Sida 1 av 3
Jag kan!! Detta är ju skitskoj
Postat: 31 jul 2008, 20:26
av linda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej...
Min pojkvän har fixat en "åka till jobbet moped" åt mig. Det är en jättefin orange crescent compakt. Han har blästrat, slipat, skickat in på lackering, ekrat om och renoverat i största allmänhet. Han är en gör snäll kille med ett minus. Han hatar motorer. Han påstår att han är allergisk mot bensin

.
Så jag tänkte, jag ska lära mig allt om tvåväxlade sachsmotorer och renovera en. Nu har jag suttit i "skolbänken" på "söka efter sachsfakta universitetet" i 6 månader. Jag har börjat nu. Jag har precis klyvt motorn, tillverkat avdragare och stått i. Dags att inhandla grejer. Nu till frågorna.
Jag tänkte åka till momentum. Vilka delar kan jag köpa där?
Shims?? Ramlager?? Kopplingslager?? Har de drevaxels packbox???? Behövs nya lagerrullar?? Finns lagerbanorna för lagerrullarna???
Ja, ja det kommer nog mer frågor......
Linda <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 jul 2008, 20:59
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jag jobbar på Momentum, och vi har ramlagren E15, shims till vevaxeln och lager rullarna 4x6 mm.
Packboxarna (radial tätningarna) till veven har vi oxå.
Kopplings lagret har jag kollat med SKF, och dom tillverkar inte dom längre och har inga på hyllan heller

. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 jul 2008, 21:06
av linda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaret.... Följdfrågor...
Finns shims till drevaxel och mellanaxeln också.... Hade 0,6 glapp på drevaxeln innan klyvningen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 jul 2008, 21:08
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp !
Jag plockade hem ett gäng igår så att det finns för framtida renoveringar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 jul 2008, 21:08
av Magnus
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Välkommen till klubben med att renovera en sachs tvåväxlare

Har gjort det i sommar och det har varit en lite intressant resa men tillsist så fick jag ihop den o den går finemang
De finns lite härliga frågor o svar på luriga saker jag har stött på som har gett mig oljigt hår

men med all hjälp härifrån har man löst allt
Lycka till <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 jul 2008, 21:10
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här hittar du några verktyg som jag har gjort.
http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-about128.html <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 jul 2008, 21:52
av linda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har faktiskt kopierat många av dina verktyg. Ett annat verktyg som jag verkligen rekommenderar att tillverka är en avdragare till kopplingsdrevet. Jag fick göra en ritning och skicka med pojkvännens kompis så svarvade han till den.
Btw Packbox till drevaxeln och växelaxeln...finns de? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 aug 2008, 05:50
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den avdragaren köpte jag av Erik Linding på en marknad.
Dom packboxarna är lite special, så dom har vi inte

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 aug 2008, 10:54
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ganska sällan jag sett slitna lagerrullar, men ska man helrenovera kan det ju vara bra att byta.
De delar som finns på Momentum till Sachs finns även på varje mopedfirma. Priset kan också skilja för samma grej.
Lycka till med renovering, orange compact är helt rätt! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 aug 2008, 09:57
av Crecentaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis till att kommit igång, det ger onekligen självförtroende och glädje att lyckas renovera en motor, att kunna starta upp och känna att man gjort så den går bra är toppen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 aug 2008, 17:31
av linda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla upplyftande svar. Nu är allt demonterat, uppmärkt och inspekterat. Alla kåpor och blockhalvorna får pojkvännen blankpolera.
Lagerrullarna och dess lagerbanor ser fina ut, tog hjälp av grannen som arbetat på skf, han gav mig en lektion i de olika lagrens underbara värld. Så dessa återanvänds.

Nu bara en fråga.
Jag ska byta bronsbussningen som ligger sist på kopplingsaxeln. Hur demonterar jag denna korrekt. Det var nån kille på tradera som tillverkade nya så jag köpte därifrån. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 aug 2008, 19:22
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Avdragare köpte jag av samma kille på Tradera, kommer inte ihåg om det var "Simtus" eller "Ajax 19".
Bild på den finns här:
http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-about128-15.html <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 aug 2008, 19:56
av linda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stort tack för all hjälp
Klockren...den avdragaren skall kopieras.
Jag ska lämna bort veven för brotschning, eller vad det heter, av lilländans bronslagerbussning. Är det samma förfarande på denna bussning eller går den och pressa i och montera axeln.
Medans jag skriver kan jag ju fråga om det går och laga utnötningen i kopplingsarmen med bronslod. Brottgräns 440N/mm Hårdhet 110 HB. Jag gick en kurs i silversmide och har tillgång till en mycket liten gassvets. Men den klarar lätt av toppen på kopplingsarmen.
Trots att jag läst massor på forum och dokument har jag massor av frågor. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 aug 2008, 18:43
av linda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blev riktigt bra med mässinglod på kopplingsarmen. Men vi får se hur lång tid det tar innan en ny urgröpning påbörjas.
Men mässingbussningen på kopplingsarmen gäckar mig. Den jag fick hade en krage. Min ser inte ut och ha en krage, har inte dragit ur den än, och dimensionen på dessa verkar, vid en jämförelse av olika bilder på diverse forum, variera. Någon som kan verifiera detta?
Jag kan varmt rekommendera avdragaren, för e15 lager, som säljs på tradera. Vilken dröm.
Vilken metod använder ni för att "pressa" på nya lager på vevaxeln?
1.Knacka med rör och distans mellan skinkorna.
2.Frysa veven och värma lagerbana i olja.
3.Annan metod.[/list] <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 aug 2008, 00:21
av kimpa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Veven i frysen
och varm luft pistol på inner lagerbanan
Bruka aldrig våld på en ny riktad vev!!!
bara värme och kyla vid montering

<!-- </EdIndex> --></div>