Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...

Inlägg av Peter Holbrant »

Gott nytt år på er...

Hoppas alla överlevt julen och haft ett trevligt nyår och en god fortsättning.
Kom ihåg så länge man lever kan man alltid göra nya dumheter och tydligen blir man aldrig för gammal för nya heller...

Så lika bra påbörja en ny projekttråd på en av mina nya dumheter.
Tog mig i mellandagarna ett par öl barnfri lite slösurfande då fick jag på marketplace plötsligt syn på min nästa dumhet..

Fick syn på en Falcon-61. Nu inte ägt någon jänkare sedan långt före kulmagen och ärligt inget jag egentligen trodde jag skulle göra.
Om jag skulle så var i alla fall inte planen något renoveringsobjekt. Men alltid gillat både Dart Valiant som Falcon.
Å här fanns de en sådan och den hade till och med dragkrok.
f1.jpg
f2.jpg
f3.jpg
Tja bilder kan lura och min hjärna vet att detta är ett objekt som kommer kräva en hel del...
Problemet är ändå att samma hjärna hoppar att titta på arbetet och går direkt in i fasen att se saken som färdig
och en övertro att hjärnbäraren fixar vad som helst lätt som en plätt..

Jaja de är ett objekt!! Kommer krävas en hel del. De mesta behöver pysslas om som inredning är sliten..
f6.jpg
f5.jpg
De klart min hjärna berättar för mig i stället att visst soffor och innertak är slitet men nytt innertak är inte så dyrt på Ebay.
Säten fixas lätt med ett överdrag den har ju både matta och dörrsidor ser ok ut. Lite ny färg på ratten sen ser den tillräckligt acceptabel ut minsann..
f4.jpg
Motorn går däremot fint som snus och motorrum ser jäkligt bra ut och stod de inte i annonsen nått om nytt brytarlöst
tändsystem också?? Dessa raka 6or är ju lika odödliga och lätt skruvade som en B18/b20 ändå så under huven där behövs inte mycket mer än lite
färg och puts. Å ja kan inte säga emot hjärnan på den punkten i alla fall..

Men rost finns att ta hand om och de lär bli mer än de som jag sett på bilderna..
Den värsta blir troligen fixa en dörrstolpe där undre gångjärn inte bärs upp utan dörren hänger.
sen tillkommer en del i trösklar skärmar och säkert dolt av spackel som färg..

Fast där klart säger hjärnan dumheter som rost är bara lite svets och plåt från fint..
Jaja de vart en resa och kika live och hjärtat övertalade hjärnan plättlätt. För ärligt talat ska de bli en jänkare
igen så är en Falcon precis lagom..

Ett gäng tusenlappar senare på väg hemåt bilen blir levererad senare gissar när snön lugnat sig för ingen panik
lär inte påbörjas ännu utan säkert blir de några veckors intensivarbete när värmen möjliggör de...
Å ärligt inte missnöjd blir säkert ett kul projekt mellan svordomar och svetsblänk...

Fortsättning följer...(vädret)
på väg hemåt
Bilagor
f6.jpg
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Re: Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...

Inlägg av SS440-80 »

GOTT NYTT ÅR PETER OCH GRATTIS TILL ÄNNU ETT UNDERHÅLLANDE PROJEKT (för oss som bevakar allt du gör)
Kämpa på och underhåll oss med renoveringsbilder 💪
Användarens profilbild
ESGEE

Re: Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...

Inlägg av ESGEE »

Fint med en Falcon 1961 :D Går den? Gott nytt år
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor

ESGEE skrev: 03 jan 2026, 23:47 Fint med en Falcon 1961 :D Går den?
Ja går gör den men inte vart besiktad sedan 2017..
Motormässigt verkar den 100hk raksexan vara i utmärkt skick..
Även kromet är förbannat fint de som finns.. Saknas väl ford på motorhuven
och någon form av bitar på bakskärmar där sitter ett gäng täckbrickor i stället
för vad som ska sitta där egentligen??
Bromsar verkar finnas och fungera bra på alla fyra hjulen också...
Elen verkar fungera riktigt bra.

Å dit var de väl bara plus... Men sen kommer minussidan också...

