Sida 1 av 2

Val av cylinder Sachs?

Postat: 04 apr 2010, 22:50
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då min Raket nöp på Chickenrace i fredags plockade jag ner motorn lite idag.
Konstaterade först att det glappade i kopplingslagret så det får bytas MEN kolv, kovringar ocg cylindern såg inte fina ut!?
Har en fläktkyld cylinder, e sk. 3,5hk och en pärontopp på min farvindskylda motor och det har funkat kalas föutom när det är riktigt varmt ute.
Missade att ta bort kåporna i sommras och då nöp den första gången och som sagt nu igen i fredags.

Jag vill ha ett orginalutseénde så jag är lite fundersam till den stora cylindern.

Nu till mina frågor:

1. Är den sk. 5,5hk cylindern samma som 60cc och kräver kyrkportsförgasare?

2. Är lite sugen på 60cc men funderar då på om man kan ta ner storleken på kylflänsarna lite och köra med pärontoppen?

3. Har alla 60cc cylindrar förgasaren så långt bak placerade jämfört med dom små cylindrarna? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 apr 2010, 22:57
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->5½ är samma sak om 7½, fast 38mm borrning istället för 41mm. Kräver inte kyrkport, man kan köra på 8,5/12mm om man bygger en platta mellan.

Man kan ta ner flänsarna för att passa pärontopp, ja! Har sett folk som kört med nerkapade 60cc för att få plats i de små fläktkåperna.

Alla 60cc cylindrar som köps nya idag har den såkallade kyrkporten, och förgasaren kommer längre bak.


Ett tips är att skaffa en originalcylinder och borra upp till 41mm. Och sen justerar lite porttider. Det bör blir en trevlig kombination. För då blir det "60cc" och originalinsug.

(42slag och 41borr ger 55.4cc) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 apr 2010, 23:05
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:5½ är samma sak om 7½, fast 38mm borrning istället för 41mm. Kräver inte kyrkport, man kan köra på 8,5/12mm om man bygger en platta mellan.

Man kan ta ner flänsarna för att passa pärontopp, ja! Har sett folk som kört med nerkapade 60cc för att få plats i de små fläktkåperna.

Alla 60cc cylindrar som köps nya idag har den såkallade kyrkporten, och förgasaren kommer längre bak.
Vad tror du om kylningen om man kapar ner flänasrna till att matcha pärontoppen?

Är det till att kapa med vinkelslip eller måste den sättas upp i typ en fräs för att det ska gå vägen?


Rexxy skrev:Ett tips är att skaffa en originalcylinder och borra upp till 41mm. Och sen justerar lite porttider. Det bör blir en trevlig kombination. För då blir det "60cc" och originalinsug.

(42slag och 41borr ger 55.4cc)
Är inte så haj på att ändra porttiderna så det blir nog köpecylinder.
Gick ut i garaget och kollade för jag har en cylinder liggandes men två flänsar var av på den. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 apr 2010, 23:30
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller en borrad membran-cylinder, många här på forumet säger att dom blir rätt så råstark.. [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 apr 2010, 00:06
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Eller en borrad membran-cylinder, många här på forumet säger att dom blir rätt så råstark.. [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img]
...också en lösning MEN var får man tag i dom? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 apr 2010, 00:40
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grymt kult att köpa en nos med insug och topp till ett MKT bra pris !?!
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SACHS-NOS-Cylinder-Head-Saxonette-Arctic-Cat-Mofa_W0QQitemZ120552438538QQcmdZViewItemQQptZMotorcycles_Parts_Accessories?hash=item1c117c3b0a

Undvik iallafall att köra en 5½ med en 8,5/12mm

Tar det emot nånstans om förgasaren hamnar längre bak ? <!-- </EdIndex> --></div>

reedcylle

Postat: 05 apr 2010, 09:19
av HillBilly
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Reedcyllen får man tag på hos Ibbe här på forumet
pma mig så kan jag ordna kontakt med honom <!-- </EdIndex> --></div>

60cc

Postat: 11 apr 2010, 19:27
av morfar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta din gamla cylinder och en blyertspenna och rita av på din 60cc.ta sedan fram vinkelkapen och börja kapa efter det du har ritat,fläns för fläns.På fläktsidan så behöver du inte kapa alla då det finns plats under kåpan.På kopplingssidan så måste du vara lite försiktigare.Sätt på cylindern och prova vartefter du kapar.(vet ej hur man skickar med en bild tyvärr) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 apr 2010, 19:53
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
P-plats.se skrev:
zappafan skrev:Eller en borrad membran-cylinder, många här på forumet säger att dom blir rätt så råstark.. [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img]
...också en lösning MEN var får man tag i dom?
Ibbe här på forumet har dom <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 apr 2010, 19:59
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev: Undvik iallafall att köra en 5½ med en 8,5/12mm
Förklara lite mer tack.. :research: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 apr 2010, 21:15
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:
S_Compakt skrev: Undvik iallafall att köra en 5½ med en 8,5/12mm
Förklara lite mer tack.. :research:
...också nyfiken på detta!?

Har nu inhadlat lite saker för bearbetning:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 apr 2010, 21:30
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När du monterar kopplingslagret , kolla sedan var kopplingskorgen landar i sidled. Det skiljer på konorna. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 apr 2010, 05:22
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:När du monterar kopplingslagret , kolla sedan var kopplingskorgen landar i sidled. Det skiljer på konorna.
Hmm om kopplingskorgen skulle landa fel i sidled, vad gör du då Conrad??? :?:


Ps jag tycker att lagerbromsbussningen på motsvarande sida mot kopplings lagret (julgranen)
är minst lika viktig att kontrollera är denna glapp blir det inte bra att bara byta kopplingslagret! :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 apr 2010, 21:34
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo visst bussningen är viktig. Konisiteten på kopplingslagret är riktig men det händer att kopplingskorgen kommer för långt in, innanför transdrevet. Kopplingskorgen skall ju möta mitt på transdrevet. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 apr 2010, 22:10
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:
S_Compakt skrev: Undvik iallafall att köra en 5½ med en 8,5/12mm
Förklara lite mer tack.. :research:
Man vinner inget på en 5½ med "fyrkantigt" insug på att köra dom runda förgasarna tycker jag ... <!-- </EdIndex> --></div>