Apollo 8037 en stummis det med väl?

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Tack och roligt att höra att det inspirerar! :D

Jag som tyckte gick trögt och satte midsommar som mål att bli klar, men nu med lite medvind bör det inte bli svårt att slå hoppas jag. Påhängaren i bakgrunden byggde jag i vardagsrummet och borde gjort samma med stummisen, men det första jag gjorde var att byta soppakran och fylla tanken med Aspen 2T för att hålla rosten borta. Som kranen sitter vriden får jag inte bort tanken utan att tömma den igen, så det blev att ta hem en bit i taget istället. cocos_acc.gif På chassiet är det egentligen bara bakskärmen kvar att ta hem för att dra ny el i och fixa baklyset.
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

IMG_2173.jpg
En lärdom som kan vara nyttig för andra kan man se i den här bilden. Den undre kulbanan är gråare och skitigare och med kulor som bär spår av tiden. Jag har en komplett sats med kopior på nya styrlager, konor etc, från en känd tillverkare, men måtten är inte alls desamma. Kulbanorna är större så den ena går inte att ersätta med den andra. Har ingen lust att slå i nya konor i ramen för att byta allt och vad gör man då om man vill använda allt annat gammalt som är ok? Jo, jag byter plats på kulbanorna med den bästa neråt där belastningen är störst. Varför köpte jag ens ett set kopior? :roll:
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 961
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av SS440-80 »

slider_score.gif
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Försöker göra något litet arbete varje dag med moppen, så även en fredagskväll. 8) Glädjande också att få med en nyckel till styrlåset som faktiskt fungerar! :D

Framgaffeln står här bredvid, klar att sättas i ramen och jag tog mig an fotbryggan. Det satt en fotväxlad 50/3, så någon har bytt till en bredare brygga en gång i tiden. Den motorn kommer att åka i så småningom, men det blir den tvåväxlade jag har som är renoverad först, men samma brygga kommer att användas. Var nära att klicka hem en ny brygga för att få nya skruvar, gummin etc. men icke sade Nicke. Blanda nytt och gammalt och använda det som funkar är vad som gäller.

Har en fråga om returfjädern för fotbromsen. Den satt runt bromsarmen på skölden bak, men ska sitta runt pedalen vad jag förstår? Finns spår att det suttit en fjäder där iaf. Samtidigt, varför ser man MCB där pedalen för fotbromsen pekar uppåt, det känns inte rätt eller hur?
IMG_2190.jpg
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Gaffeln är på plats igen och dags för att få dit framlykta och styre med reglage. Fegade lite med en ny styrstam då den gamla var sned och rostig och moppen blir vässad, men Swiing levererar tycker jag.
Det satt ju en treväxlad fot i den och jag kommer köra temporärt med en tvåväxlad hand. Finns det någon som har ett vettigt växelhandtag till salu, så att jag slipper en ny kopia?
IMG_2192.jpg
Monarspeed
Inlägg: 30
Blev medlem: 31 jan 2023, 00:21

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Monarspeed »

Har en fråga om returfjädern för fotbromsen. Den satt runt bromsarmen på skölden bak, men ska sitta runt pedalen vad jag förstår? Finns spår att det suttit en fjäder där iaf. Samtidigt, varför ser man MCB där pedalen för fotbromsen pekar uppåt, det känns inte rätt eller hur?

Osäker på fjädern på broms skölden, men visst ska det sitta en på pedalen. Brukar vara en pigg på röret där ena änden hakar i. Andra änden häktar man fast i ramfästet. Ny fjäder hittar du hos de vanliga reservdelsleverantörena.
I yttre delen av pedalröret ska finnas ett "uttag" på över- och undersida för att ge plats åt en låspinne, vars uppgift dels är att hindra att pedalen glider av fotpinnen, och dels - om pinnen är frisk och uttaget hyfsat intakt - begränsa rörelsen upp och ner. Är uttaget eller pinnen slitna och staget spänt kommer pedalen peka uppåt. Inte så najs.
Det är aldrig för sent att ge upp!
Monarspeed
Inlägg: 30
Blev medlem: 31 jan 2023, 00:21

