ÄNNU EN Crescent 70-talare!
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Oj, det blev att jag tog tag i två gamla surdegar idag! Förutom Torpedonavet där jag lyckades knäcka mutterämnet gav jag mig även på det oväxlade Shimanonavet igen. Efter att ha studerat internetinstruktioner fick jag ihop det - nästan. När jag skulle kontradra muttrarna på drevsidan kändes det som om något saknades. Den inre av muttrarna ligger direkt mot drevet, och vrids därmed loss när det rör sig. På andra nav sitter det en yttre kulring här, och det känns som det skulle finns plats för en (diameter 28 mm, se bild). Då skulle man kunna dra muttrarna mot damskyddet (ligger löst tv i bild) och drevet kunna röra sig fritt. När jag kom över cykeln glappade navet typ en centimeter, kan det bero på att någon hade gett sig på att montera utan kulring, fått det att funka men sedan gängat upp sig under färd och cykeln blivit ditchad?
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Denna jag ska ha, då?
http://www.cykelkraft.se/kulring-shiman ... e-0-vaxlad
http://www.cykelkraft.se/kulring-shiman ... e-0-vaxlad
Det ser ut att vara rätt kulring
Haha ja hur folk tänker kan vara svårt att förstå ibland, när du rullar utan att
trampa så "jobbar" dom stora kulringarna, så fort du börjar trampa så
stannar den högra stora kulringen och den lilla i drivaren tar över funktionen
som lager på 0-växlade nav, på nav med flera växlar så roterar drivaren och
navet med olika varvtal, skillnaden i varvtal varierar beroende på vilken
växel du använder, med andra ord så i ett flerväxlat nav så "jobbar" alla
kulringar samtidigt, men det har du väl redan räknat ut
Haha ja hur folk tänker kan vara svårt att förstå ibland, när du rullar utan att
trampa så "jobbar" dom stora kulringarna, så fort du börjar trampa så
stannar den högra stora kulringen och den lilla i drivaren tar över funktionen
som lager på 0-växlade nav, på nav med flera växlar så roterar drivaren och
navet med olika varvtal, skillnaden i varvtal varierar beroende på vilken
växel du använder, med andra ord så i ett flerväxlat nav så "jobbar" alla
kulringar samtidigt, men det har du väl redan räknat ut
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Idag var jag inne i cykelbutiken i sta'n och fick tag på kulring, men det lilla mutterämnet till Triplexnavet, nej, det hade han inte för det går aldrig sönder! Känns som den svagaste delen på den i övrigt solida konstruktionen, tunt med gods vid det gängade hålet och folk som drar och fläker i växelspaken när det kärvar borde vara upplagt för problem. Detta är som sagt nummer två som drabbar mig, och den första var ju inte jag som pajade utan just kärvande nav, ryck och slit, KRACK, men skitcykel! och plums ner i ån med den!
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
OK, tyvärr den vet jag att vi inte har, men ett tips är att ring Simtus
och prata med han om ditt problem, tror att han kan tillverka en ny
http://www.raketsport.com/simtus_produktblad.htm
och prata med han om ditt problem, tror att han kan tillverka en ny
http://www.raketsport.com/simtus_produktblad.htm
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås