Har du en gammal båtmotor, då har du kommit rätt!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst är vi fler som har byggt och busat med en Speedy. Den byggdes väl för max 8hk. om jag inte minns fel. Det ska ju alltid testas var gränserna går och vi åkte ett tag med en gammal 4-cyl Mercury 45hk. men då blev det oroligt i full fart. Båten vred sej och gick som en stövare på lite tvären och det berodde väl på propellerrotation samt att båten knappt var i vattnet Man fick vara väldigt försiktig när man skulle dra i gång motorn så det inte vällde in vatten över akterspegeln
Men kul hade vi
Ps. den finns kvar än i dag trots att den byggdes 1962 <!-- </EdIndex> --></div>
Men kul hade vi
Ps. den finns kvar än i dag trots att den byggdes 1962 <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min första Speedy, den i plywood, hade jag en Evinrude 9,5 hk. http://vintage-original-ads.com/Pictures/albums/uploads/1964-Evinrude-Sportwin.jpg En sådan där lågbyggd motor som blev väldigt bra på Speedyn tycker jag. Någonstans 23-25 knop med 2-bladig racingpropeller i brons som "cuppats" för att få det där lilla extra.
Vi hade motorn på en Calypso (ca 4,5 m öppen båt som byggdes av Marieholms Bruk om jag minns rätt. En balja var det i alla fall) och nackdelen var att jag, varje gång jag skulle ha motorn på Speedyn, fick montera bort hela gasreglaget/gashandtaget och ersätta med en bygel som gjorde att gasreglage och styrvajer kunde anslutas. Ett jäkla meck men man lärde sig snabbt så det tog bara ca 20 minuter när man lärt sig men meckigt var det som sagt.
Jag vill påpeka att detta med Speedy var minst lika roligt som moppar
Vill också passa på att önska Dig Speedy lycka till med din fina motor till Speedyn. Och jag hoppas vi får se mer av den framöver. <!-- </EdIndex> --></div>
Vi hade motorn på en Calypso (ca 4,5 m öppen båt som byggdes av Marieholms Bruk om jag minns rätt. En balja var det i alla fall) och nackdelen var att jag, varje gång jag skulle ha motorn på Speedyn, fick montera bort hela gasreglaget/gashandtaget och ersätta med en bygel som gjorde att gasreglage och styrvajer kunde anslutas. Ett jäkla meck men man lärde sig snabbt så det tog bara ca 20 minuter när man lärt sig men meckigt var det som sagt.
Jag vill påpeka att detta med Speedy var minst lika roligt som moppar
Vill också passa på att önska Dig Speedy lycka till med din fina motor till Speedyn. Och jag hoppas vi får se mer av den framöver. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
delar finns det lite av i Finland http://www.elisanet.fi/voimakone/
De har även en mängd nya delar till veteranmopeder !!!
mvh Inge A <!-- </EdIndex> --></div>
Förhoppningsvis annars har jag tre motorer till.Conrad Engström skrev:Fin Cresentsnurra
Är den fortfarande tät mellan vevhusen? Var får du tag i impellrar.
delar finns det lite av i Finland http://www.elisanet.fi/voimakone/
De har även en mängd nya delar till veteranmopeder !!!
mvh Inge A <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här ska det bumpas!
Nu har jag äntligen fått motorn att fastna på bild, så vore riktigt kul om nån av er ser vad det är för märke eller modell på den
Förbannat stora bilder, och jag glömde ändra storlek innan jag laddade upp, så här kommer en bild och ett gäng länkar!
http://i27.tinypic.com/ddglkx.jpg - helhetsbild
http://i28.tinypic.com/ehlo1u.jpg - helhetsbild
http://i27.tinypic.com/vx264j.jpg - helhetsbild
http://i31.tinypic.com/2chrr5k.jpg - närbild
http://i32.tinypic.com/2ypjlsx.jpg - loggan
http://i25.tinypic.com/352oxer.jpg - motor
http://i29.tinypic.com/21dfqmw.jpg - motor
http://i29.tinypic.com/2q0im41.jpg - motor
http://i26.tinypic.com/11tv8z5.jpg - förgasare
http://i28.tinypic.com/egs5zl.jpg - motor
http://i31.tinypic.com/8yesf9.jpg - tanken!
