Ja, jag är ganska novis gällande tvåtakt och att förstå porttider osv, så i dagsläget vill jag att det bara ska funka direkt ur kartong.
Jag är dock ingen direkt nybörjare när det gäller själva skruvandet.
Det är teorin man behöver kunna för att se vad som passar ihop med vad som jag helt saknar.
Är t.ex. en setup med Bad Ass-cylinder, 19mm Dellorto phbg, och en RP-pipa eller Sachs Jamarcol 32mm väldigt mycket svårare att ställa in så den går bra och känsligare för misstag än en snäll 60cc-setup?
Det finns ju några färdiga grundkoncept man kan utgå ifrån, förutom ovanstående, t.ex. Tivedens 60cc S3V, Falkman-topp, Dellorto 19mm och 32mm Sachs Jamarcol, som faktiskt är ”bolt on”.
Det jag främst behöver hjälp och råd med är vilka företag som är seriösa, och vilka av deras olika alternativ av produkter som är mest lämpliga och, till sist, vilka andra delar som passar ihop med den cylinder jag väljer.
Jag har fått för mig att Puchverkstan är bland dom mer seriösa aktörerna på marknaden, och när dom skriver att detta är den bästa 60cc-cylinder dom har så väcks mitt intresse. (Att man inte får några sju hästkrafter direkt ur kartong är jag väl medveten om).
https://www.puchverkstan.se/produkt/cyl ... -kolvbult/
Jag har en Bing kyrkport-kopia på 17mm med ställbart munstycke från Puchverkstan som nog skulle passa utmärkt på den.
En högkomptopp, 28mm krök och 28mm Jamarcol open flow kanske skulle kunna vara kronan på verket?
Eller blir den förgasaren för stor för 60cc?
När jag läser i olika grupper på Facebook och på olika forum om vad folk använder för förgasare så har jag sett något som är väldigt vanligt, och det är att många använder förgasare på kanske 19, 20, 21, och ibland ända upp till 24mm till relativt ”snälla” motorer.
Är det någon trend, eller krävs det faktiskt så stora förgasare?’
Själv har jag alltid försökt ha så liten förgasare som möjligt för venturieffektens skull.
Krävs det att man tar bort väldigt mycket material från vevhuset om man vill montera en Bad Ass-cylinder?
Finns det risk att man stör några kanaler eller portar i motorhalvorna när man bearbetar blocket?
Jag har sett att det finns både 43mm och 45mm Bad Ass-cylindrar, eller är det tryckfel på säljarnas hemsidor?
Behöver man ta ur mer för en 45mm än för en 43mm?
Som sagt… Lite motorjobb och att fysiskt avverka material utefter en utritad linje i blocket skrämmer mig inte om det inte finns risk att störa några flöden. Jag är däremot inte alls mogen kunskapsmässigt att börja porta cylindrar då jag inte har tillräcklig kunskap om hur det fungerar och vilka variabler som spelar in.