Madickens bil... och Pappas jävla ansvarsområde....
-
- Forumsponsor
Madickens bil... och Pappas jävla ansvarsområde....
Prolog inför detta bygget!!De började med att min dotter kom med ett!!
Pappa du vet att jag får börja övningsköra i år.
Följt av ett Nicklas fick ju en 245a av dig när han fyllde 18 år... (Vilket visserligen var sant för han fick en vit 16000milad 245a jag hade över.
Men han fick med viss assistans av mig, själv fixa upp den för besiktning.
Vilket innefattade lite svetsande som bromsjobb och annat smått och gott..)
Sen kom nästa självklara yttrande från min lilla flicka med ett:
Så jag tänkte jag kunde ta den röda.... Ja där passerades gränsen snabbt för min del och svaret kom fort.
Med ett nej du får inte min bil..
Men Nicklas fick ju en 245a.....
Då vill jag åxå ha en 240!
Ja men vill du verkligen ha en 240?? Är det inte bättre med en 7 eller 940?
En bättre modernare bil om du ändå ska köra så gammalt.
Ja Niklas säger 245an var den bästa bil han ägt och han ångrar att han sålde den efter ett par år.
Jaja jag får se vad jag kan hitta. Men fina 240is växer inte på träd längre och de som finns har blivit bra
mycket dyrare... Men vi får se vad jag hittar.
Å där börjar historien en dag i september 2023...
Pappa du vet att jag får börja övningsköra i år.
Följt av ett Nicklas fick ju en 245a av dig när han fyllde 18 år... (Vilket visserligen var sant för han fick en vit 16000milad 245a jag hade över.
Men han fick med viss assistans av mig, själv fixa upp den för besiktning.
Vilket innefattade lite svetsande som bromsjobb och annat smått och gott..)
Sen kom nästa självklara yttrande från min lilla flicka med ett:
Så jag tänkte jag kunde ta den röda.... Ja där passerades gränsen snabbt för min del och svaret kom fort.
Med ett nej du får inte min bil..
Men Nicklas fick ju en 245a.....
Då vill jag åxå ha en 240!
Ja men vill du verkligen ha en 240?? Är det inte bättre med en 7 eller 940?
En bättre modernare bil om du ändå ska köra så gammalt.
Ja Niklas säger 245an var den bästa bil han ägt och han ångrar att han sålde den efter ett par år.
Jaja jag får se vad jag kan hitta. Men fina 240is växer inte på träd längre och de som finns har blivit bra
mycket dyrare... Men vi får se vad jag hittar.
Å där börjar historien en dag i september 2023...
Senast redigerad av Peter Holbrant den 17 jun 2024, 12:04, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Forumsponsor
Re: Madickens bil... Eller Pappas jävla ansvarsområde....
Ja det gick några veckor och jag höll utkik.
Men bilarna jag hittade var oftast antingen på tok för långmilade dyra dåliga eller sönderskruvade.
En dag dök i alla fall de upp en annons som fångade mitt intresse.
Det var en svart 1980 års 244GL som bara hade brukats i nio år innan den vart ståendes.
Med så pass få års brukande vart milen måttliga eller 18000mil vilket är lågt för en 240.
Talade med pojken som relativt nyligen köpt den och påbörjat renovering.
Men ingen plats att skruva på kunde inte svetsa så var projektet för tufft. Hade väl ändå gjort en del.
ny olja vindrutetorkarmotor vattenpump kamrem.. Plockat ur mattor och insett rosten..
Droppen vart att någon nöt försökte stjäla bilen och hade sönder rattlåset och bilen jäkligt svårflyttad.
Men andras otur kan vara min lycka så jag och pojken åkte och kikade på objektet. Kikade lite på bilen som trots få brukande år ändå hade sin tids ungdomsstylats..
Med både näbbhuv och 260 grill som med nyare baklampor...
Ja detta var riktigt tuffa attribut för en "ungdoms 240" på slutet av 80 och början av 90 talet..