Tack på förhand, imorn ska det mekas och bytas oljor bla. <!-- </EdIndex> --></div>
Nu har jag äntligen fått motorn att fastna på bild, så vore riktigt kul om nån av er ser vad det är för märke eller modell på den
Förbannat stora bilder, och jag glömde ändra storlek innan jag laddade upp, så här kommer en bild och ett gäng länkar!
http://i27.tinypic.com/ddglkx.jpg - helhetsbild
http://i28.tinypic.com/ehlo1u.jpg - helhetsbild
http://i27.tinypic.com/vx264j.jpg - helhetsbild
http://i31.tinypic.com/2chrr5k.jpg - närbild
http://i32.tinypic.com/2ypjlsx.jpg - loggan
http://i25.tinypic.com/352oxer.jpg - motor
http://i29.tinypic.com/21dfqmw.jpg - motor
http://i29.tinypic.com/2q0im41.jpg - motor
http://i26.tinypic.com/11tv8z5.jpg - förgasare
http://i28.tinypic.com/egs5zl.jpg - motor
http://i31.tinypic.com/8yesf9.jpg - tanken!
Tack på förhand, imorn ska det mekas och bytas oljor bla. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja visst en Jonsson OMC hette fabriken. Kolla på frostpluggarna där brukar stå årtal.
Ifrån den tanken kommer namnet trycktank, motorn har ingen pump utan bildar tryck i tanken från motorn som trycker ut bensinen, sedan har namnet levt kvar fast man suger ut bensinen.
Kör den motorn på 5 % för tätningen mellan vevhusen kräver det.
Förmodligen går det att få tag i pumprotor, för dom var lika på flera modeller och i många år.
Kolla växelhuset så det är olja i det och inte vatten.
Det fins tre skruvar som man tror är oljepluggar men en av dom håller växelgaffeln om du låssar den får du roligt och myckrt skruvande.
Den sitter längst ner.
Om du skall ta av svänghjulet skriv här innan,jag har lite pekpinnar där. <!-- </EdIndex> --></div>
Ifrån den tanken kommer namnet trycktank, motorn har ingen pump utan bildar tryck i tanken från motorn som trycker ut bensinen, sedan har namnet levt kvar fast man suger ut bensinen.
Kör den motorn på 5 % för tätningen mellan vevhusen kräver det.
Förmodligen går det att få tag i pumprotor, för dom var lika på flera modeller och i många år.
Kolla växelhuset så det är olja i det och inte vatten.
Det fins tre skruvar som man tror är oljepluggar men en av dom håller växelgaffeln om du låssar den får du roligt och myckrt skruvande.
Den sitter längst ner.
Om du skall ta av svänghjulet skriv här innan,jag har lite pekpinnar där. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tack och bock för all info, ska blanda till riktig soppa till den innan nästa start. Får se när det blir.
Jo, tänkte byta oljor och fetta överallt där det behövs. Intressant konstruktion på tanken! Är ju en slang från vevhuset som är märkt "air" som går ner i tanken, den andra märkt "fuel" som går till förgasaren, lite läckage i kopplingen på motorn så den pyser ut lite luft där men inget skadligt skulle jag tro.
Ja det där med gaffeln får man se upp för. Tror jag har ganska stor koll ändå på vad som ska skruvas lös för att kunna kolla och förmodligen byta impellern. Den lär man ju få ta med sig till nån som säljer reservdelar så man kan byta till en likadan. borde ju finnas tycker jag.
Men tack och tack igen för informationen, ska genast försöka leta upp lite mer info om tillverkning av dessa och årtal!
MVH <!-- </EdIndex> --></div>
En sak vet jag, och det är att en jag sett en evinrude, blå, med _samma_ spakanordning och gas, även uttaget för trycktanken ser likadant ut, men kåpan är inte lik. Sen har evinrude ett annat emblem om jag inte misstar migConrad Engström skrev:Ja visst en Jonsson OMC hette fabriken. Kolla på frostpluggarna där brukar stå årtal.
