Trimma Puch Dakota. -Men hur?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Blomqvist

Trimma Puch Dakota. -Men hur?

Inlägg av Blomqvist »

Jag har en Puch Dakota, och en lös fyrväxlad motor som är importerad från Norge.
Jag är nybörjare på veteranmopeder, så jag har ingen koll på vad som är bra eller inte.
Målet är att få mopedens toppfart att närma sig 70 km/h, men med bibehållen körbarhet och bra drag i låg- och mellanregistret kvar.
Jag har kollat lite på Puchverkstans cylindrar, och på Badass, Tiveden, etc. men tycker det är en djungel.
Vad ska man köpa? Och vilket avgassystem och förgasare ska man satsa på?

Tacksam för all hjälp jag kan få. :)
Skåning

Re: Trimma Puch Dakota. -Men hur?

Inlägg av Skåning »

Att nå den hastigheten, speciellt inte i kombination med bibehållna lågvarvsegenskaper är inte helt lätt på en fläktkyld Puch, särskilt inte om du är oerfaren inom ämnet.

Mitt råd är att du antingen köper in tjänsten (tråkigt svar..) av någon erfaren mopedtrimmare eller väljer en lite lägre trimgrad i början och bygger vidare vartefter du känner dig hemma med det. Då de "värsta" trimprylarna inte direkt är så förlåtande och kräver ganska mycket för att fungera, hålla och leverera.

Puchmotorer finns både med 10 och 12 mm kolvbult, så börja med att demontera cylindern så du vet vad du har och vilka delar du ska beställa.

Välj en handlare som du får förtroende för, någon som verkligen kan rekommendera dig vilka delar du behöver och VARFÖR och inte bara vill sälja.
Detta kittet https://www.mopedrenovering.se/ru/trimk ... -forg.html (om du har 12 mm kolvbult) kan nog vara en bra start. Den förgasaren har dessutom ett ställbart munstycke som kan underlätta ett få till en vettig bränsleblandning utan allt för mycket förgasarmeckande i början.

Köp till en rekommenderad ljuddämpare och avgaskrök. Glöm inte att fråga efter lämplig storlek på främre kedjedrev och tändinställning.
Andreas.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Jag är själv helt novis på Puch, men har ibland halkat in på Puchverkstans tekniksidor som ger väldigt mycket trevlig info.
https://www.puchverkstan.com/index.html

De har även en hemsida med webshop som är bra. Jag skulle försöka att kontakta dem om att få ett bra trimpaket som passar dina önskemål.
https://www.puchverkstan.se/

Observera att de olika länkarna har olika adress. Tekniksidorna har .com och hemsidan har .se
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Det är svårt att komma över 70 med en Puch utan att behöva ta till rejäla åtgärder. Fräsa upp ner i vevhuset för att få dit mer än 60cc är ju ett rätt omfattande jobb (om du inte har en sån där spansk motor med jättestora kanaler) och själv hade jag nöjt mig med just en 60cc. Skicka efter en sån som Skåning länkar till och åk 60-65 om det är en bra dag med inte för mycket motvind.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

De spanska maskinerna är inte direkt gratis heller :D
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Blomqvist

Inlägg av Blomqvist »

Ja, jag är ganska novis gällande tvåtakt och att förstå porttider osv, så i dagsläget vill jag att det bara ska funka direkt ur kartong.
Jag är dock ingen direkt nybörjare när det gäller själva skruvandet.
Det är teorin man behöver kunna för att se vad som passar ihop med vad som jag helt saknar.

Är t.ex. en setup med Bad Ass-cylinder, 19mm Dellorto phbg, och en RP-pipa eller Sachs Jamarcol 32mm väldigt mycket svårare att ställa in så den går bra och känsligare för misstag än en snäll 60cc-setup?

Det finns ju några färdiga grundkoncept man kan utgå ifrån, förutom ovanstående, t.ex. Tivedens 60cc S3V, Falkman-topp, Dellorto 19mm och 32mm Sachs Jamarcol, som faktiskt är ”bolt on”.

Det jag främst behöver hjälp och råd med är vilka företag som är seriösa, och vilka av deras olika alternativ av produkter som är mest lämpliga och, till sist, vilka andra delar som passar ihop med den cylinder jag väljer.