De vet jag för vem har inte stylat en 240 på de viset i sin ungdom.
Ja trevligt nog hade bilen även både servostyrning som överväxellåda.
Att rost fanns var ingen överraskning de visste jag om. Men sett det i verkligheten så känns det som överkomligt.
även om det blir en del svetsande utvändigt dock mest ytrost men möjligt de blir lite svets runt framrutan åxå.
Affär gjordes upp och bilen hämtades följande helg. Men det var ju oktober och jag skruvar i carport så det
fick bli till Varberg i väntan på bättre tider..
Ja bättre tider typ regn varje dag och 12 grader i juni..
Suck
Men fick i alla fall tummen ur och hem bilen i söndags.. Under vintervilan fick jag handlat lite nödvändiga saker som ny rattaxel och tändlås.
Men fick även nya insikter.
Bilen är en av 400st byggda 1980års svart special.. Det satte bygget i lite ny dager hade egentligen tänkt bara lagat och lackerat behållt baklampor grill o näbbhuv.
Men en av 400 känns smartare att återställa till original om möjligt.
Så fått fatt i "rätt" baklampor fortfarande på jakt efter rätt motorhuv och grill.
Bilen ska ju egentligen ha så kallade GT-fälgar men de får bli de vanligare turbinfälgarna i stället.
Ändå en ok tillbehörsfälg och med tillhörande navkapslar vart de bra lika GT-fälgen också.
Men när man hittar 4a sommardäck på turbinfälgar med tillhörande och ovanliga navkapslar samt en omgång låsmuttrar
för 1200kr då i alla fall köper jag. För de kändes bra fyndigt. Men bilen nu hemkommen snett parkerad i carporten jäkligt jobbigt svänga med spett så fick bli så.. Som den otymplige ovige gubbe man blivit tog det obekväma bytet av rattaxeln ett par kvällar. Men fick bytt den igår
han även konstatera att den tänder fint på startgas och med laddning av batteriet under natten.
Så startade den fint idag.
Skulle väl bytt undre rattstången som är i två bitar men överraskande nog började det regna.
Så jag gick in tog en kaffe och påbörjade denna tråden i stället. Återstår dock att se om de sker senare idag i morgon eller måndag??
Hänger på väder som jourhelg.
Men skulle vara kul fått en liten provrunda i helgen.
I alla fall efter bilen nu startar lätt, Konstaterat att kupefläkt inte snurrar så får bli lite felsökning på det.
Hoppas innerligt de bara är en enkel kabel som åkt loss vid bytet av rattaxel/tändlås..
Man kan ju alltid hoppas! För byta kupefläkt de är ytterligare ett otympligt arbete för mig.
Så hoppas hoppas hoppas...
Men bilarna jag hittade var oftast antingen på tok för långmilade dyra dåliga eller sönderskruvade.
En dag dök i alla fall de upp en annons som fångade mitt intresse.
Det var en svart 1980 års 244GL som bara hade brukats i nio år innan den vart ståendes.
Med så pass få års brukande vart milen måttliga eller 18000mil vilket är lågt för en 240.
Talade med pojken som relativt nyligen köpt den och påbörjat renovering.
Men ingen plats att skruva på kunde inte svetsa så var projektet för tufft. Hade väl ändå gjort en del.
ny olja vindrutetorkarmotor vattenpump kamrem.. Plockat ur mattor och insett rosten..
Droppen vart att någon nöt försökte stjäla bilen och hade sönder rattlåset och bilen jäkligt svårflyttad.
Men andras otur kan vara min lycka så jag och pojken åkte och kikade på objektet. Kikade lite på bilen som trots få brukande år ändå hade sin tids ungdomsstylats..
Med både näbbhuv och 260 grill som med nyare baklampor...
Ja detta var riktigt tuffa attribut för en "ungdoms 240" på slutet av 80 och början av 90 talet..
De vet jag för vem har inte stylat en 240 på de viset i sin ungdom.
