Suzuki Bara 1984 (Qingqi Mulan)

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
August1149
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Suzuki Bara 1984 (Qingqi Mulan)

Inlägg av August1149 »

Hej! Har en Qingqi Mulan som egentligen är exakt samma som Suzuki Love, Bara & Ran, med samma motor och kåpor etc. Jag undrar vad för transmissions olja den ska ha? Har försökt googla men hittar inget. Verkar vara ganska ovanlig moped? Vad kan den tänkas vara värd? Sen undrar jag också om någon vet förgkoden till den? Mvh
Bilagor
IMG_0700.jpeg
IMG_1136.jpeg
IMG_1136.jpeg (114.88 KiB) Visad 281 gånger
IMG_1135.jpeg
Skåning
Inlägg: 258
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Suzuki Bara 1984 (Qingqi Mulan)

Inlägg av Skåning »

En tidig plastmoppe...

Denna hitta Google ganska snabbt, men om det sen är till rätt modell och årgång vet jag inte. Du får jämföra och kolla bättra själv mot vad du har.
https://motour.hu/download/Mulan_Qingqi_qm50qw.pdf

Där står "HL 20 olja" till transmissionen och det är en gammal beteckning för en mineralbaserad trans.olja med tillsatser (additives) för att minska oxidation & korrosion och med viskositeten 20.
Dvs en enkel spec som "alla" oljor klarar idag, tänk bara på att viskositeten mäts enligt OLIKA skalor beroende på oljetyp!

Jag hade kört på en universal 10w-30 olja där av mineraltyp, en motsv motorolja duger nog bra det med. Men är befintlig olja rödaktig så bör du fortsätta med en sådan också = någon typ av ATF olja.
Andreas.
August1149
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Re: Suzuki Bara 1984 (Qingqi Mulan)

Inlägg av August1149 »

Tack för svar! Jo precis det måste vara en av de första typen av plastmopeder. Jag tycker personligen att det ger den lite karaktär :D .

Oljan som var i den från början var röd så jag ska hitta någon typ av motsvarande 10w-30 som är rödfärgad?

Länken du skickade var iallafall till rätt moped slider_thankyou.gif .
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Suzuki Bara 1984 (Qingqi Mulan)

Inlägg av umekille »

vilken moped!!
slider_score.gif
Skåning
Inlägg: 258
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Suzuki Bara 1984 (Qingqi Mulan)

Inlägg av Skåning »

Nä, det är bara ATF-olja som är röd (bortsett från vissa svindyra specialoljor ämnade för bla vinkelväxlar inom industrin) och de anges vanligtvis inte som tex "10w-30" utan har klassning med en bokstav typ A, F/G. Den vanligaste är Dexron I, II & III, där III är bakåtkompatibel med I & II.

Om det nu är rödaktig olja där varit i innan så hade jag valt en Dexron III, tex OKQ8 Auto 15 eller motsvarande på typ Biltema.
Andreas.
Skriv svar