Sida 1 av 3

EKF 80cc. Testar drevningen inför Topspeed!

Postat: 31 mar 2010, 21:55
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Testar drevningen inför Topspeed, så man har en hum vart man ska ligga. Just nu har jag 12/30 på 17 tum. Skulle tro den orkar med 13/30 då den varvar ur 4:an ganska lätt, för strax innan kameramannen är det en liten uppförsbacke!

http://www.youtube.com/watch?v=GLsyzO4vcGY


Det här är moppen om någon undrar.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 31 mar 2010, 22:21
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur fort gick det nu då? :cop: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 31 mar 2010, 22:34
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Hur fort gick det nu då? :cop:

Hade ingen mätare, och på 11000rpm, 12/30, 17 tum, ska ge 97km/h. :P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 31 mar 2010, 22:36
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Verkade ju gå riktigt bra , klarar nog mer drevning, sen kommer motvinden i Malmby , och då kan man lika gärna :offtobed: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 31 mar 2010, 22:47
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är även en liten uppförsbacke där kameramannen står, så tyngre drevningen blir det!


Och då kommer motvinden på malmby ja... :snooze: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 apr 2010, 10:37
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:clapping: Gick riktigt bra! <!-- </EdIndex> --></div>

Re: EKF 80cc. Testar drevningen inför Topspeed!

Postat: 01 apr 2010, 11:51
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Testar drevningen inför Topspeed, så man har en hum vart man ska ligga. Just nu har jag 12/30 på 17 tum. Skulle tro den orkar med 13/30 då den varvar ur 4:an ganska lätt,
Topspeed är 15maj ?

Hur många Pferdestärke ger en sådan där 80cc i orört skick ?

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Re: EKF 80cc. Testar drevningen inför Topspeed!

Postat: 01 apr 2010, 13:19
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:
Rexxy skrev:Testar drevningen inför Topspeed, så man har en hum vart man ska ligga. Just nu har jag 12/30 på 17 tum. Skulle tro den orkar med 13/30 då den varvar ur 4:an ganska lätt,
Topspeed är 15maj ?

Hur många Pferdestärke ger en sådan där 80cc i orört skick ?

Mvh Patrik
Precis, den 15 maj på malmby!

Jag tror den ska ha 17 kataloghästar med 21mm förgasare. Men räkna med 10+ ärliga iallafall. Jag kör bara med 20mm Dellorto och jamarcolrör.

Sura kör ju 116km/H med "samma" trim. Ända skillnaden är att han har en 24mm förgasare och bättre pipa.
(Att han kör med en lättviktsmoppe med lägre luftmotstånd räknar vi inte med :roll: ) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 apr 2010, 14:06
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men visst klarade Sura 114 km/h med vanlig F50 ram ?

jag har likadan ljuddämpare som han + 28 mm förgasare , men jag kommer att vara nöjd om jag klarar 100 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 apr 2010, 14:15
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:Men visst klarade Sura 114 km/h med vanlig F50 ram ?

jag har likadan ljuddämpare som han + 28 mm förgasare , men jag kommer att vara nöjd om jag klarar 100
Jo, jag tror han gjorde det. Men det får han själv uttala sig om! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 apr 2010, 14:38
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har kört 105 med min gat F50 som är allt annat än lätt, och 116 med räsern.
På räsern slår jag i 4:an kring 90 blås och sen är det bara att krypa ihop och hålla i sig 8)

Dock väger ju piloten lite för mycket, så med Rexxy på den så lär det nog gå undan riktigt :cool2: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 apr 2010, 14:48
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul Rexxy, det lät bra.
För min del börjar jag komma till kanten av träsket. :wink:
Det är för mycket pulver för att 5 lameller med blästrade plåtar skall hålla i :roll: Men en extra plåt så vart det grepp. Jag fick ändra vinkeln på skvitcen och nu slutade den nypa. Nu skall jag strypa lågfartsmunstycket så den inte surar på delgas.
Sedan får vi väl åka ikapp :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 apr 2010, 15:10
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg bra ut!!!