Jag har fått för mig att Puchverkstan är bland dom mer seriösa aktörerna på marknaden, och när dom skriver att detta är den bästa 60cc-cylinder dom har så väcks mitt intresse. (Att man inte får några sju hästkrafter direkt ur kartong är jag väl medveten om).

https://www.puchverkstan.se/produkt/cyl ... -kolvbult/

Jag har en Bing kyrkport-kopia på 17mm med ställbart munstycke från Puchverkstan som nog skulle passa utmärkt på den.
En högkomptopp, 28mm krök och 28mm Jamarcol open flow kanske skulle kunna vara kronan på verket?
Eller blir den förgasaren för stor för 60cc?

När jag läser i olika grupper på Facebook och på olika forum om vad folk använder för förgasare så har jag sett något som är väldigt vanligt, och det är att många använder förgasare på kanske 19, 20, 21, och ibland ända upp till 24mm till relativt ”snälla” motorer.
Är det någon trend, eller krävs det faktiskt så stora förgasare?’
Själv har jag alltid försökt ha så liten förgasare som möjligt för venturieffektens skull.

Krävs det att man tar bort väldigt mycket material från vevhuset om man vill montera en Bad Ass-cylinder?
Finns det risk att man stör några kanaler eller portar i motorhalvorna när man bearbetar blocket?
Jag har sett att det finns både 43mm och 45mm Bad Ass-cylindrar, eller är det tryckfel på säljarnas hemsidor?
Behöver man ta ur mer för en 45mm än för en 43mm?

Som sagt… Lite motorjobb och att fysiskt avverka material utefter en utritad linje i blocket skrämmer mig inte om det inte finns risk att störa några flöden. Jag är däremot inte alls mogen kunskapsmässigt att börja porta cylindrar då jag inte har tillräcklig kunskap om hur det fungerar och vilka variabler som spelar in.
Blomqvist

Inlägg av Blomqvist »

Lolalola skrev: 19 apr 2026, 10:20 Det är svårt att komma över 70 med en Puch utan att behöva ta till rejäla åtgärder. Fräsa upp ner i vevhuset för att få dit mer än 60cc är ju ett rätt omfattande jobb (om du inte har en sån där spansk motor med jättestora kanaler) och själv hade jag nöjt mig med just en 60cc. Skicka efter en sån som Skåning länkar till och åk 60-65 om det är en bra dag med inte för mycket motvind.
Är det dom som brukar kallas för M-motor?
Blomqvist

Inlägg av Blomqvist »

SS440-80 skrev: 19 apr 2026, 09:23
Jag är själv helt novis på Puch, men har ibland halkat in på Puchverkstans tekniksidor som ger väldigt mycket trevlig info.
https://www.puchverkstan.com/index.html

De har även en hemsida med webshop som är bra. Jag skulle försöka att kontakta dem om att få ett bra trimpaket som passar dina önskemål.
https://www.puchverkstan.se/

Observera att de olika länkarna har olika adress. Tekniksidorna har .com och hemsidan har .se
Tusen tack för den guldgruvan! :D
Dom tekniksidorna var mycket intressanta.
Blomqvist

Inlägg av Blomqvist »

Skåning skrev: 19 apr 2026, 08:31 Att nå den hastigheten, speciellt inte i kombination med bibehållna lågvarvsegenskaper är inte helt lätt på en fläktkyld Puch, särskilt inte om du är oerfaren inom ämnet.

Mitt råd är att du antingen köper in tjänsten (tråkigt svar..) av någon erfaren mopedtrimmare eller väljer en lite lägre trimgrad i början och bygger vidare vartefter du känner dig hemma med det. Då de "värsta" trimprylarna inte direkt är så förlåtande och kräver ganska mycket för att fungera, hålla och leverera.

Puchmotorer finns både med 10 och 12 mm kolvbult, så börja med att demontera cylindern så du vet vad du har och vilka delar du ska beställa.

Välj en handlare som du får förtroende för, någon som verkligen kan rekommendera dig vilka delar du behöver och VARFÖR och inte bara vill sälja.
Detta kittet https://www.mopedrenovering.se/ru/trimk ... -forg.html (om du har 12 mm kolvbult) kan nog vara en bra start. Den förgasaren har dessutom ett ställbart munstycke som kan underlätta ett få till en vettig bränsleblandning utan allt för mycket förgasarmeckande i början.