Ifrån den tanken kommer namnet trycktank, motorn har ingen pump utan bildar tryck i tanken från motorn som trycker ut bensinen, sedan har namnet levt kvar fast man suger ut bensinen.
Kör den motorn på 5 % för tätningen mellan vevhusen kräver det.
Förmodligen går det att få tag i pumprotor, för dom var lika på flera modeller och i många år.
Kolla växelhuset så det är olja i det och inte vatten.
Det fins tre skruvar som man tror är oljepluggar men en av dom håller växelgaffeln om du låssar den får du roligt och myckrt skruvande.
Den sitter längst ner.
Om du skall ta av svänghjulet skriv här innan,jag har lite pekpinnar där.
Tack och bock för all info, ska blanda till riktig soppa till den innan nästa start. Får se när det blir.
Jo, tänkte byta oljor och fetta överallt där det behövs. Intressant konstruktion på tanken! Är ju en slang från vevhuset som är märkt "air" som går ner i tanken, den andra märkt "fuel" som går till förgasaren, lite läckage i kopplingen på motorn så den pyser ut lite luft där men inget skadligt skulle jag tro.
Ja det där med gaffeln får man se upp för. Tror jag har ganska stor koll ändå på vad som ska skruvas lös för att kunna kolla och förmodligen byta impellern. Den lär man ju få ta med sig till nån som säljer reservdelar så man kan byta till en likadan. borde ju finnas tycker jag.
Men tack och tack igen för informationen, ska genast försöka leta upp lite mer info om tillverkning av dessa och årtal!
MVH <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Emblemet ska väl föreställa en "Seahorse" för det var tilläggsnamnet på Johnson och som Conrad skriver från Outboard Motor Corporation OMC <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För en massa år sedan (30 ?) så hade jag tre st Elektrolux 25hk som vi grejade med, varav en gick faktiskt som ett spjut
En äldre herre vid samma tid hade micklat ihop en "Racing Elektrolux"
trippel förgasare , tre trattar utanför den gräddvita kåpan Den fick vi aldrig se i sjön, bara i vattentunnan.... men den "Ula" på bra nog
tyvär så tog man inte så mycket kort på den tiden.. så.. <!-- </EdIndex> --></div>
En äldre herre vid samma tid hade micklat ihop en "Racing Elektrolux"
trippel förgasare , tre trattar utanför den gräddvita kåpan Den fick vi aldrig se i sjön, bara i vattentunnan.... men den "Ula" på bra nog
tyvär så tog man inte så mycket kort på den tiden.. så.. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Elux motorn som var på25 hp var 2 cylindrig, mycket fin motor. Jag har efterföljarn som heter Volvo 200. Den har endast en förgasare och redventiler.
Den med 3 förgasare var nog en E 50, dom hade 3 förgasare orginal. På tävlingsmotorerna vred man ut förgasarna för att få raka insugningsrör. dessutom hade man lösa flåtörhus, för att hålla flåtörnivån i kurvorna. <!-- </EdIndex> --></div>
Den med 3 förgasare var nog en E 50, dom hade 3 förgasare orginal. På tävlingsmotorerna vred man ut förgasarna för att få raka insugningsrör. dessutom hade man lösa flåtörhus, för att hålla flåtörnivån i kurvorna. <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite hittade och nu inscannade bilder på min plast-Speedy.
Notera även min Rekord Coupé 1964 i bakgrunden
En ung pangerva (ca 1968) med uppknäppt tröja och addidasskor:lol:
Brorsan på trappan.
<!-- </EdIndex> --></div>
Notera även min Rekord Coupé 1964 i bakgrunden
En ung pangerva (ca 1968) med uppknäppt tröja och addidasskor:lol:
Brorsan på trappan.
<!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en gammal inombordare av okänt ursprung, till salu är den också om nu nån skulle ha såna böjelser:
RIMG0505 by frippegubben, on Flickr <!-- </EdIndex> --></div>
RIMG0505 by frippegubben, on Flickr <!-- </EdIndex> --></div>