Hochs-motor updaterat 10/4

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Leone

Hochs-motor updaterat 10/4

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett litet projekt jag givit mig inpå nu då. honda cylinder i ett sachsblock :D
cylindern jag tänker köra på är en 43mm cylinder. vänsterblocket är ett flakmopedsblock som jag fixat kopparbussnigen på så att det skall gå med kick ist för trampor. motorn kommer också bli tvåväxlad.
här är vad jag gjorde innan helgen:

Bild

Bild
dessa hål har jag masserat med dremeln lite, så nu bör det flyta igenom bra.
Bild

Skruvade lite igår, eller mer exakt så borrade jag hål till pinbultarna och gängade upp dessa hål.

Bild

hade bara 3 bultar(hittade bara tre :roll: )
Bild

plattan, jag och min kamera går inte riktigt ihop.....
Bild

Bild

lite delar som skall i sen, annan korg dock
Bild

provade med kolven i(skuren och någon har hamrat på den) ser ut att passa ganska bra, får eventuellt sänka portarna sen...
Bild

kanske aningens för tjock spacer, saknas ju en packning...
Bild

portat lite, dock inte helt klart, som ni ser så är det ojämnt högst upp..
Bild

tog ner kjolen där med så att det skulle bli bättre földe
Bild

Nya bilder 10/4

har satt ihop hela motorn och schimsat osv, nya lager och boxar, vev med stålstake.

filade lite i blocket så att plattan skulle gå på plats
Bild

plattan med filade muttrar
Bild

bultarna och gammalt packningsklet
Bild

lite pill senare så satt den där :D
Bild

ser ganska bra ut tkr jag
Bild

kolven går perfekt i topp
Bild

och perfekt i bott :D
Bild

sen tippade jag i benisn för att se om den var tät, fatta om jag blev paff när det forsade ut bensin ur motorn när jag hällde :shock: det var då jag insåg att packboxarna kanske inte var 15mm utan 17mm :x får väl försöka byta de utan att klyva motorn igen, borde inte vara omöjligt.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Looking good! :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->43mm Honda gjutjärnscylinder utan boostport... Jag tycker det luktar borrad orginalcylinder, inte det mest upphetsande man kan stoppa ner där. Men trevligt bygge i alla fall. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Leone

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är inte borrad org, fick en org också och den har anorlunda fot. jag använder denna cylinder eftersom det var den jag fick gratis. sen kan jag alltid stoppa i en större sedan 8) <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har faktiskt sett ett par olika varianter av orginalcylindern, plus pirattillverkade grejer som inte heller var helt lika - t.ex. har Zeta gjort en aluminiumvariant. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Leone, det där ser kul ut Lycka till, Städa aldrig på din arbetsbänk, för då hittar du ingenting 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Leone, det där ser kul ut Lycka till, Städa aldrig på din arbetsbänk, för då hittar du ingenting 8)
Jag reagerade på samma sak :D
Jag hade Hondacylinder på en av mina, det jobbiga var den främre högra pinnbulten. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Leone

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->haha :lol: kan ju erkänna att det var ett tag sedan jag städade. jag har kommit till det stadiet då vissa saker börjar försvinna vilket resulterar i att man tillverkar en ny under en timmes tid. just när den nya delen/verktyget är klart så hittar man det gamla :roll:

jag gjorde 2 pinbultshål igår, och det var precis att den främre högra gick i, ble tajt emot blocket där. väntar bara på att denna förbaskade helg ska ta slut så att mina delar kommer med posten :x <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag var själv inne på mt cylinder förut. Ska bli kul att se hur den går! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Leone

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->lite mer bilder kommer här <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser bra ut 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta inte ner cyllekjolen för mycket. MT cyllar har en tendens att spricka i kjolen på insugssidan!

Och håller dem små gängorna för pinnbultarna? För man skruvar ju åt dem rätt hårt. Och sen kommer ju hela toppen stadga motorn, och då "rör" sig pinnbultarna också. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Leone

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag sänker inte på insugssidan, då jag trodde att det skulle kunna gå sönder..

jag är mkt medveten om att det inte är nog med de små mesiga gängorna i plattan, jag skall ha muttrar under också. dessa muttrar kommer ge det mesta stödet till cylindern. gängorna var bara för att det skulle vara lättare att jobba med den och och så att det blir som en dubbel låsning sedan :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha, smart! Har jag inte tänkt på alls. Får det plats under? :P <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Leone

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jadå det gör det, om inte annat efter lite slipning :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar