Sida 1 av 3

Digital hastighetsmätare

Postat: 13 mar 2010, 14:53
av Oldtimer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår köpte jag en digital hastighetsmätare till min Compact. Framdäcket är 2 ½ - 15, 120 x 2½. Vilket väl måste innebära att diametern som skall ställas in på hastighetsmätaren blir 1200 mm?
Jag gjorde detta, och enligt den digitala hastighetsmätaren så var toppfarten modiga 24,8 km/h. Visserligen är den inget fartvidunder, men den "riktiga" hastighetsmätaren visade någonstans strax över 40 km/h.
Någon som haft liknande problem?

Hälsningar/
Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2010, 15:22
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet inte hur du har räknat men jag har en tabell med omkrets på hjul
Där står det att omkretsen på 2 ½ - 15 är 1600 mm

om det är diametern du ska knappa in så får man dela omkretsen med Pi (3.14)
då blir väl "din" diameter 509mm

Det är väl inte så svårt att mäta på ditt hjul att det stämmer
Diametern går väl att mäta ungefär med en tumstock

Annars kan du ta ett snöre och lägga runt däcket och sen mäta snöret
då får du omkretsen och den delar du med 3.14

Men är du säker på att det inte är omkretsen som ska knappas in <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2010, 15:34
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vill du ha en så exakt hastighetsmätare som du kan få ska du ställa moppen på ett måttband eller tumstock och göra en markering på hjulet, sen rullar du fram ett varv och kollar hu långt det rullat. Den summan matar du in i din hastighetsmätare. Diametern har inget med saken att göra. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2010, 15:55
av Oldtimer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ni har ju helt rätt, det är omkretsen som skall knappas in, inget annat. Men vad jag förstod när jag googlade på "Cirkels omkrets", så skulle man ta 38,1 cm (15 tum) x 3,1416 vilket blev 120. Är inte däckets omkrets 120 cm då? Eller är jag helt ute och far?
Men, jag skall testa med 1600 istället, så går det nog bättre!

Hälsningar/
Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2010, 16:50
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag monterade min mätare på räsern, så la jag en elkabel mitt på däcket hela varvet runt och kapade så jag fick exakt längd.
Sen var det bara att mäta den och skriva in mm måttet i cykeldatorn och det var klart.

Mitt problem är att däcket växer en del på höjden när det går fort, vid 116 km/h så visar den 121 km/h, men så länge jag vet om det så gör det inte så mycket. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2010, 17:23
av Oldtimer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Jag vet inte hur du har räknat men jag har en tabell med omkrets på hjul
Där står det att omkretsen på 2 ½ - 15 är 1600 mm

om det är diametern du ska knappa in så får man dela omkretsen med Pi (3.14)
då blir väl "din" diameter 509mm

Det är väl inte så svårt att mäta på ditt hjul att det stämmer
Diametern går väl att mäta ungefär med en tumstock

Annars kan du ta ett snöre och lägga runt däcket och sen mäta snöret
då får du omkretsen och den delar du med 3.14

Men är du säker på att det inte är omkretsen som ska knappas in
Ahhh...nu förstår jag! 1600 mm är alltså omkretsen på hjulet och inte på fälgen! !! Listigt! Matte var aldrig min starka sida...
Tack för hjälpen!

Hälsningar/
Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2010, 17:25
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Själv lånade jag morsas måttband och drog runt däcket! :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2010, 17:27
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->GPS, om du vill ha korrekt hastighet... :angel_grin: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2010, 17:37
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:GPS, om du vill ha korrekt hastighet... :angel_grin:
fungerar inte i snabba kurvor :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2010, 18:45
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:...Mitt problem är att däcket växer en del på höjden när det går fort, vid 116 km/h så visar den 121 km/h, men så länge jag vet om det så gör det inte så mycket.
Undrar om du inte hade lite otur när du tänkte nu. corsodispari_unsure
Om däcket växer så visar isåfall hastighetsmätaren mindre än verklig fart.
Ett större hjul snurrar ju saktare och mätaren känner ju av hur fort hjulet snurrar.

Om mätaren satt på motorn så skulle det kunna bli som du säger
men om skillnaden berodde på att hjulet växer så skulle det i ditt fall behöva växa 2,5 cm på diametern och det tror jag inte det gör i 120 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2010, 23:15
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Själv lånade jag morsas måttband och drog runt däcket! :)
Ett däcks rullningsomkrets går inte att mäta med ett måttband runt om. Du kommer väl något så när nära men det handlar om ett däcks dynamiska rullningsomkrets och den är mindre. Däcket komprimeras eller trycks ihop när det är under belastning och det är den radien man får använda för att få rätt rullningsomkrets. Lite komplicerat kanske men det är så i alla fall. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2010, 23:26
av Kuli
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar sätta mig på moppen/cykeln och be en kompis mäta avståndet mellan marken och centrum på hjulaxeln.

Sedan är det [Det uppmätta avståndet] x 2 x 3,14 = Omkretsen.

Har funkat mycket bra hittils att göra så.

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2010, 23:33
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är precis det som avsågs ovan. Då får du rätt mått eller så nära som du kan. Bra! :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2010, 08:36
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och sedan blir det kallare ute och radien minskar. Modern elektronik borde kompensera för det :wink:
Är det så noga med hastiheten, de e väl bara o fila lite till så det räcker. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 mar 2010, 17:25
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:
Rexxy skrev:Själv lånade jag morsas måttband och drog runt däcket! :)
Ett däcks rullningsomkrets går inte att mäta med ett måttband runt om. Du kommer väl något så när nära men det handlar om ett däcks dynamiska rullningsomkrets och den är mindre. Däcket komprimeras eller trycks ihop när det är under belastning och det är den radien man får använda för att få rätt rullningsomkrets. Lite komplicerat kanske men det är så i alla fall.
Stämmer dessvärre inte , då man har ett rätt högt ringtryck och att däcket knappast är så belastat vid fart framåt <!-- </EdIndex> --></div>