Ja trevligt nog hade bilen även både servostyrning som överväxellåda.
Att rost fanns var ingen överraskning de visste jag om. Men sett det i verkligheten så känns det som överkomligt.
även om det blir en del svetsande utvändigt dock mest ytrost men möjligt de blir lite svets runt framrutan åxå.
Affär gjordes upp och bilen hämtades följande helg. Men det var ju oktober och jag skruvar i carport så det
fick bli till Varberg i väntan på bättre tider..
Ja bättre tider typ regn varje dag och 12 grader i juni..
Suck
Men fick i alla fall tummen ur och hem bilen i söndags.. Under vintervilan fick jag handlat lite nödvändiga saker som ny rattaxel och tändlås.
Men fick även nya insikter.
Bilen är en av 400st byggda 1980års svart special.. Det satte bygget i lite ny dager hade egentligen tänkt bara lagat och lackerat behållt baklampor grill o näbbhuv.
Men en av 400 känns smartare att återställa till original om möjligt.
Så fått fatt i "rätt" baklampor fortfarande på jakt efter rätt motorhuv och grill.
Bilen ska ju egentligen ha så kallade GT-fälgar men de får bli de vanligare turbinfälgarna i stället.
Ändå en ok tillbehörsfälg och med tillhörande navkapslar vart de bra lika GT-fälgen också.
Men när man hittar 4a sommardäck på turbinfälgar med tillhörande och ovanliga navkapslar samt en omgång låsmuttrar
för 1200kr då i alla fall köper jag. För de kändes bra fyndigt. Men bilen nu hemkommen snett parkerad i carporten jäkligt jobbigt svänga med spett så fick bli så.. Som den otymplige ovige gubbe man blivit tog det obekväma bytet av rattaxeln ett par kvällar. Men fick bytt den igår
han även konstatera att den tänder fint på startgas och med laddning av batteriet under natten.
Så startade den fint idag.
Skulle väl bytt undre rattstången som är i två bitar men överraskande nog började det regna.
Så jag gick in tog en kaffe och påbörjade denna tråden i stället. Återstår dock att se om de sker senare idag i morgon eller måndag??
Hänger på väder som jourhelg.
Men skulle vara kul fått en liten provrunda i helgen.
I alla fall efter bilen nu startar lätt, Konstaterat att kupefläkt inte snurrar så får bli lite felsökning på det.
Hoppas innerligt de bara är en enkel kabel som åkt loss vid bytet av rattaxel/tändlås..
Man kan ju alltid hoppas! För byta kupefläkt de är ytterligare ett otympligt arbete för mig.
Så hoppas hoppas hoppas...
Senast redigerad av Peter Holbrant den 17 jun 2024, 12:17, redigerad totalt 1 gång.

Intressant projekt. Det där med rattlåset påminner mig om när min grabb en gång i tiden övernattade hos en kompis i Göteborg en helg, på morgonen ringde han och behövde hjälp, någon hade brutit sönder hans rattlås på natten... Så bara att rycka ut, hade reserv del på hyllan som väl var, den gången 

-
- Forumsponsor
Inte dåligt fått bytt de på plats.. Jag hade ju fördelen att vara hemma och att rattaxeln i motorrummet vart avskuren så jag kunde skjuta hela axeln neråt och spåra brytbultar med en vinkelkap..
Men visst vart det ett överraskande intressant projekt! Dock satte 1 av 400 lite större krav som extrajobb för mig..
Första tanken underbart snygg grill och bra huv.... Blev i stället till försöka hitta bra av rätt modell!(vilka jag ännu letar efter)
Sen tycker jag 83-baklampor alltid gjort sig skitsnygga till den äldre kofångaren på 78-80års modeller.. Vilket blir till att återställa så osynligt som möjligt och montera rätt baklampor!
Men som tur är fina baklampor redan inköpta.
Å andra sidan jakten efter delar är ju lite kul den också... Ja så länge projektet inte stoppas av saknade delar.
