Sida 1 av 3
Rost lagning WW
Postat: 13 apr 2010, 19:13
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Såg Braxmatte rost lagning av Volvon...väldans impad på det arbete...kom å tänka på en rost lagning som jag gjort på en WW bubbla.....se bilder.
Ur objektet...som detta rekomenderas inte....
Kan iaf trösta mig att jag inte behövde skruva loss skruvarna under värmekamrarna, ...för att få loss karosen från plattan..
fyrkakants profilerna endast ditsatt för att hålla ihopp karossen...
Vänsterbaksida....de va ingen värme alls...vad konstigt...hmmmm
Vänsterfram..de var lite golv drag där med...****L***
Hmmm...man svor lite å spottade i nävarna...hög tag i kapmaskiner, sticksåg...svets...å gud vet vad...mm...
Efter lite svetsande blev det ganska bra igen......
Hmmm...små plåt bitar är inget för mig.....gjorde nog slut på mera än så...
Till slut så har man en garanterat rost fri kaross.....

´
Så kan det bli....när det är klart.....
Pust nu orkar jag inte fortsätta på detta ämne... måste tänka mera på å svetsa bilen för besiktning...det är väldans tråkigt suckar...
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 apr 2010, 22:38
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en lär sig alldrig men roligt ä det när det är klart

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 apr 2010, 08:33
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt att ytterligare en VW räddats!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 apr 2010, 10:19
av peezee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->PHU!!! Fy fan vilket jobb!!! Imponerande!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 apr 2010, 11:29
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och med ormbo!

<!-- </EdIndex> --></div>
Motorn
Postat: 14 apr 2010, 11:51
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En bild på motor....Hmm med ormbo + mera se recept på motorn
Recept på motorn:
Portat orginal block för 94mm cyllar, upptagana olje kanaler
94borr x 69slaglängd (tror ja de var) = 1900kubik
Ny Vevaxel med motvikter + nya riktade orgi stakar
Egna gjorda dubbelports toppar 44insug x 37avgas
Ombyggd vipparmsbrygga
Race kamaxel 302grade + hårdare ventil fjädrar
Fulrace Ojlepump + Externt oljefilter
Weber 38/38
Hög effekts tändspole, tändning orginal med hådare fjäder
Ormbo 38mm med en ljudämpare
Koppling lamell orginal 210mm (gammal hederlig asbets)
Egen förstärk kopplingsplatta, monterat Volvos ventilfjädrar som
var mycket grövre + starkare...jag var livrädd när man mont. dit dom!
Test run på 402 meter 14,58sec 158km i slut speed med slirade orginal koppling
Noll till 100km på under 8sec.. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 apr 2010, 18:28
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->klart friskt med 14.5 s
jag fundera på insuget du har det långa kvar hur gör det på höga varv
korta insug o dubla förknasare o jag tror du skulle kapa lite till

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 apr 2010, 19:00
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag får för det första säga vilket jäkla jobb du lagt ner på den bilen

men funderar lite..har själv en 56a å blir inte riktigt klok på din bils karossformer den ser ut som en nyare årsmodell..eller så har jag blivit snurrig

Det är ngt som inte stämmer med framrutans form dom äldre modellerna fram till 1957 hade en lite rundare skärnig mot A-stolparna även lite mer "tak" ovanför framrutan (lägre ruta med rundare hörn mao.) så min fråga: Är det en nyare årsmod. med bytt tak/bakdel?
bidrar med en bild på en -57a med lite rundare framruta..

