jpg
Monarspeed
Inlägg: 30
Blev medlem: 31 jan 2023, 00:21

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Monarspeed »

Skadan ser ju inte ut att försämra funktionen och kåpan är ju väldigt fräsch i övrigt, så för mig hade valet varit enkelt. Går säkert också att med vänlig men bestämd tillrättavisning + lite kemisk metall eller vettigt lim få den att se mer normal ut igen om man vill. Väl på plats kommer garanterat ingen mer än du tänka på att skadan finns där :D
Det är aldrig för sent att ge upp!
Skriv svar