Fick precis traderat hem en undre rattkåpa för 75kr(den klantarna hade haft sönder) Har även ett blinkersglas som behöver finnas och lite grå inredningsdetaljer.. Men sånt oroar mig inte farligt mycket för sådant kan monteras när som helst under bygget.
Den enda delen som har möjlighet stoppa ordentligt är huven så tills en sådan är hittad blir jag inte riktigt lugn.
Sen stötte jag på problem i att min Svets verkar velat gå i pension tror dock bara de är kontakter till plus och minus
som är slitna så ska se om de räcker fixa dem de får bli kvällens arbete för utan den tar de definitivt stopp tills annan är
inköpt!!
Men dagens jobb var att fortsätta de gårdagens idoga regnande avbröt..
Positivt rostlösare fått verka en bra stund men de vart ändå flitigt mer användning av den varan och en massa svordomar.
Innan den kapade axeln äntligen lossade... Dit med ny gick desto snabbare rostlösare och stålborste gör riktiga underverk...
Så nu kan bilen både startas och svänga... Å de är ju positivt.
Nu inne för en kaffe sen åka köpa en dunk bränsle ja en pizza och snus åxå!
Sen väl mätt och belåten blir de första provturen och se om de finns någon form av broms också...
Skivor rejält ytrostiga vilket man kan vänta av 36års stillastående. Så hur mycket bromskraft de levererar återstår se.
2 små orosmoment finner jag handbroms verkar vara noll och tycker de verkar fukta lite från ena bromsrörsanslutningen
på huvudcylindern...(läses smakade i alla fall bromsvätska) Så ev kära grannar ombedes hålla till höger om vi möts senare.
Utöver huruvida bromsar finnes ska de bli intressant se om det är den tidigare mer lättstyrda servostyrningen i bilen eller senare variant.
Hade en 80-glt en kort period på tidigt 90-tal men kommer inte ihåg vilken variant av styrservo de var i den. Så lite nyfiken men får ju snart svar...
Jaja kaffet nu urdrucket dags åka köpa bensin snus mat så nyfikenheten som hungern stillas..
Ja brukar bli pappas ansvarsområde när rör bilar och barn 

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
-
- Forumsponsor
Re: Madickens bil... och Pappas jävla ansvarsområde....
.
Senast redigerad av Peter Holbrant den 17 jun 2024, 12:07, redigerad totalt 1 gång.
-
- Forumsponsor
Jo visst är det så.. Å med det lika bra byta titel från eller till ett och...
Alla fordon känns som dessa faller på just pappa..
Fick köpt en moped till grabben som snart fyller 15 för ett par veckor sedan...
Han ville ha en Yamaha yzr50 vilket jag redan sagt till honom det blir ingen de är för dyra..
Han vart överlycklig för två veckor sedan när han gick ut i trädgården och hittade
just sin drömmoped bakom stenen... jaja inte min typ av drömmoped men jäklar vad lycklig Rasmus vart...
Senast redigerad av Peter Holbrant den 17 jun 2024, 12:09, redigerad totalt 1 gång.
-
- Forumsponsor
Mätt och fått tankat bil och pumpat däcken...
Konstaterade att de var den lättare servostyrningen.
Men provtur vart kort för hårt anliggande bromsar.
Så tillbaks till carporten.. Få se om jag orkar trassla med försöka väcka liv i bromsar i kväll??
Borde väl egentligen kika på Svetsen i stället får se hur det blir..
Konstaterade att de var den lättare servostyrningen.
Men provtur vart kort för hårt anliggande bromsar.
Så tillbaks till carporten.. Få se om jag orkar trassla med försöka väcka liv i bromsar i kväll??
Borde väl egentligen kika på Svetsen i stället får se hur det blir..
Utan svets står man sig slätt, den där skydds gasen har en förmåga att ta slut precis vid fel tidpunkt...
-
- Forumsponsor
Så är det och fick tömt en halvfull tub på bara 2 dagar så min är tom nu. Glömde kranen på tuben och de är en dödssynd på min svets..
