Sida 1 av 1
Sachs fläktkyld
Postat: 22 sep 2025, 15:03
av Alva
Hej! Vet någon om man kan bygga om en fläktkyld sachs till en fartvindskyld? Kåporna på dessa är ju så fula! Är det bara att ta bort dem och köpa annan sidokåpa?
Re: Sachs fläktkyld
Postat: 22 sep 2025, 15:53
av Mumkas
Fotväxlat vet jag att det går, men gäller frågan den 50/2 du skrivit om tidigare och vad är det för moped?
Jag utgår från att det är samma block på fläkt- och fartvindskylda 50/2 och det bör gå. Det finns reservdelskataloger online hos Mopedrenovering, så det är bara att jämföra vad som skiljer och artikelnummer på sånt som är samma. Vad har du för cylinder och topp nu, för det kan vara olika?
När det gäller fotväxlat är fläktkylda Sachs poppis numera, tvärtemot när jag var grabb. Kör fartvindskyld dock då less is more är min paroll och inte har benkåpor och sånt som kan kräva fläkt.
Re: Sachs fläktkyld
Postat: 22 sep 2025, 16:28
av Alva
Den tvåväxlade har jag fått ordning på och då tog det roliga slut..

Funderar nu på nästa projekt. Vilken modell vet jag inte men det måste vara tre eller fyrväxlat. Kanske dumt att bygga om men man vill ju samtidigt ha rätt stuk på grejerna.
Ibland ser man tex ”äkta ekf” och plötsligt blir det väldigt dyrt. Vad är det som är så speciellt med dem?
Re: Sachs fläktkyld
Postat: 22 sep 2025, 17:08
av Mumkas
Alva skrev: ↑22 sep 2025, 16:28
Den tvåväxlade har jag fått ordning på och då tog det roliga slut..

Funderar nu på nästa projekt. Vilken modell vet jag inte men det måste vara tre eller fyrväxlat. Kanske dumt att bygga om men man vill ju samtidigt ha rätt stuk på grejerna.
Ibland ser man tex ”äkta ekf” och plötsligt blir det väldigt dyrt. Vad är det som är så speciellt med dem?
Härligt att din tvåpet kom i ordning!
Vad du söker är nog 50/3(4) KFS, eller 50/3(4) LFS. Finns både tre- och fyrväxlade därav parenteserna. KFS kyls med farvind och LFS med fläkt. De går att bygga om hit och dit, men ett varningens finger för nytillverkade växelkåpor som inte är bra och justeringen av växelmekanismen är betydligt enklare med Sachs original, men det går om man vill och orkar bearbeta halvfabrikatet lite. Det går dessutom att bygga om en treväxlad till fyra och det har jag gjort med min. Det har fungerat bra i år med nytillverkad låda, men men de två bitarna som skiljer i mekanismen är Sachs original av samma anledning.
EKF är ett liknade block med samma koppling och låda men har plats för en större cylinder till det vi kallar storsachs och är en holy grail bland Sachs, svårfunna och därför dyra. Den passar rakt av i MCB medans storsachsar har kedjan på högra sidan och behöver lite kreativitet att få dit.
Re: Sachs fläktkyld
Postat: 22 sep 2025, 20:21
av Alva
Tack för svar! Uppskattas mycket.

Re: Sachs fläktkyld
Postat: 24 sep 2025, 16:10
av Mumkas
Alva skrev: ↑22 sep 2025, 20:21
Tack för svar! Uppskattas mycket.
My pleasure. Jag kan tillägga att KFS och LFS är beteckningar på fotväxlade Sachs för den svenska marknaden på 1 hk. Det finns bokstavskombinationer för andra marknader där effekten var högre, men i grunden är motorerna desamma bortsett från cylinder och förgasare.