Köp till en rekommenderad ljuddämpare och avgaskrök. Glöm inte att fråga efter lämplig storlek på främre kedjedrev och tändinställning.
Tack för kloka ord.
Vad jag förstår så är 70-75cc på fläktkyld Puch bland det värre man kan ha till den motorn?
Om det medför osäkerhet beträffande hållbarhet, etc. så avstår jag nog från det…
Ändå är det lockande på något vis. 8)
HSE

Inlägg av HSE »

Tänk också på att om du inte har MC kort riskerar du ju bilkörkortet om du åker fast. Risken för att åka fast ökar ju ju fortare man kör med en 30 moppe...
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Blomqvist skrev: 19 apr 2026, 11:37
Nä M-motorn är en fläktkyld som ser lite annorlunda ut. Lite som en gitarr på vänstersidan och liksom lite biffigare hela den. De spanska om de är märkta med "CM 49" ser ut som de vanliga förutom en pytteliten grej strax under cylindern (där det står CM49) men har större hål när man tittar ner i vevhuset. De är så gott som alltid fyrväxlade och har oftast en extra lamellskiva i kopplingen. :thumb:

515722003_24563776929872644_9089400577038065788_n.jpg
Blomqvist

Inlägg av Blomqvist »

HSE skrev: 19 apr 2026, 13:04 Tänk också på att om du inte har MC kort riskerar du ju bilkörkortet om du åker fast. Risken för att åka fast ökar ju ju fortare man kör med en 30 moppe...
Jodå, alla bokstäver utom buss finns i körkortet, så det är ingen fara. :)
Blomqvist

Inlägg av Blomqvist »

Lolalola skrev: 19 apr 2026, 15:13
Blomqvist skrev: 19 apr 2026, 11:37

Nä M-motorn är en fläktkyld som ser lite annorlunda ut. Lite som en gitarr på vänstersidan och liksom lite biffigare hela den. De spanska om de är märkta med "CM 49" ser ut som de vanliga förutom en pytteliten grej strax under cylindern (där det står CM49) men har större hål när man tittar ner i vevhuset. De är så gott som alltid fyrväxlade och har oftast en extra lamellskiva i kopplingen. :thumb:

515722003_24563776929872644_9089400577038065788_n.jpg
Aha… Se där ja. Då fick jag lära mig något nytt idag. :D

Vad tror du om mina funderingar jag skrev tidigare idag?
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

17mm räcker långt, dock skulle det nog se knepigt ut med en kyrkportare. De sitter bara på Sachs och ser rätt märkliga ut och jag gissar att det istället är en "ubåt" du har. :)
Själv kör jag med blygsamma 19 på min portade 70cc-Zündapp och den går fort.

Men Mopedrenovering är en av de mest seriösa firmorna som finns. Det finns andra med, men med risk för att bli anmäld kan jag med rätt bra på fötterna säga att man i allmänhet helst inte beställer från Ettans Mopeder.

Hur mycket man behöver ta ur för att få dit en Badass eller 72cc vet jag inte riktigt, men det är ett par millimeter "runt om" och sen är det ganska djupt man skall ner. Ut i kanalerna blir det jättemycket material som skall bort.

På min sista fläktkylda Puch hade jag 60cc med 15-förgasare, fyrväxlat och nog rätt stort framdrev. Den gjorde 63,2 :thumb:
Blomqvist

Inlägg av Blomqvist »

Lolalola skrev: 19 apr 2026, 16:26 17mm räcker långt, dock skulle det nog se knepigt ut med en kyrkportare. De sitter bara på Sachs och ser rätt märkliga ut och jag gissar att det istället är en "ubåt" du har. :)
Själv kör jag med blygsamma 19 på min portade 70cc-Zündapp och den går fort.

Men Mopedrenovering är en av de mest seriösa firmorna som finns. Det finns andra med, men med risk för att bli anmäld kan jag med rätt bra på fötterna säga att man i allmänhet helst inte beställer från Ettans Mopeder.

Hur mycket man behöver ta ur för att få dit en Badass eller 72cc vet jag inte riktigt, men det är ett par millimeter "runt om" och sen är det ganska djupt man skall ner. Ut i kanalerna blir det jättemycket material som skall bort.

På min sista fläktkylda Puch hade jag 60cc med 15-förgasare, fyrväxlat och nog rätt stort framdrev. Den gjorde 63,2 :thumb:

Självklart menar jag ubåt. Är virrig i skallen idag. :oops:

Men vad tror du om en 60cc Tiveden-cylinder med Falkman topp, Dellorto 19mm förgasare, och Sachs Jamarcol 32mm ljuddämpare?

https://www.mopedrenovering.se/ru/cylin ... tived.html

Eller en ”sjuhästars” cylinder från Puchverkstan, högkomptopp, min 17mm ubåt, och 28mm krök med ett Jamarcol openflow?

https://www.puchverkstan.se/produkt/cyl ... -kolvbult/
Skriv svar