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Monarspeed »

Visst ja, det var ju en grej till.... Låspinnen i sin tur hålls på plats av en plåt kapsel som täcker den, och kapseln hålls på plats av fotpinnegummit.
Blir ju fint som snus det där!
Det är aldrig för sent att ge upp!
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Monarspeed skrev: 21 feb 2024, 00:59 Visst ja, det var ju en grej till.... Låspinnen i sin tur hålls på plats av en plåt kapsel som täcker den, och kapseln hålls på plats av fotpinnegummit.
Blir ju fint som snus det där!
Ja, fint som snus!

Det finns inte ett spår av ett spår på bromspedalen för att för att begränsa rörelsen upp och ner mot en pinne och inte heller någon plåtkapsel. Pinnen i mitt fall är en megastor och lång saxpinne dessutom och jag anar att någon varit kreativ för länge sedan. Ser på nytillverkade fotbryggor att det ser ut som du beskriver och även i reservdelslistan. Jag suger lite på den här karamellen ett tag och fortsätter med gaffel, lyse och styre. :D
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Med minnet färskt att inte ha stödet nedfällt samtidigt, gick det att torrbryta lite idag. :D Ingen superstabil gaffel, men visst blev det stor skillnad med nya gummin och skruvar till bottenlänkarna. Nu måste jag få hem bakskärmen för att fixa el och baklyse, men före det kommer vajer till handbroms och omkopplaren på styret tror jag. Det är roligare att hålla på med. :mrgreen: Den läckra Forden i bakgrunden är tyvärr inte min, men nästan samtida med Apollon.
IMG_2195.jpg
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av umekille »

1960 ford falcon...köper den gärna om den är till salu.
min falcon blev repobj. sen ett rådjur valde att ta självmord
mot bilens front.
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

umekille skrev: 23 feb 2024, 17:54 1960 ford falcon...köper den gärna om den är till salu.
min falcon blev repobj. sen ett rådjur valde att ta självmord
mot bilens front.
Han som har den hade letat länge, så jag gissar att den inte är till salu. Går din att fixa? Jag var nära att köpa en svensksåld 1965 Fairlane med 289 och four on the floor för några år sen. Samma årsmodell som jag själv. Lade ner det i brist på vettigt garage och ångrar det bittert än idag. hate-wall.gif
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Ett steg framåt och ett halvt bakåt. Fick tag på ett gammalt växelhandtag och slapp en ny kopia. Lägena för växlarna ligger perfekt mot justerskruven med kula, men inte mot spärren i kopplingshandtaget tyvärr och som hamnar mitt emellan lägena. Är säkert fel kopplingshandtag som kom med, men vilket ska man ha för att råda bot på detta?
IMG_2198.jpg
F71556
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 sep 2019, 19:09

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av F71556 »

Gissar att du ska ha ett utan kulan längst ut.
Monarspeed
Inlägg: 30
Blev medlem: 31 jan 2023, 00:21

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Monarspeed »

Drar du in kopplingshandtaget lär du se att klacken på segmentet sitter antingen på mitten eller mot ena sidan. Den variant du inte har är den du behöver. Hör ju inte till vanligheterna att hitta lösa segment, men är ju egentligen bara det du behöver. Kikade på ett snarlikt handtag och där satt klacken mot sidan.
Det är aldrig för sent att ge upp!
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Monarspeed skrev: 29 feb 2024, 01:22 Drar du in kopplingshandtaget lär du se att klacken på segmentet sitter antingen på mitten eller mot ena sidan. Den variant du inte har är den du behöver. Hör ju inte till vanligheterna att hitta lösa segment, men är ju egentligen bara det du behöver. Kikade på ett snarlikt handtag och där satt klacken mot sidan.
Det var väl det jag trodde. Klacken på segmentet sitter i mitten. Får leta efter ett annat segment eller handtag.
Skriv svar