Apollo 8037 en stummis det med väl?

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

God kväll,

Om intresse finnes en tråd som kanske blir föremål för långsamma uppdateringar. I vilket fall hämtades den här hem för en dryg vecka sen och som stått varmt och skönt till nu. Slog soppa i tanken men kranen läckte rejält, så lite panik inför väderomslaget som kan vara besvärligt i ett kallgarage. Ny soppakran är på plats och med full tank som håller tätt. En bekymmer mindre inför julen och nästa steg blir att ta bort motorn och få in den i värmen. Har renoverat en tvåväxlad jag kommer att använda, sen kanske renovera den treväxlade för att kanske använda den. Annars är planen det mest nödvändiga för att rulla ut i vår, såsom nya däck, kedja/drev, vajrar, elsystem och bromsar.
I Tibro 1.jpg
Tät tank.jpg
Inomhusregn.jpg
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 576
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av ESGEE »

Den ser fin ut, nåt som ej gått på länge eller?
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Stått 40 år på en varm loge sades det, vilket märks en del på det fina skicket. Exakt vad jag letat efter när det kommer till ett åk med patina, bara jag kan skydda det mest känsliga för fukt. Tanken är ok nu iaf. Eventuellt kommer hela ekipaget komma upp i värmen efter jul, men tanken och motorn är väl mest kinkigt.
umekille
Inlägg: 1514
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av umekille »

mistick_yes.gif slider_score.gif mistick_yes.gif
Än finns det oskruvade fynd :D
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Prismässigt var det nästan ett fynd iom att det sitter en treväxlad i den, som utanpå ser ut att vara ett bra objekt och oskruvad är den förutom motorn iaf. Det är nog en 1962 och den tvåväxlade motorn jag renoverat en 1961, så nästan samtida. Sen när den är igång får jag nöjet att renovera den treväxlade. :D
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Konstig man är egentligen. Min första tanke var att sälja den treväxlade och kunna få igen den större delen av mopeden kostade. Kanske lite för husfridens skull, men istället blev jag som Smaug och håller hårt i den för att renovera och konvertera till fyrväxlad. Tanken är att flytta över alla gotter från den tvåväxlade till den och byta, men det blir 2.0 av projektet.

Förövrigt levererades nya däck, slangar och fälgband till garaget idag och kunde se att tanken fortfarande håller tätt! Kan nog släppa den biten av projektet nu känner jag. :D
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Takko »

Fin moppe :D Grattis till projektet :D
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Tack Takko!

Tänkte försöka få in motorn i värmen i jul, så det blev ett litet småmek ikväll innan kylan kommer igen. Vet inte mycket om motorn, mer än att den gått igång på startgas. Försökte få igång den med bensin men icke sa Nicke, jag lyckades bara få stödet att fällas in åt fel håll. cocos_acc.gif

Fotbryggan satt monterad en våning för långt ner, men nu är den borta. Nån har ändå brytt sig en gång i tiden vid bytet till treväxlat ser jag. Distansplåtarna fanns kvar men monterade utanför motorfästet och en elegant distans av några hylsor fanns där med, så ramfästet bör inte vara ihopklämt.
En våning ner.jpg
Bryggan.jpg
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 576
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av ESGEE »

Framgång ju. Startar den på på startgas, har nog gasaren tagit stryk av stående, särskilt flottör och munstycke :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Glad att den gick att kicka runt, men har inte kikat hur den ser ut innanför kopplingskåpan än. Grädde eller korrosion eller inget av det hoppas jag, men får se när jag får in den hemma. Ser väldigt bra utanpå i alla fall. Som tur är har jag ju den här skönheten jag renoverade förra vintern, men lät vara med patina. För att passa en moppe i den här stilen helt enkelt. Den blir 1.0 och den andra 2.0 tänker jag.
IMG_1919.jpg
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Blev ett litet mekande efter att granen var klädd och nu är motorn borta och stödet är åt rätt håll igen. Motorn ser oförskämt bra ut ut inuti, en klar bonus att fått med den i köpet.
Motorn väck och stödet åt rätt håll.jpg
En fin Sachs.jpg
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

En verktygväska. Jag tror den här ska ha den mjuka tårtbiten som satt på 1137 1961. Går det att få ta på, eller ska man nöja sig med den cylindriska för nyare MCB?
umekille
Inlägg: 1514
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av umekille »

E de din Falcon som står inhängnad?
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

umekille skrev: 23 dec 2023, 09:12 E de din Falcon som står inhängnad?
Inte min tyvärr :( . Var snudd på att köpa en 1965 Fairlane för ett par år sen, men får nöja mig med en MC och mopeden.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 576
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av ESGEE »

Är som sagt lättare med hel moppe och köra ren på än bygga av 700 biltar, köra i Vår då :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Skriv svar