Växlar jäkligt diffusa lägen misstänker någon form av glapp i växellänkage eller mek sliten dåligt justerad eller trasigt..
Sen fungerar handbromsens krycka inte som den ska verkar inte låsa ordentligt de lär behöva lite kärlek men vilken form okänd.
Sitter inget värmepaket i bilen men ligger ett vid sidan om som ska vara lagat....
Hur de är med de får vi se med en provtryckning innan återmontering.
Bakaxeln ska tydligen vara dålig men körbar (å andra sidan de följer med en annan)
Sen har vi ju rost av besiktningskaraktär vad jag sett är de värsta vänster främre dörrstolpe och lite i trösklar.
samt finns i bakre baljor eller i alla fall spår av spackel.

Sen tillkommer ju skönhets rost och de finns i skärmar och lite varstans gissar jag börjar nån stans och får gå varvet runt..
för finns att göra på de flesta plåtdelar och få inte rotat ordentligt..

Motormässigt vad jag sett och hört där är jag ändå positiv..
de klart lite jobb finns där också och inte bara puts och färg..
avgasläckage från grenrör osäkert om de är packning eller grenrörsbyte misstänker väl grenrörsbyte
kommer i alla fall redan nu börja hålla utkik efter ett..

Sen har vi ju invändigt innertak och sätesklädsel men kommer långt med nytt innertak och en överdragsklädsel och rengöring..

Så visst är de ett objekt tro inget annat...
dörrstolpen ja de kommer behövas jobbas på
dörrstolpen ja de kommer behövas jobbas på
f10.jpg
den hängande dörren skadat skärmen som i sig ändå behöver rostlagas som lackas.
f9.jpg
även den andra skärmen kommer behöva lite jobb och lack.
f7.jpg
spår av spackel och säkert tveksamma lagningar även i baljor
hur mycket ja inte en aning men lär behöva sin del av jobb för bli ok.
f12.jpg
Bakskärm med misstänkta rostskador och tveksamma lagningar
men även bakdörr har någon blemma att ta hand om och spackel baktill även här.
f8.jpg
andra sidans skärmkant inte heller den utan spackel

De finns med andra ord att göra! Sen exakt hur allt ska fixas? Ja menar mycket skiter besiktningen i.
Sen inte ens fått hem bilen ännu, så har väl ingen egentlig plan upplagd.
Men den lär bli mer bruksvagn än utställningsbil så siktar på pålitlig som trevlig...
Dvs en bruksbil som inte skämmer för mycket.
Eller vi får se hur de tar sig efter lite fix puts dellackeringar som överdrag..

I slutänden får man de jobb man betalar för och fick vagnen billigt enligt mig.
Men visst kommer den kräva sin dos arbete köpa billigt betyder ju även köpa jobb men jobbet är en del av nöjet.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Rost är aldrig kul att roa sig med :D Den har väl inte haft ett bra liv innan. Och öl är gott :D
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
HSE

Inlägg av HSE »

3 växlad låda vill jag minnas att det var på de där?
Peter Holbrant
Forumsponsor

ESGEE skrev: 04 jan 2026, 03:01 Den har väl inte haft ett bra liv innan.
tja allt är ändå relativt men gissar den haft bättre liv än de flesta jämförbara första generationers Falcon..
För ändå svensksåld och en av typ 60st förstagenerations (1960-65) Falcon som fortfarande finns kvar i register...
Senast redigerad av Peter Holbrant den 04 jan 2026, 11:24, redigerad totalt 1 gång.
Peter Holbrant
Forumsponsor

HSE skrev: 04 jan 2026, 08:59 3 växlad låda vill jag minnas att det var på de där?
Stämmer 3vxl manuell var standard och troligen att föredra då alternativet
var en tvåväxlad automat. Motormässigt har första generationens en rak sexa 144/170 cid original.
Tror inte de finns många svensksålda med 144or min har i alla fall 170. Dvs rak sexa på 2,8liter och typ 100hk.
Uppenbart riktigt lagom till bilen då den vart bra bränsleekonomisk för vara en
Usa bil. Med 30 miles per gallon, vilket omräknat blir runt 0,78liter milen riktigt bra för sin tid
ja till och med ok än idag tycker jag...
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

Bra köpt!

