Ett klipp och sent miniprojekt...

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Ett klipp och sent miniprojekt...

Inlägg av Peter Holbrant »

Får bli ett sista projekt innan hösten är här...

Min gamla gräsklippare har denna säsongen inte gjort annat än jävlats.
Hundra procent ärligt den har inte klarat en enda klippning utan att de har fått skruvats lagas och jävlas.
Men de var rosten som till sist tog ut sin rätt...
För jag har då svetsat i detta aggregat...
idag340.jpg
å svetsat...
idag339.jpg
Ja Svetsat bra mycket mer än så men har tydligen inga bilder.
Men idag finns de inte ett fäste som inte fått lappats fast.
Redan för tre år sedan sa jag till mig själv när jag såg nya hål i klippaggregatet att jag kan laga de mesta men detta
får hålla så länge de håller. Jag vägrar svetsa mer i de. Eller rättare sagt de finns inget längre att svetsa i..
Förra året hade jag egentligen fått nog av klipparen och brydde mig inte ens om att ställa in den i förrådet.
Vilket gav den en urskön "patina" till årets säsong.
idag344.jpg
Men hade ju egentligen inte ens tänkt låtit den gå denna säsongen.(något i efterhand jag borde ha hållit)

Varje säsong vart likadan de senaste 3åren jag har gått ut kikat på klipparen och gått in kikat på blocket.
För att gå ut och trixa i ordning klipparen för ytterligare en säsong.
Så var de även i år gick ut gick direkt in konstaterade att folk vill ta mig fan ha guld för gamla klippare.
Å köpa en lika gammal som jag har fast med i bästa fall "något" bättre klippbord eller i alla fall ett som går
att svetsa i de lockar lika mycket som en spik i foten...

Denna säsongen såg som sagt klipparen efter en vinter utomhus lika dålig ut som klippbordet är.
Men efter kikat på blocket så var de en Mack Gyver lösning av tändlåset och den small igång som vanligt...
idag345.jpg
Motor mässigt är den riktigt bra ändå servad med årliga oljebyten och filter tändstift varandra år i min 16-åriga ägo.

Med de vanliga mumlet om att den håller nog en säsong till, byttes oljan och första klippningen gjordes även i år...
Sen efter de har den fan inte klarat en enda klippning utan att den gått sönder i år förra klippningen var de rem som gick
åt fanders och sista klippningen då jag bad grabben använda uppsamlaren kom han in och sa jag vägrar klippa mer!!
Den låter som en vinkelslip...

Gick ut konstaterade att att klippbord var så mjukt att de deformerades av att använda uppsamlaren därav oljud..
Vilket var droppen den kommer inte hålla säsongen ut... Måste bytas...

Detta var två dagar sedan så jakten igång efter bättre klippare.

Men som jag redan visste folk vill ha löjliga summor för gammal skit... Å de lockar inte köpa nått jämngammal dyrt.
Så kikat på såväl klippbord som klippare.. Ser fördelen i frontklippare men å andra sidan då kan jag inte nyttja min uppsamlare.

Men dag två i jakten dök de upp en typ likadan även de en Partner med 42"" klippbord men den var 15år nyare till överkomliga
pengar... Visst den kräver jobb men klippbord såg bra ut och de är de viktigaste..
Så hyrde kärra och långresa hämta...
idag337.jpg
HSE

Re: Ett klipp och sent miniprojekt...

Inlägg av HSE »

Känner igen det där med rost i klipp bordet, har fått börja svetsa där jag också. Medans traktor delen är i fint skick!
Peter Holbrant
Forumsponsor

Ja som sagt typ exakt samma klippare som jag redan har..
Lite modernare utseende på fronten nån hk starkare motor men i stort lika samma..
idag338.jpg
idag347.jpg
Men ser mest fördelar i "lika samma" dels har jag två nya remmar.
Sen kommer uppsamlaren fungera flytta över...
Men som sagt viktigast av allt den är 15 eller 16år nyare och i alla fall vad jag kunde se
ett kärnfriskt klippbord..

De klart fick den billigt för den har också lite problem. Dels kasst batteri och utkastkåpan sönder
ser sånt som bagateller visst mitt batteri är inte bra de heller men lär duga de sista klippningarna finns laddare.
Min kåpa sönder den också men nya finns köpa.

Men naturligtvis stannar inte felen på bagateller...
Nä har svårt tro att klipparen är särskilt välskött. Smutsen skvallrar sitt tydliga språk...
idag348.jpg
Men smuts bara smuts och går tvätta och en service som oljebyte lätt fixat..
De som mest talar om en inte för välskött maskin är ändå att de kört sönder hjullager...
idag349.jpg
Ja inte bara kört sönder utan fortsatt köra tills som synes fälgen bara blivit till skit...
Lustigt nog själv aldrig lyckats mörda nått hjullager fram de sitter ju smörjnipplar.
Vilka jag är övertygad inte sett fett på jäkligt länge.

