Trimma Puch Dakota. -Men hur?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Blomqvist

Trimma Puch Dakota. -Men hur?

Inlägg av Blomqvist »

Jag har en Puch Dakota, och en lös fyrväxlad motor som är importerad från Norge.
Jag är nybörjare på veteranmopeder, så jag har ingen koll på vad som är bra eller inte.
Målet är att få mopedens toppfart att närma sig 70 km/h, men med bibehållen körbarhet och bra drag i låg- och mellanregistret kvar.
Jag har kollat lite på Puchverkstans cylindrar, och på Badass, Tiveden, etc. men tycker det är en djungel.
Vad ska man köpa? Och vilket avgassystem och förgasare ska man satsa på?

Tacksam för all hjälp jag kan få. :)
Skåning

Re: Trimma Puch Dakota. -Men hur?

Inlägg av Skåning »

Att nå den hastigheten, speciellt inte i kombination med bibehållna lågvarvsegenskaper är inte helt lätt på en fläktkyld Puch, särskilt inte om du är oerfaren inom ämnet.

Mitt råd är att du antingen köper in tjänsten (tråkigt svar..) av någon erfaren mopedtrimmare eller väljer en lite lägre trimgrad i början och bygger vidare vartefter du känner dig hemma med det. Då de "värsta" trimprylarna inte direkt är så förlåtande och kräver ganska mycket för att fungera, hålla och leverera.

Puchmotorer finns både med 10 och 12 mm kolvbult, så börja med att demontera cylindern så du vet vad du har och vilka delar du ska beställa.

Välj en handlare som du får förtroende för, någon som verkligen kan rekommendera dig vilka delar du behöver och VARFÖR och inte bara vill sälja.
Detta kittet https://www.mopedrenovering.se/ru/trimk ... -forg.html (om du har 12 mm kolvbult) kan nog vara en bra start. Den förgasaren har dessutom ett ställbart munstycke som kan underlätta ett få till en vettig bränsleblandning utan allt för mycket förgasarmeckande i början.

Köp till en rekommenderad ljuddämpare och avgaskrök. Glöm inte att fråga efter lämplig storlek på främre kedjedrev och tändinställning.
Andreas.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor