Sida 1 av 2
Cylinderfråga! Vilket trim?
Postat: 18 mar 2010, 19:26
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu plöjt igenom hela forumet för att få svar på vilken cylinder som är att föredraom man vill ha lite sprutt på sin 2petade sachs. Runt 60 knutar känns som en lagom fart för en annars helt original 1137 stummis från -61.
Räcker det med en så kallad 3,5a? Eller behöver man en s.k 5,5a med kyrkportsförgasare o hela köret? Är även nyfiken på var man handlar den mest lämpliga utrustningen, har sett i stort sett alla webshoppar sågas här,så det verkar finnas lite åsikter i alla fall.
Lite O.T,kommer ramen att hålla?
Tacksam för svar! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 mar 2010, 19:56
av cobra karlsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej har visserligen 1159a stummis med lite trim på och det verkar hålla bra kolla in filmen så ser du
http://www.youtube.com/watch?v=KqojLNJZPpA såklart en zundappmotor på den med portad sk 13 hk cylinder pvl tändsystem mikuni 27 mm ganska pigg är den hälsn cobra <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 mar 2010, 20:45
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
cobra karlsson skrev: portad sk 13 hk cylinder
Så den gör 60km/h iaf då?
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 mar 2010, 21:00
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med en 60cc får du mest krut för pengarna. Då en 5½ kostar minst lika mycket.
Med en 60cc och kringutrustning ska den pina på i c:a 60-65km/h med rätt drevning. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 mar 2010, 21:21
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu villjag gärna att den ska se någorlunda original ut. Med en 60cc såär väl cylinderna större, och man måste ha annan topp?
På lilla Gotland har bylingen inte så mycket annat att göra än att fånga moppetrimmare... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 mar 2010, 21:38
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En 60cc är lika stor som en 50cc av den stora modellen. Och nej, du ska ha originaltoppen till 60cc cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 mar 2010, 22:36
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag måste bara tillägga att jag har 5½ (50cc) på Championen, men den är drevad. Den går 60+. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 mar 2010, 22:45
av Esso
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Jag måste bara tillägga att jag har 5½ (50cc) på Championen, men den är drevad. Den går 60+.
Jo, men den har 3-vxlar

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 mar 2010, 22:48
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Esso skrev:Raketsport skrev:Jag måste bara tillägga att jag har 5½ (50cc) på Championen, men den är drevad. Den går 60+.
Jo, men den har 3-vxlar

kvittar väl hur många växlar man har. de som spelar roll e väl drevning och utväxling i lådan? man kan ju ha 100 växlar o inte går de fortare för de om utväxling o drevning e tokig! eller e ja helt vilsen?? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 mar 2010, 22:54
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Esso skrev:Raketsport skrev:Jag måste bara tillägga att jag har 5½ (50cc) på Championen, men den är drevad. Den går 60+.
Jo, men den har 3-vxlar

Ja just det, missade att vi pratade om en 2 växlad. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 mar 2010, 22:56
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kvittar väl hur många växlar man har. de som spelar roll e väl drevning och utväxling i lådan? man kan ju ha 100 växlar o inte går de fortare för de om utväxling o drevning e tokig! eller e ja helt vilsen??
Det är en annan utväxling på 3 växlade. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 mar 2010, 22:58
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:
kvittar väl hur många växlar man har. de som spelar roll e väl drevning och utväxling i lådan? man kan ju ha 100 växlar o inte går de fortare för de om utväxling o drevning e tokig! eller e ja helt vilsen??
Det är en annan utväxling på 3 växlade.
jo de e klart. men drevar man en 2 växlad så nog tusan ska man väl kunna få bra fart på en sån me utan att den varvar ihjäl sig?? nu e ju inte ja någon sachs expert men mycket i de hela må väl hänga på hur man drevar?? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 mar 2010, 23:05
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Under förutsättning att det finns drev i önskad storlek, och att motorn orkar accelerera vidare när man lagt i 2:an. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 mar 2010, 23:05
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Antal växlar påverkar inte toppfarten. Om du kör samma trim på 2-3-4 vxl går det lika fort!
Men du har bättre förutsättningar till att åka fort med mer växlar. Då du kan ha ett effektband som är smalare, men kraftigare! På pipan d.v.s <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 mar 2010, 23:06
av Esso
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:Raketsport skrev:
kvittar väl hur många växlar man har. de som spelar roll e väl drevning och utväxling i lådan? man kan ju ha 100 växlar o inte går de fortare för de om utväxling o drevning e tokig! eller e ja helt vilsen??
Det är en annan utväxling på 3 växlade.
jo de e klart. men drevar man en 2 växlad så nog tusan ska man väl kunna få bra fart på en sån me utan att den varvar ihjäl sig?? nu e ju inte ja någon sachs expert men mycket i de hela må väl hänga på hur man drevar??
Visst men den blir svag på 1an, så en 2 petare behöver så mycket cc som möjligt <!-- </EdIndex> --></div>