Helrenovering crescent 1279, års 1967ish

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Nassjo
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 maj 2024, 03:55
Ort: Nässjö

Helrenovering crescent 1279, års 1967ish

Inlägg av Nassjo »

Plockade ned mopeden i molekyler och lät ramen samt alla plåtdelar/kåpor/tank åka på botox och face-lifting hos en seriös verkstad där allt blästrades till grunden och sedan lackerade i konstens alla regler.

Slipat ned motorkåpor och motor själv och sedan rengjort och lackat allt själv hemma.

Fälgarna var vita förut och sjöng på den sista versen så jag lade ned många timmar att slipa ner noggrant båda fälgar och sedan grundat, lackat och klarlackat.
Nav och delar rengjorde jag och putsade upp noga. Ekrar var bytt tidigare så maskade samtliga vid lackning. Slaveri!

Med goda vänners krafter monterades mopeden sedan ihop bit för bit, del för del och mycket nytt köptes tex reglagesats med klassiska majskolvar, splirrans framlykta insats, däck med slang och tillbehör, tändkabel och tändhatt samt passande kvalitets-stift, vajrar med smörjkoppar, bussningar i topplocket och övriga motorbussningar, sadel samt fäste, 3.5hk cylinder från NTS men gamla fina förgasaren sitter på och den är på lite steroider men bara 12mm, kromad Hella baklykta med bromsljus, kvalitetskran till tanken med öppningsbart fint bensinfilter samt en bra bensinslang, ny, fet och solid skruv till luckan på mittkåpan, nya "trim"-lameller med starkare fjädrar och ny mittplåt och till det en fin-fin motor/växellådsolja från alvars som är skapt för äldre motorer, passade även på att dra en ny kabelstam så att all el är helt nydragen samt fästs upp på bra vis... ljuddämpare bytt med snedskuren ände och typ öppet rör förutom en mesig insats som förmodligen gör mkt för ljudnivån om inte annat..samt sedan proffsigt svetssömm av krök till ljuddämpare. Tätt som en plätt...eller... mått 28mm från kröken och bortåt... hehe...
Dekaler köpte jag endast till tank och dom minsta i det arket då det passade fint tkr jag. Dekaler var samma som satt på moppen när den tillverkades...

Ja... många många pengar senare och moppen är helt klar!
Ramen är lackerad i vitaste Volvo vit, högblank.
Kåpor, plåt och tank är lackerad i en Candy Apple Red Metallic.
Fälgarna är lackade med silver fälgfärg, normalblank och även en 2k klarlack blank.

Har förlorat min gamla telefon så saknar all media som låg i den men bjuder på ett par halvbra bilder från när den blev klar.

Detta är första gången jag renoverar en moped på egen hand och jag har lärt mig så sjukt mycket som är ren kunskap att ha lagrad. Mkt tillfreds på den fronten!


Mvh
Bilagor
IMG_20240508_115736.jpg
Helrenovering 2024 crescent 1279.
Helrenovering 2024 crescent 1279.
IMG_20240520_201823.jpg
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Helrenovering crescent 1279, års 1967ish

Inlägg av SS440-80 »

Superfin :thumb: :thumb: :thumb:

Läcker bild med väggmålningen bakom slider_score.gif
umekille
Inlägg: 1545
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Helrenovering crescent 1279, års 1967ish

Inlägg av umekille »

:thumb: slider_score.gif :thumb:

En av e vackraste mopeder jag sett
i mitt 63:åriga liv.
Great work!
Takko
Inlägg: 82
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Helrenovering crescent 1279, års 1967ish

Inlägg av Takko »

slider_score.gif Jättefin! Bra jobbat!
Mumkas
Inlägg: 131
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Helrenovering crescent 1279, års 1967ish

Inlägg av Mumkas »

Snyggt! Himla fint med silver på fälgarna också, det blir lite aluminiumlook på dem.
Apollo 8037, klenstummis
Monarspeed
Inlägg: 38
Blev medlem: 31 jan 2023, 00:21

Re: Helrenovering crescent 1279, års 1967ish

Inlägg av Monarspeed »

mistick_yes.gif
Gratulerar till en snyggt genomförd första mopperenovering!
Den kommer du få många sköna mil på, tills du skaffar nästa :D
Det är aldrig för sent att ge upp!
Skriv svar