De har i alla fall fortsatt köra utan lager tills de även krökt styrstag och de blivit omöjligt
att köra...
idag350.jpg
Men ändå riktigt nöjd över köpet. Var prisvärd stag går säkert kröka till rätta och ska åka
se om jag får tag i en passande beg fälg idag annars får jag väl låna tillfälligt av min gamla klippare..

Säger "Låna" för anser min numer mossgröna maskin inte är död på riktigt...
Motormässigt skitbra maskin. Men jag har även snökedjor och plogblad till klipparen.
Nu blir aldrig plogbladet ditsatt eftersom man aldrig vill ställa sig i snön och montera blad och kedjor.
Så planen blir montera och ha monterat alltid på den gula hädanefter och med de kommer den säkert
få ploga vid behov också..

Som sagt detta blir bara ett snabbprojekt få igång servat ev målat i alla fall klippbord. Samt få på
snöutrustning på gammelmaskinen.

Men i projektet kommer även innefatta ett mindre skärmtakbygge...
För grabben har ju byggt verkstad av förrådet!
idag157.jpg
Så nu får de bli ett takbygge för få in klipparen och snöplogen
under nytt tak..

I alla fall ett snabbt enkelt bygge. Tänkte bara lägga en presenning över marken och
lägga ett lager murstenar/lekasten löst över som golv bör hålla undan den värsta markfukten..
Görs kanske bättre nästa säsong men för nu får de duga...(mest för de är vad som hinns med)
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Just grässklippar gate. Hade en Stiga Torrado, har nog bytt hela gräsklipparen, rem gick minst 2.3 gånger om året, i Maj fick det vara nog efter 7år, bytte in aset på en Stiga park 500, fancy och allt, håller ej som gamla heliga Stiga park, fått köra tillbaka den 2 gånger för gått sönder. De nyare är twin motor jävla hydraulik och joystick för ställa in allt men besinvarnare osv, för mycket teknisk skit i den, lurad för 50000kr vilket var billigt hate-wall.gif Min fru älskar skiten(hon gillar tekniskt lull) jag vill ha Toro eller 20år gammal Stiga Park som kan göra jobbet och går att laga enkelt. Hatar gräsklippare.
250530 Stiga Park 500 WX Special som SG köpte säkert 2024.jpg
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

Har aldrig ägt en gräsklippare i hela mitt liv, då jag alltid bott i lägenhet efter att ha flugit ur boet. Däremot vågar jag påstå att mitt motorintresse föddes när pappa kom hem med en ny självgående klippare och jag var gammal nog att få använda den, samt tjäna en slant till godis på köpet. :lol:
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Gräsklippare är i mina ögon ett sånt där nödvändigt ont..
Hatar egentligen skiten men ett måste bra i alla fall att barn såpass stora
att jag numer i majoriteten av klippningar slipper köra själv också..
Mattan är ändå bara så pass att de precis lönar sig använda åkgräsklippare eller rättare sagt har två en vanlig
handjagare på framsidan och en åkgräsklippare för resten. Själv gillar jag när man servar en
gång per säsong och den bara tuffar på i mellan.. Å de gör ju traktorn oftast men som sagt finns typ inget
klippbord kvar längre men den har tuffat på bra många säsonger nu....

Nu är i alla fall klipparn möjlig klippa med (ett tag) för ska plocka av (nu i kväll) och fixa till aggregatet också
och lite annan service så klart. Lika bra lägga idag och i morgon på detta kan göra annat medans de torkar.

Fick åkt ett par km och hämtat mig en fälg... Fick fälgen gratis kan inte bli billigare... Visst inte samma färg
kommer troligen från en Jonsered men tänker inte klaga. Sen vart de till en granne och låna hans däckmaskin.
o fick flyttat över däcket.. Trevligt tjöt gott fika och gratis de åxå hahaha..

Nu hemkommen och fått monterat däcket också..
idag354.jpg
Fast nu gick jag händelserna i förväg..
Fick plockat av och rätat upp styrstaget... Så de rakt nu tog ingen förebild men de såg ut som ett U..
Innan skruvstädet fick rätat ut de.. Men duger gott nu!! Kikar man på slitaget så bara vet man att de vart
krokigt bra länge innan de kroknade totalt (stackars gräsklippare)
idag353.jpg
Nått som verkligen fått tagit stryk är i alla fall fälgen... Aldrig sett något liknande innan.
Blir nästan lite imponerad exakt hur länge man kört med skiten för detta hände då rakt inte
på en klippning. På riktigt svårt tro de var likadana nav från början..
idag351.jpg
Ja naturligtvis hade lederna tagit lite stryk av denna misshandel...
Vänster sida hade inte tillstymmelse till plastbussning kvar och hålet gnagts upp en hel del.
idag355.jpg
Tänkte först slipat till och svetsat dit en bricka men har ju ändå ingen bussning.
Så valde tillverka en lite större bussning och nöja mig med de.. Vart noll i glapp efter de.