Min garagegranne hade en trivsam Falcon som numera är såld, men som alltid var trevlig att kika på när man mekade. Själv var jag på vippen att köpa en svensksåld 1965 Fairlane med 289 och four on the floor, men underskattade grovt min äkta hälfts ilska över den idén. Det var inte så många år sen och fortfarande ett bitterljuvt minne, men håller mig bara till mopeder numera. Ironin är att Forden hade kostat en tredjedel av vår vardagsbil. :roll:
IMG_2195.jpg
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Lär ju knappast få bilen den närmsta tiden och blir
troligen inte innan april jobb påbörjas ändå..
men planera förbereda de som kan förberedas...

Så beställa ett par liter
Corintihan White 4074 för de kommer lackeras en hel del.

Sen får Temu som bistå med överdrag till säten.
Då dörrsidor ändå är omklädda i galon bör denna fungera utmärkt.
f19.jpg
f19.jpg (21.28 KiB) Visad 770 gånger
De klart sommarsol stora rutor och svart
galonklädsel de väcker en del barnminnen..

Men 200kr styck och de snyggar upp tillräckligt för
Falcon ändå en billig bil, så lönar sig knappast göra bättre än lagom...
Så lite rengöring denna överdragsklädsel ett nytt innertak lackera om
ratt och reglage gör sig precis lagom gott invändigt i denna bilen...

I bagaget efter kikat på lite originalbilder så påminner de starkt om en
gammal vaxduk
f20.jpg
så funderar jag på limma en vaxduk på en gummimatta för nypriset
på en nytillverkad matta lockar inte alls..

jaja hur de blir ger sig med tiden men aldrig fel klura på lösningar redan nu
och förbereda de som förberedas kan för lär få bli ett snabbt bygge om man
ska hinna köra lite med den också.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Blir säkert bra, är väl ett budgetbygge med 4 dörrar och 6a, men blir en bra åk bil utan överdrivna pengar. Kul bygge ändå :D
Peter Holbrant
Forumsponsor

ESGEE skrev: 06 jan 2026, 00:42 Blir säkert bra, är väl ett budgetbygge med 4 dörrar och 6a, men blir en bra åk bil utan överdrivna pengar. Kul bygge ändå :D
Ja alla byggen är ju budgetbyggen ibland med mera pengar andra gånger med mindre...
Men den har dragkrok vilket ökar användbarheten sen drar inte dessa 6or överdrivet när de
kombinerats med manuell låda är utväxlingen human de mycket möjligen blir ren bruksbil sommarhalvåret..
145an högvarvig med sin automat och Snövit lite för mycket kulbil(läses högljud) för vara trevlig långresor
när marchfart 90-100 är önskvärd så får se var denna landar men troligen lär de bli de självklara valet
när resan är längre än grannbyar och kombi inte är ett måste...
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Blir en bra sommarbil och dragkrok är ju super, bara hänga på Husvagn eller kärra :D
Peter Holbrant
Forumsponsor

Lyckades hitta i alla fall 5st "spjut" eller C1DB-64290 A-76-A....
CHEVRON HASH MOLDING
f21.jpg
Dessa ska egentligen sitta 3av på varje sida men på 2-dörrras Futuran
f23.jpeg
Min är ju en De Luxe och med fyra dörrar..
Men å andra sidan ser ju rätt tjusiga ut och hålen finns redan och de har suttit sådana på i bilens historia.
Så även om de inte är original på modellen så känns de lite rätt ändå.
I övrigt har den ju "tappat" sina kromade sidolister samt ford på motorhuven. Så gör inget om jag får på lite krom i form
av spjut...

Dock är jag ett spjut kort och dessa verkar vara jäkligt svåra att hitta så möjligt jag testar att sandgjuta ett
eget med hjälp av ett original i aluminium kan alltid försöka i alla fall misslyckas de för mycket kan jag testa
få utskrivet ett med tre d printer och sätta aluminiumtape över och polera upp de lite...

I övrigt vet inte om jag redan sagt de men fått tag i nytt vitt innertak.
Nos baklampsglas med packningar, nos innerbelysning.
Diverse falconemblem ett par lister och bokstäver (osäkert om hela ford finns till huven men men)

De är ju lite så skadar inte leta fram vad man kan i förväg...
Om möjligt även få fatt i ett grenrör misstänker de är sprucket men kanske bara en bränd packning..
Däremot fastna på att inte få besiktat på grund av sprucket grenrör vore tråkigt,
så ett sådant fortsätter jag hålla span efter...
Skriv svar