Fattar inte hur jag missade de. Brukar alltid vara skitnoga med den detaljen. Jaja får bli en ny tub.
Baktill blir det nya ok...
För lyckades inte få loss kolvarna alls vare sig inåt med kofot eller utåt med pedal(på vänstersidan).
Å när jag skulle lossa nippeln för att se om de är totalstopp i bromsslang rök nippeln av.
När irritationen lagt sig fick jag komma till insikten att tiden kommer inte finnas!!
Utan de får bli nya ok bak. Ja mer troligt runt om fast tänker inte måla fan på väggen innan jag fått känt på i alla fall ett av dem.
Så med det 1166kr fattigare och nya ok bak.. Ja blir nya slangar åxå samt har inte fått kikat på handbromsbelägg ännu.
Så får se den utgiften som startavgift på bromsar bak..
Ett lite positivt är att bromsskivan på denna sidan visserligen är ytrostad men ser riktigt bra ut.
Ja beläggen såg snudd på nya ut och till och med monteringssatsen (men ny sådan brukar komma med oken)
Så tänker köra med både skivor och belägg. Så nån 1000lapp mindre i utgift..
Ja sen vart jag förbannat lycklig när jag såg hjulhuset.. Fy fan sånt gör sig inte så bra på bilder...
Men i alla fall vänster baks hjulhus är fantastiskt fint lite lös underredsmassa här och var men absolut ingen rost.. Japp sant vänster bakre hjulhus i NOLL behov av svets...
Inte ens en svullen skärmkant detta gladde mig oerhört.
Å detta var vänstersidan som i alla fall "brukar" vara värst..
Nu lite kaffe sen få av bromsskivan inspektera handbromsbackar sen den samma inspektion på andra sidan...
-
- Forumsponsor
De vart inte gjort mycket mer på Madickens bil idag..
Däremot fick jag fatt i ett kartfack i rätt färg på tradera..
Visst behöver ett helt även till andra sidan! Men en pusselbit mindre att leta. Sen då min 245a fått hoppa in som ersättare och den fortfarande rullar på dubbdäck.
Rasslar rejält och blir svårförklarat för polisen så här sent i Juni även om de vart bra kallt vissa dagar.
Har visserligen Turbofälgar med ok sommardäck till den men då jag ändå tänkte blästra och lackera om
turbinfälgarna till Madickens bil så lika bra köra upp gummit... Ja kan väl erkänna vart lite nyfiken hur 245an skulle göra sig med dem också. Å visst gör de sig riktigt bra
fast tror nog jag föredrar mina 15" turbofälgar ändå...
Däremot fick jag fatt i ett kartfack i rätt färg på tradera..
Visst behöver ett helt även till andra sidan! Men en pusselbit mindre att leta. Sen då min 245a fått hoppa in som ersättare och den fortfarande rullar på dubbdäck.
Rasslar rejält och blir svårförklarat för polisen så här sent i Juni även om de vart bra kallt vissa dagar.
Har visserligen Turbofälgar med ok sommardäck till den men då jag ändå tänkte blästra och lackera om
turbinfälgarna till Madickens bil så lika bra köra upp gummit... Ja kan väl erkänna vart lite nyfiken hur 245an skulle göra sig med dem också. Å visst gör de sig riktigt bra
fast tror nog jag föredrar mina 15" turbofälgar ändå...
Då var det tydligen fler än jag som gick och väntade på när Peter H. skulle dyka upp med en ny sommarrenoveringstråd här med något roligt fordonsobjekt.
Kämpa på!

Kämpa på!

Andreas.
-
- Forumsponsor
Vart däckad med feber och huvudvärk i ett par dagar nu så midsommarfirandet uteblev... Nu hade jag visserligen en huvudvärk idag ändå men den lättade framåt lunch... Så tog tag i en mer överkomlig huvudvärk min gamla Svets som otrevligt nog behagade bli en spott och fräsmaskin...
