Motor går varm och spikar

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Matte67

Motor går varm och spikar

Inlägg av Matte67 »

Nyrenoverad sachs med trimkit,60cc med kyrkport . Kan köra ca 2 km sedan går motorn varm och börjar låta illa, spikar på låga varv, knackar även på höga varv. Motorn är ej inkörd efter renovering. Kör på ca 1/3 gas med 4% bränsle inblandning . Förstår inte varför den går varm.

Kan tändningen stå fel?
Skåning

Re: Motor går varm och spikar

Inlägg av Skåning »

Felaktig tändpunkt kan absolut orsaka varmgång, kolla och ställ den till vad som rek. för det trimmet.
-Har du rätt hårdhet på tändstiftet?

Motorn kan även råka få för mager bränsleblandning vid delgas.

-Vad har gjorts med motorn i samband med renoveringen och vad föranledde det?
Har du möjlighet så testa och ta bort trimmet och återställ till org. och se om den funkar då, om inte så har du problemet (även) nere i motorn.
Andreas.
Matte67

Inlägg av Matte67 »

Jag bytade ut alla lager ,packboxar, satte på ny kolv med cylinder. Inga glapp någonstans ,bra shimsat .
Tändstift nytt b9es
Jag har beställt en renoveringssats till kyrkporten
Ny tändkabel installerad.
Är det bättre att köra på 98 oktan?
Kan tillägga att jag har brytarlöst system. Vet inte hur tändplattan står, skall man vrida den moturs eller medurs ???
Tillotson

Inlägg av Tillotson »

Vad har du för huvudmunstycke i förgasaren? Ställbart eller fast?
Matte67

Inlägg av Matte67 »

Jag har ställbart, men skall inte motorn fyrtakta när man öppnar upp det ställbara, motorn börjar i stället hacka för att sedan stanna.
Tillotson

Inlägg av Tillotson »

Hur mycket öppnar du upp munstycket, det krävs inte mycket för att få motorn att fyrtakta, kanske har du skruvat ut flera varv för mycket och stiftet blir blött och slutar fungera? Det kanske är tändplattan som sitter fel, det finns säkert nån som vet hur den ska monteras rätt?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Matte67 skrev: 17 nov 2025, 08:38 Kan tillägga att jag har brytarlöst system. Vet inte hur tändplattan står, skall man vrida den moturs eller medurs ???
Om du inte vet tändpunkten så är det mycket troligt att det är just det som är problemet.
Kolla upp och justera in korrekt tändpunkt.

När det gäller ställbart eller inte, så skriver du att du kör med 1/3-dels gaspådrag och då är det inte huvudmunstycket/ställbara som reglerar bränsle/luft-blandningen, utan det är trottelnål och nålmunstycke.
Visst, om man skruvar man in ställbara helt så stänger man av bränslet helt... men det gör du väl inte.
HSE

Inlägg av HSE »

Tänd punkten måste i varje fall kontrolleras. Finns säker mycket att läsa om man googlar på hur. Jag kör altid med en tändnings lampa (stroboskop) för att ha full koll över hela varv registret.
Skåning

Inlägg av Skåning »

SS440-80 skrev: 17 nov 2025, 12:35
Matte67 skrev: 17 nov 2025, 08:38 Kan tillägga att jag har brytarlöst system. Vet inte hur tändplattan står, skall man vrida den moturs eller medurs ???
Om du inte vet tändpunkten så är det mycket troligt att det är just det som är problemet.
Kolla upp och justera in korrekt tändpunkt.
Jag hade aldrig ens försökt att köra iväg med en moped med ändrat tändsystem utan att först försäkra mig om att tändpunkten var åtminstone hyfsat rätt sett till aktuellt trim. Det bästa är när den är så fel från början att motorn inte ens startar, då blir man tvingad till att kolla upp det.
När det gäller ställbart eller inte, så skriver du att du kör med 1/3-dels gaspådrag och då är det inte huvudmunstycket/ställbara som reglerar bränsle/luft-blandningen, utan det är trottelnål och nålmunstycke.
Precis det jag menade i mitt första inlägg med "Motorn kan även råka få för mager bränsleblandning vid delgas.", bra att du förtydligade det jag bara tänkte, men aldrig skrev! thumb_up
Andreas.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Du har redan fått bra svar, kolla tändvinkel och säkerställ att du kan feta upp såpass att du får motorn att bluddra ("fyrtakta").
Hur har du ställt trottelnålen?
Lyft den i topp för att säkerställa möjligheten till "generös bränsletillförsel" inom det område där din motor spikar.

Är det en original BING Vergaser eller nå't Kina skräp?
Det senare kan vålla huvudvärk och värre!

Tändstiftet B9ES känns överdrivet kallt för ett såpass milt trim, 7 tycker jag skulle vara mer rätt.
Men, saknar erfarenhet av ditt trim.

Tycker att 98 oktan verkar onödigt, det borde väl gå att få till med vanlig handelsbensin 95 oktan?

Rådet är att ta det försiktigt, red ut tändvinkeln först sedan bränsle!
Matte67

Inlägg av Matte67 »

Tack för alla svar.. :lol:
Skriv svar