Höger sida hade bustning i behåll så återmonterade bara staget visst vart lite mer glapp än i den hemmagjorda
men får duga. Naturligtvis fettade jag även in samtliga fettnipplar när jag ändå höll på..
idag350.jpg
Jaja med de vart projekt styrning klart. Strax ut plocka av båda klippborden..
Lustigt nog saknas samtliga tre hjul på de "nya" klippbordet. Så de får flyttas över från de gamla.
Men räknar kallt med ett riktigt bra klippbord av två bord som färdig...
Man kan ju tycka att man borde återmontera vad man tappar. Men kanske aldrig suttit några??
Jaja ska dit i min tillfixning av bordet.

Får se hur långt och länge lusten finns idag. Men vetskap att de som blir gjort är gjort, brukar sköta den saken.
så räknar med av med två bord. Samt ett rengjort och lagt roststopp x2, på minst en sida idag. Helst båda för rejäl torktid
på den innan grund kan läggas...
Peter Holbrant
Forumsponsor

De var då själve fan åxå...

Hunnit dit jag ville och sen sket de sig på sluttampen...
Båda aggregaten av och fått stålborstat rent klippbordet och lagt på ett lager roststopp
på båda sidorna.
idag356.jpg
Å sen vart de slut på Roststopp... Vet jag ska ha en burk till men jag hittar inte den..
Kan bara hoppas att de finns på macken men svårt att tro de. Ska väl göra ett rotande till
men mörknar fort.. Skulle behövt fått på ett andra lager egentligen får se om den hittas!

Däremot undrar jag hur bra klipparn klippte för rem under all kritik men har både i reserv och en
nästan ny på mitt gamla aggregat så de löser sig... Sen fanns de en rätt kraftig plastad stålvire snurrad
runt den ena kniven. Å knivarna behöver verkligen slipas de också..
idag358.jpg
Utöver de vart förstärkningskanten skev går garanterat att rikta men ska se om den finns
som reservdel för rätt medtagen. Syns dock dåligt på bild...
idag357.jpg
Men nu leta efter roststopp ligger den inte ute så måste den ligga nån korkat dum plats inne..
Å hungrig på de får bli lite pytt i panna alldeles för sent på kvällen också...
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Roststopp är fina saker. Du lägger mycket möda på det hela. Äta bör man annars dör man :D
Peter Holbrant
Forumsponsor

Ja upptäckt att roststopp om de används rätt fungerar riktigt bra...

Fått gnotat på lite inte hunnit jättelångt men en bit kåpan grundfärgad på båda sidor
idag359.jpg
Fått på ett lager svart undertill...
idag360.jpg
idag360.jpg (63.72 KiB) Visad 43 gånger
Lite torktid o en kaffe sen ska ovansidan få sig lite svart....
Ja sen tänkte jag vända kåpan åter och lägga ett
lager slitskydd i form av tröskelskyddsmassa..

Utöver de fått plockat av de hjul och delar som ska flyttas över från gamla aggregatet..

Men nu kaffet klart
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Ser finare ut och lär ej rosta lika illa som förut :D
Peter Holbrant
Forumsponsor

ESGEE skrev: 23 aug 2025, 14:15 Ser finare ut och lär ej rosta lika illa som förut :D
Japp hela grejen med detta är att jag testar något jag inte gjort innan med mina klippare...
I normala fall hade jag kört tills bordet behöver svetsas först då lappat och målat...

Så hela tanken är flytta fram datumet rejält innan första svetsandet behöver göras..
idag361.jpg
idag362.jpg
De klart skadar inte att de ser bra ut heller men ingen mer än jag ser ju de ändå..

Klippbord klart i alla fall och redo för montering men i morgon skadar inte med lite torktid
innan de....

Sätta den gamla klipparens batteri på laddning sen tänkte jag fixa till traktorn lite också...
Eller i alla fall en tvätt samt fixa en skydsplåt framtill som bucklats och inte sitter som den ska
och flytta över fästet för uppsamlaren..

Men nu viktigare rasta hund åka köpa hundmat för den är slut samt en pizza till mig...
Kaffe vore gott men får vänta...
Peter Holbrant
Forumsponsor

Jopp vart både Pizza och hundmat..
å efter de lite mer småjobb nu inga mängder.
lossade riktade målade skyddsplåten för ljuddämparen.
Lossade fästet för uppsamlaren från den gamla traktorn målade de också.
Plockade ur batteriet och satte de på laddning.

Ja sen fick jag tvättat av den värsta skiten traktorn i sig inte jättesmutsig.
Men motorn såg för jäkla illa ut även insidan av huven..
Men skiten lossade lättare än jag trott...
idag364.jpg
Vart i alla fall rejäl skillnad..
idag348.jpg
Inte mycket mer än montera aggregat skydsplåten och fästet i morgon ja o klippa gräset...
Nästa helg blir de till bygga gräsklippargaraget...
Skriv svar