Sida 5 av 6

Postat: 03 apr 2013, 23:03
av Raketsport
Putsarn skrev:Bild

Här har vi en liten trevlig sak.
Tyvärr är tanken övermålad med pensel och originalfärgen omöjlig att rädda.

Fortsättning följer...
Spännande! :D

Postat: 04 apr 2013, 06:42
av Putsarn
Joråsåatt!

Här har vi en bild på utgångsläget igår morse.
Mecka utan handskar är gött...

Bild

Sedan blev det såhär. Där hänger den fint bredvid Evinrude från -81 med ca 10gångtimmar, en riktig "garage-queen".

Bild

Sista bilden på hela rasket när motorn är på hamnar på sidan på forumbilder.se? kan man vända bilden rätt på något vis?

Postat: 04 apr 2013, 13:23
av Raketsport
Putsarn skrev:
Sista bilden på hela rasket när motorn är på hamnar på sidan på forumbilder.se? kan man vända bilden rätt på något vis?
Du måste vända bilden "rätt väg" i datorn, kameran, telefonen först och sedan ladda upp.

Postat: 04 apr 2013, 17:39
av HSE
Jag har en gammal monark utombordare i garaget. Tagit gashandtaget till en moped, såg ut att vara tagit från mopedbandet när de byggde den.

Postat: 11 maj 2013, 12:13
av andreas hansson
Hade en fin Evinrude 33hk. Fick den aldrig att gå riktigt bra.
Men jäklar vilket skick det var på den. Som ny.
Nu har jag en Evinrude Big twin 40hk på. Krånglar lite den med :(
Vill inte slänga på en ny motor då jag tycker båt och motor skall passa någolunda tidsmässigt
Bild
Bild

Postat: 11 maj 2013, 13:11
av OutbackJack
Fina motorer,

Nu utökat egna förrådet med en luftkyld Archimedes 6hk och en Suzuki 7.5hk.
Inga av dagens modell precis, 70-tal...

Förresten,
Vad använder ni för färg vi ev lackering??
Vanl 2K?

Postat: 11 maj 2013, 16:19
av Lasse väss
Snygg båt och snygg snygg måtår slider_score.gif

Postat: 11 maj 2013, 17:32
av cobra karlsson
såg en fin crescent båtmotor i Mora idag

Postat: 11 maj 2013, 19:51
av Conrad Engström
OMC med brytare fodrar 0,5 i brytaravstånd. Om dom är hela går det att få dom att gå riktigt fint, men törstiga.

Postat: 13 maj 2013, 20:19
av Donner
Har en gammal Husqvarna i förrådet, 80cc om jag inte minns fel. Skall se om jag kan ta en bild nån dag.

För övrigt har jag båt och på den en gammal Yamaha 40hk.

Bild

Postat: 28 maj 2013, 18:22
av Volvopv-65
Bild
Här snackar vi BÅTMOTOR

Postat: 28 maj 2013, 22:30
av 56:an
Bolinders 1052

Går fint + bränslesnål :thumb:

Det där blir lyckat!

Visste du att den motorn från början var en båtmotor? :wink:

(motorn på bilden är från en traktor)

Postat: 29 maj 2013, 16:26
av Volvopv-65
Skrev ner en halv avhandling åt dig 56:an,men fick trassel med internet så hela skiten försvann :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(
Typiskt när man skriver ner en massa onyttigt vetande om Bolindermotorer och backslag och varpspelskopplingar

Postat: 30 maj 2013, 01:17
av 56:an
Har motorn varit till ett varpspel?

1052 i stationär och marinutförande hade alltid ventillyftare men i traktorn saknades den anordningen. Därav mitt ställningstagande, men jag kollade nu bland mina bilder i datorn och då såg jag en 1052 på ett elverk där ventillyftaren saknades så jag får väl byta ut "alltid" mot "vanligen" :D

Det jag har kvar är en 1113 Volvo-Penta som hör till ett elverk. Oljetråget rymmer 60 liter olja :wink:

Oftast skriver jag i Wordpad först och kopierar över till webbsidan sen för jag har också problem att internet faller bort och då är borta som man plitat ned.

Postat: 30 maj 2013, 15:56
av Volvopv-65
Lugna ner dig lite nu.
Bolinder 105 serien fanns i 1051-1054BR,1 till 4 cylindriga.
Tillhörande backslag hade utväxlingarna 1,5:1 eller 3:1.
På ett flertal av 1051 och 1052 satt det en varpspelskoppling för att kunna driva varpspelet i de flottningsbåtar som väldigt ofta utrustades med dessa motorer.
Motorerna utvecklades senare till 111-serien dvs tex motorer till Bm Boxer,Bison osv
Se länkarna för att kanske få en uppfattning om Bolinders inblandning i timmerflottningen

http://lidwallsbatar.se/

http://web.comhem.se/wawinter/index.htm

Mer än så tänker jag inte kommentera denna motorkonstuktion