Saxonette

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Räven
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 jan 2024, 18:08

Saxonette

Inlägg av Räven »

Cylinderbyte, Saxonette

Är helt novis på Sachsmotorer, så jag tänker att här kommer svar även på en dum fråga för den invigde?
Har en saxonette som behöver ny cykel och kolv. Men ser vad som verkar vara en reedventilcylinder. Kan man rakt av ersätta m en vanlig Straight in- 3,5 cylle? Aldrig rört reeds och sådan innan som sagt.....
Skåning
Inlägg: 258
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Saxonette

Inlägg av Skåning »

Ja, cylindrar till de vanliga fläktkylda Sachs-motorerna (de med samma diameter på kylflänsarna som din befintliga) passar.

Fördelen med en membrancylinder är att det är lite mera effekt vid lägre varvtal på de. Vilket kan behövas för att få rull på de lite tyngre 3-hjulade mopederna. En bra 3.5hk cyl tillsammans med en 12 mm förgasare kan funka helt ok där med (har det själv på en Norsjö Partner), men en högvarvig 50cc cyl som är "död" på låga varv gör det inte, oavs hur många hk de än må vara på.

Måste du ändå köpa en ny cylinder så finns det rätt typ av membrancyl. att köpa.
Tex https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... antyp.html
Andreas.
Räven
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 jan 2024, 18:08

Re: Saxonette

Inlägg av Räven »

Tusen tack

Hållt mig till Puch och zundapp tidigare, så detta är jungfrulig mark för mig 🙏👍
Räven
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 jan 2024, 18:08

Re: Saxonette

Inlägg av Räven »

Så en 60cc med reed borde knuffa på bra redan på låga varv?
Skåning
Inlägg: 258
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Saxonette

Inlägg av Skåning »

Välkommen till en ny värld! :D

Jo, fler cc i samma typ av cyl bör göra gott för lågvarvsegenskaperna. Men sen ska automattransmissionen klara av det också, samt inte minst den redan lite tveksamma dragstarten (om det är den typen av motor du har) orka få snurr på det med.

Såg nu att det tydligen finns 60cc membrancylindrar att köpa också, för några år sedan fanns det inte ens nytillv. 50cc att få tag i. :shock:
Andreas.
Skriv svar