Ja maskinen ser ut som 7svåra år vilket stämmer bra med verkligheten tror den är just runt 7svåra år en nackdel med skruva i carport de tar på maskinerna. Men gillar Svetsen denna lilla enfasare är kraftigare än man kan tro och gillar det lilla smidiga storleken och har varit bra mycket bättre än sitt pris.
Har för mig den kostade typ 2500kr ny inkl frakt och vart köpt från Polen klart bättre än billiga motsvarande lågprismaskiner nu räknade jag inte vid köpet att den skulle bli särskilt långlivad och så pass mycket de svetsats med den redan. Har den egentligen betalt sig bra. Men vore ju trevligt slippa investera i ny just nu och var värt en felsökning.
Ja vad jag kunde se verkade kontakter både till plus och minus vara boven. Då jag ändå aldrig svetsar flusstråd behövs inte pluspolen alls.
Så valde flytta den direkt till plus behövdes bara en 12mm kabelsko vilken jag ingen hade så köpte ett par polskor till batteripoler för 40kr och kapade sönder till en "skarv".... Ja jordkabelanslutningen vart inte mycket bättre den men jordkabeln som redan är kortad någon gång skulle bli för kort om den monterades rakt på kortet. Så min snabba lösning fick bli använda en startkabel till denna... Ja kanske lite klen för de högre effektlägen men svetsa bilplåt räcker den till..
Så borrade ur och gjorde kabelskor av "käften" på klämmorna och den vart monterad som jordkabel fick även användning av polsko nummer två som en dragavlastning så man inte drar sönder kortet om man råkar rycka till eller snubbla över jordkabeln.
Sen vart de bara ut för en testsvetsning och den fungerade utmärkt igen klart nöjd och på måndag efter bytt gastub kan de bli svetsa av om jag inte grejar med bromsar i stället...
Ja maskinen ser ut som 7svåra år vilket stämmer bra med verkligheten tror den är just runt 7svåra år en nackdel med skruva i carport de tar på maskinerna. Men gillar Svetsen denna lilla enfasare är kraftigare än man kan tro och gillar det lilla smidiga storleken och har varit bra mycket bättre än sitt pris.
Har för mig den kostade typ 2500kr ny inkl frakt och vart köpt från Polen klart bättre än billiga motsvarande lågprismaskiner nu räknade jag inte vid köpet att den skulle bli särskilt långlivad och så pass mycket de svetsats med den redan. Har den egentligen betalt sig bra. Men vore ju trevligt slippa investera i ny just nu och var värt en felsökning.
Ja vad jag kunde se verkade kontakter både till plus och minus vara boven. Då jag ändå aldrig svetsar flusstråd behövs inte pluspolen alls.
Så valde flytta den direkt till plus behövdes bara en 12mm kabelsko vilken jag ingen hade så köpte ett par polskor till batteripoler för 40kr och kapade sönder till en "skarv".... Ja jordkabelanslutningen vart inte mycket bättre den men jordkabeln som redan är kortad någon gång skulle bli för kort om den monterades rakt på kortet. Så min snabba lösning fick bli använda en startkabel till denna... Ja kanske lite klen för de högre effektlägen men svetsa bilplåt räcker den till..
Så borrade ur och gjorde kabelskor av "käften" på klämmorna och den vart monterad som jordkabel fick även användning av polsko nummer två som en dragavlastning så man inte drar sönder kortet om man råkar rycka till eller snubbla över jordkabeln.
Sen vart de bara ut för en testsvetsning och den fungerade utmärkt igen klart nöjd och på måndag efter bytt gastub kan de bli svetsa av om jag inte grejar med bromsar i stället...
Samma svets som jag har, köpte den ju för att du rekommenderade den
Och jag gillar den också, mycket för pengarna. Tyvärr fuktigt i garaget då det är ouppvärmt så risk att min svets också drabbas som din
Så bra att se hur du tacklade problemet.