Sida 1 av 2
Kondensator fråga
Postat: 16 apr 2010, 15:28
av tvdoktorn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla duktiga sachs mekar.
Har en fundering om man kan flytta ut kondensatorn på utsidan av motorn.
Om man lossar kabeln till kondensatorn på tändplatta och i stället kopplar in en ny på utsidan av motorn till den svarta kabeln som går till dödaren blir det rätt?
Har nämligen problemet att den små rycker när den är varm har gjort ren förgasarn men blev ej bättre, så tänkte detta skulle vara ett smart sätt att kolla om det är kondensatorn.
Någon som testat ?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 apr 2010, 16:09
av Esso
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funkar alldeles utmärkt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 apr 2010, 16:40
av tvdoktorn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för ett snabbt svar.
Värdet på kodensatorn ?
Måste det vara orginal har en kondensator från en volvo bil motor (B20) törs man testa <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 apr 2010, 16:54
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tag du från B20 och montera på svarta tampen utan att öppna svänghjulskåpan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 apr 2010, 17:55
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alla kondensatorerna kommer antagligen fungera, blir kapacitansen fel kommer bara brytaren bli uppäten lite snabbare. Märker du att det blir ett problem så är det ju bara att skifta till rätt kondensator. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 apr 2010, 18:30
av tvdoktorn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Utan att öppna kåpan ?
men blir inte kondensatorerna paralellkopplade då, med risk för att felet kvarstår.
Tänkte ta och skruva lite i helgen om solen tittar fram mellan(ask)molnen.
Hoppas det hjälper med ny kondensator, eller har någon någon annan teori ? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 apr 2010, 20:06
av Kalle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kan ju va tändspolen också. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 apr 2010, 22:10
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gammla kondingen stör inte. I nödfall kan du ha en spik i en rå potatis och potatisen jordar du mot gods. Svarta tampen fast i spiken

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 apr 2010, 12:52
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tvdoktorn skrev:Utan att öppna kåpan ?
men blir inte kondensatorerna paralellkopplade då, med risk för att felet kvarstår.
Tänkte ta och skruva lite i helgen om solen tittar fram mellan(ask)molnen.
Hoppas det hjälper med ny kondensator, eller har någon någon annan teori ?
Chansa! Du kan ju bara råka ut för en över(r)askning

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 apr 2010, 14:26
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Gammla kondingen stör inte. I nödfall kan du ha en spik i en rå potatis och potatisen jordar du mot gods. Svarta tampen fast i spiken

de där låter att knepigt. men fungerar det blir ja inte förvånad. då ja sj haft en högrep som tv-antenn. haha <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 apr 2010, 19:14
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->67 gjorde jag lumpen på F1 Västerås. Vi hade motor och fordonslära och där fick man lära sig en massa knep för att lösa problem om man var ute fält. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 apr 2010, 19:37
av Nymans2013
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:67 gjorde jag lumpen på F1 Västerås. Vi hade motor och fordonslära och där fick man lära sig en massa knep för att lösa problem om man var ute fält.
Så man kunde utföra akutreparation i händelse att någon stackars Valp tvärdog mitt i en potatisåker <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 apr 2010, 20:51
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nymans2013 skrev:Conrad Engström skrev:67 gjorde jag lumpen på F1 Västerås. Vi hade motor och fordonslära och där fick man lära sig en massa knep för att lösa problem om man var ute fält.
Så man kunde utföra akutreparation i händelse att någon stackars Valp tvärdog mitt i en potatisåker
Ungefär så

Skolan var den att under sämsta förhållanden kunna starta och åka.
Snö, kyla , krig och ensam.
Hände mig med en Volvo bensinsexa. Jag hade mat i kantiner på flaket och gubbarna väntade ute i busken. Lastbilen stannade ca 2 mil från gubbarna och jag var ensam. Som vanligt var kronans batterier dåliga så startmotorn gick ett par varv och sedan var det tyst.

Ja vad gör man, jag hade ju lärt mig en del, så jag skruvade ur fem stift och fick runt motorn och den startade. Körde ett tag på en cylinder och sängde av och monterade stiften och den startade. Felet var ånglås i bensinledningen. Den gången var det varm högsommar.
Ja detta hör väl inte till tråden om kondensatorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 apr 2010, 22:07
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så du fick en 6-cylindrig motor att gå på ett enda stift? Den orkade alltså med att gå fastän den bara tände på varannat varv?
Låter som en skröna

Har dock inte testat själv så kanske. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 apr 2010, 22:58
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja jag har ju all anledning att ljuga. Faktum körde på en cylinder.
Platsen var i Köping på gammla avfarten mot bregslagen, vid Strö hög. <!-- </EdIndex> --></div>