Men ska du inte ha ett annat bakdäck, ett smalare typ 2.50-2.75 med ett "snällare" mönster.

Kommer ihåg när jag körde Rd125lc på på 80-talet och satte på ett ngt för brett däck så tappade jag direkt 5km/h i toppfart.

Hade Allspeed-pipa och något "power-jet" kit 8) till förgasaren, 150km/h enligt mätaren och GARANTERAT 128km/h enl. Polisens klockning på 90väg... :crockedsmile: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 apr 2010, 16:38
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:Jag har kört 105 med min gat F50 som är allt annat än lätt, och 116 med räsern.
På räsern slår jag i 4:an kring 90 blås och sen är det bara att krypa ihop och hålla i sig 8)

Dock väger ju piloten lite för mycket, så med Rexxy på den så lär det nog gå undan riktigt :cool2:
Vikten påverkar inte toppfarten någon nämnvärt mycket. Eller som en kompis till mig säger."Sanningen med en modifikation". Då vikten inte påverkar rullmotståndet, så går det lika fort om två personer med samma kroppsform åker på samma moped. Även om den ena väger 20kg mer.

Men, en person som väger 20kg mer. Har oftast större frontarea (Magen t,ex), och där spelar luftmotståndet in.

Fast det vet du väl om? :P

Conrad Engström skrev:Kul Rexxy, det lät bra.
För min del börjar jag komma till kanten av träsket. :wink:
Det är för mycket pulver för att 5 lameller med blästrade plåtar skall hålla i :roll: Men en extra plåt så vart det grepp. Jag fick ändra vinkeln på skvitcen och nu slutade den nypa. Nu skall jag strypa lågfartsmunstycket så den inte surar på delgas.
Sedan får vi väl åka ikapp :roll:
Jag trimmar ju för att dra dig och Sura. :wink:
Lamellerna i din motor är ju jättesmå? Liten area för kopplingen att greppa. Dock att den slirar med din cylinder förvånar mig inte!

Jag ska snart slänga på 28mm förgasare, så jag kommer snart in i träsket igen! Och jag kör just nu på 0,70 squisch.
fatchance skrev:Såg bra ut!!!

Men ska du inte ha ett annat bakdäck, ett smalare typ 2.50-2.75 med ett "snällare" mönster.

Kommer ihåg när jag körde Rd125lc på på 80-talet och satte på ett ngt för brett däck så tappade jag direkt 5km/h i toppfart.

Hade Allspeed-pipa och något "power-jet" kit 8) till förgasaren, 150km/h enligt mätaren och GARANTERAT 128km/h enl. Polisens klockning på 90väg... :crockedsmile:
Poängen med att köra med denna F50 med EKF, är för att jag vill åka 100+ med en gatmoppe! Alltså komplett moped med "vägstandard"

Jag körde ju 103 med denna motor på topspeed i höstas. Och då med en "sprinterram". Totalt vikt c;a 55kg tankad och klar.

Bild

Fast jag har ju ett 2.50 däck liggandes.. får se om jag orka montera på det! Ska ju snickra 2 rör till. En kopia av Athena 80cc rören, och en uträknad pipa på 11000rpm.

Sen vet jag inte om du tänkte på det, men ett bredare däck brukar också ha lite större omkrets. Så det kunde varit så enkelt att utväxlingen blev för tungt! Men ett bredare däck har ju större luftmotstånd. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 apr 2010, 21:38
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:Jag har kört 105 med min gat F50 som är allt annat än lätt, och 116 med räsern.
På räsern slår jag i 4:an kring 90 blås och sen är det bara att krypa ihop och hålla i sig 8)

Dock väger ju piloten lite för mycket, så med Rexxy på den så lär det nog gå undan riktigt :cool2:
okej , känns tyngre då att sikta på 100 (själv 119kg)
Men det gäller iofs att ha det lilla extra "flaxet" <!-- </EdIndex> --></div>