<!-- </EdIndex> --></div>
Re: Motorn
Postat: 14 apr 2010, 23:33
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
billykid skrev:..402 meter 14,58sec 158km i slut speed..
Nu blev det en folka i min smak..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 apr 2010, 23:58
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilket kanon jobb! Det är inte alla som tar sig ann sånna projekt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 apr 2010, 00:29
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja ibland ångrar man att man börjat som när jag fick byta hela golvet samt 15 cm upp på väggarna på min mc-bil. men det är bara att bita ihop å göra om planen lägga upp delmål å skriva upp ett arbetschema då känns det inte lika jobbigt när man varje dag kan kryssa i för dom olika momenten som man gjort färdigt..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 apr 2010, 00:33
av lasslo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Imponerande arbete

Men den bubblan renorverades väl för en 10-15 år sen? Babyblå lack, splitruta och fyrbultsfälgar, resultatet är ett typiskt 90tals bygge
Vad var det för årsmodell på bubblan? 56-57? <!-- </EdIndex> --></div>
Svar......
Postat: 15 apr 2010, 14:51
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Först vill jag tacka alla för dom glada & positiva omdömmen
Svar till dr.novolette:
Bilen är en liten blandning av flera års modeler: Karossen av årmodel 58.
Den delade bak rutan tror jag kommer i från årsmodel 53(tror jag).
Själva platta bytta jag ut med en nyare av årsmodelen 71,
för att få bätter bromsar & starkare växellåda för att klara av motorn
& inte så dumt att kunna stanna om man nu skulle behöva det!
Bild inv. på den delade rutan, riktig sterio + slutsteg med 12bas..
Raketsport: Man måste vara lite tokig..för att lyckas...
Bild inv. på tank + elsystem...är ju inte så många kablar på dom har gamla bilarn.
zappafan & boda.....hmm.. kan inte jämföras med orginal 30HP.
Eget tillverkat insugningrör gjort av 2st 90gaders böjar på 40mm
(så kallade panssarör anv. till elkabel). Ganska bra axcc....vill jag lova..!
Bild på ratt..stolar.
lasslo: Hmm var nog ca 20år sen...på nitto talet...Regad som 1958års model!!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 apr 2010, 16:31
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->va skönt att jag inte blivit knäpp..

(hmm...knäppare) tyckte det var ngt som inte stämde..
min bilbyggarbana startade faktiskt med en bubbla!
Fick den av min syrra när jag tog mitt körkort. Snabbt svetsade jag igen alla listhål sänkte å lackade den babyblå med blåa solids å vita däcksidor. Detta var för sisådär 25år sedan. (det var ju högsta modet då..) Efter några år gjorde jag en avgjutning av taket sedan kapade jag av hela plåttaket svetsade förstyvningar sänkte rutramen å körde öppet alt. med taksänkt glasfiberhardtop. ZZ top hade en liknande bubbla på den tiden. Men i denna skepnad körde jag bara ngt år för efter en vinst i en teckningstävling fick jag nya färska pengar till projektet. Å för pengarna köpte jag ett specialbeställt roadsterkit. Så det blev airrides breddad 10cm taksänkt 15cm å tvåsitsig roadster med fällbar cab. lite motivlack å 6-7 lager klarlack på svart botten med den vann jag faktiskt ngn utställning. har många bilder på den bilen men det är av den gamla sorten ej digital kanske det går att scanna..
vad som hände sen.? tja..syrran tog över bilen å eftr ngt år fick hon en förgasarbrand å på den vägen for den.. flera års jobb.

Fast hon fick bra med pengar eftersom hon varit smart å specialbilsförsäkrat den

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 apr 2010, 08:44
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen dr.novolette!
Var en intressant berättelse om bubblor, då kan du lite om dessa bilar liksom jag med, det skiljer ganska mycket mellan års 1956 - 1958.
Har jag fått erfara: bromsar, koppling, rutor, handtag & lås med mera.
Dessa bilder som jag lagt ut här är scannade bilder i från gamla foton som jag har, bilder som man scanar in funkar jätte bra att lägga ut på internet.
Men att gör jätte förstorningar blir inte bra med min Scaner. Några bilder vore kul att se på din projekt dr.novolette!!
Just nu söker jag låsstycket till WW 1956 som skall sitta i dörr stolpen, H + V sidor...kanske du har nåt tipps eller någon annan????
Så här har den sett ut med orginal lackering & färg....före ombyggnad med byte till delad bakruta....mm

<!-- </EdIndex> --></div>