Mustang Mamba-relaterade frågor

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
papphammar78

Mustang Mamba-relaterade frågor

Inlägg av papphammar78 »

Hejsan!
Jag köpte en mamba i påsar, det har visat sig att de flesta delarna var i sjukt dåligt skicka och en del saknas.

1)
Första problemet är hjulen. Eller främst naven.
Bromssköldarna är i dåligt skick och går nog inte att rädda.
Nya nav går ej att få tag på vad jag kan se. Finns det någon annan variant man kan ha?
Kanske 16-17” om det finns mer att välja på då?
Gärna hjul som funkar utan allt för mycket knöl.

2)
Motorn jag har har ingen ingång för att koppla in hastighetsmätarvajern. Förmodligen är motorn till något annat istället. Kan man fixa det på något sätt? Kanske montera på framaxeln, men hur?

3)
Ska nog byta ut stela gaffeln mot en sån EBR-gaffel. Det finns två listade till detta. En extra lång och en standard. Vilken brukar användas till detta?

4)
Bromspedalen som följde med glappar väldigt mkt på den axeln den sitter på. Finns det en annan modell eller ska det sitta något ”glidstycke” emellan. Har funderingar på en bit vp-rör eller liknande.

Tack i förhand för all hjälp📣
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Re: Mustang Mamba-relaterade frågor

Inlägg av Lolalola »

1)
Vad som helst med rätt tum borde vara rätt lätt att få dit. Jag tror jag hade hjul från en Monarscoot på min.

2)
Hastighetsmätardrivningen sitter fastklämd mellan gaffelbenet och nån mutter på hjulaxeln. Det är ett par hakar in i fälgen som får innanmätet i drivningen att snurra. Borde inte vara särskilt svårt att få till. Mängder med moppar har det så.

3)
Standard låter bäst. Om måtten stämmer någorlunda alltså. Annars ser det nog konstigt ut.

4)
VP-rör låter som en lysande idé.
papphammar78

Inlägg av papphammar78 »

Hejsan och stort tack för ditt svar.

Jag har nu kommit en bit på vägen med min renovering.
Jag har ännu inte köpt någon framgaffel, det får bli en senare fråga.
Jag har dock en fundering, motorn är ju bultad i ramen, finns det inga gummibussningar till den?
Jag renoverade en sachs innan och då var de liksom inklämda i blocken. Är det liknande på kantmotorn? För jag hittar inga när jag kollar efter det. Bara upphängningar med bussningar till diverse zundapp-mopeder.
Allt gott!
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Ja den är bultad rakt i utan gummigrejor. På Zündapp sitter det lite gummibussningar i motorfästena, men på Mustang hamnar motorn stumt i ramen.
papphammar78

Inlägg av papphammar78 »

Hejsan och tack för svar!
Monterade nu i motorn i ramen men den ser sned ut mot drevsidan… kan den blivit sned av för mkt effekt?
https://postimg.cc/gallery/fbgWdfh
Tips på sätt att åtgärda? Går det ens utan att förstöra mackan?
Skriv svar